וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמל יתר

צבי זרחיה

4.11.2007 / 11:38

המפקח על הבנקים אחראי על העלאת עמלותיהם. ח"כ פינס עוד לא החליט אם ציבור הצרכנים צריך להיות מיודע בהחלטות אלו

ח"כ אופיר פינס (עבודה) הניח באחרונה על שולחן הכנסת הצעת חוק המחייבת את המפקח על הבנקים בבנק ישראל להודיע לארגוני צרכנים על בקשות הבנקים להעלאת העמלות שבפיקוח. הצעת החוק גרמה לתמיהה בכנסת, שכן לפני ארבעה חודשים אישרה מליאת הכנסת הסתייגות לחוק הבנקאות שהוגשה על ידי פינס עצמו, המבטלת את חובת המפקח להודיע לארגוני הצרכנים על קבלת בקשות כאלה בטרם העלאת העמלות.

ב-29 ביוני 2007 אישרה מליאת הכנסת בקריאה השנייה והשלישית את התיקון לחוק הבנקאות (שירות ללקוח), שהעביר את הפיקוח על מחירי העמלות מהמפקחת על המחירים במשרד התמ"ת למפקח על הבנקים בבנק ישראל. החוק קבע גם כי המפקח יציג בתוך שישה חודשים את רשימת העמלות שהבנקים יוכלו לגבות, לאחר שייקבע מספר עמלות מקסימלי שיביא לצמצום ולביטול עמלות.

מדובר בארבע הצעות חוק פרטיות של הח"כים משה כחלון, גלעד ארדן, חיים כץ (שלושתם מהליכוד) ואמנון כהן (ש"ס) שאוחדו להצעת חוק אחת, שנדונה בוועדת הכלכלה של הכנסת. בדיונים בוועדה קיבלו הח"כים את הצעתו של ארדן והכניסו סעיף בהצעת החוק שלפיו כל בקשה של הבנקים מהמפקח על הבנקים להעלאת עמלה שבפיקוח תועבר גם לארגוני הצרכנים לקבלת תגובתם.

תיקון טעות

בעת ההצבעות על החוק בקריאה השנייה והשלישית הועלתה הסתייגות שהוגשה על ידי פינס, לפיה יימחק הסעיף שהתקבל בוועדת הכלכלה המחייב את המפקח על הבנקים להודיע לארגוני הצרכנים על בקשת הבנקים להעלאת העמלות. להסתייגות של פינס צורפה הסתייגות דומה של השר במשרד האוצר משולם נהרי. כעת הגיש פינס הצעת חוק הפוכה לחלוטין להסתייגותו.

בדברי ההסבר להצעת החוק קובע פינס: "בעקבות הסתייגות שהתקבלה לתיקון לחוק הבנקאות הושמט הקטע המתייחס לחובת הצרכנים מהנוסח הסופי שהתקבל, ולפיכך מוגש תיקון זה כהצעת חוק פרטית. הצעת החוק באה לקבוע את זכותם של הצרכנים באמצעות נציגיהם להביע את דעתם במסגרת ההליך לאישור העלאתה של עמלה, ולא לאחר מעשה".

עוד נטען כי "באופן זה יכובדו כללי הצדק הטבעי, המחייבים שיישמע קולו של מי שעלול להיפגע מההחלטה בטרם תתקבל. התיקון המוצע יאפשר למפקח על הבנקים כרגולטור לשקול ולהביא באיזון את מכלול האינטרסים שבהם יש להתחשב בעת קבלת ההחלטה".

בתגובה להגשתה של הצעת החוק הסותרת את ההסתייגות שהתקבלה ביוזמתו אמר אמש פינס: "הגעתי למסקנה שטעיתי כשקיבלתי את עמדת המפקח על הבנקים שלא לאפשר לארגוני הצרכנים לקבל מראש את בקשת הבנקים להעלאת עמלות, ולכן החלטתי לתקן את הטעות באמצעות הגשתה של הצעת חוק פרטית".

עוד הוסיף פינס: "אני מקווה שהמפקח על הבנקים ישקול מחדש את עמדתו בנושא הזה, ויאפשר שקיפות מלאה והתמודדות ראויה בין האינטרס הכלכלי להעלאת העמלה לבין האינטרס הציבורי שלא להעלות עמלה בטרם הכרעתו. המפקח רוני חזקיהו אמר לי שהחליט לצרף נציג של ארגון צרכנים לוועדה המייעצת הפועלת לצדו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully