וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריקוד המכונה

בר חיון

7.11.2007 / 8:21

לטובת כל המכורים: המדריך השלם לקניית מכונת קפה ביתית, החל מאופן החליטה ועד זרבובית ההקצפה

מתחילים אתו את היום ומסיימים את הארוחה, והוא גם התירוץ הטוב ביותר לפגישה בין שני אנשים: הקפה. TheMarker בשיתוף WiseBuy קיבצו את כל הנתונים הרלוונטיים לשדרוג חוויית הקפה בביתכם. חשים בארומה?




.

סוג המכונה

מכונות הקפה נחלקות לשלושה סוגים עיקריים: ידניות, חצי אוטומטיות ואוטומטיות. מכונות ידניות וחצי אוטומטיות הן מכונות בהן תהיו מעורבים בתהליך הכנת הקפה, בעוד שהמכונות האוטומטיות ידרשו מכם רק מיומנות אחת - לחיצה על כפתור. מכונות אלה יקרות יותר, אך לא תמיד מועדפות על ידי צרכנים שאוהבים להרגיש פעילים בהכנת הקפה שלהם. אחריות על מכונת אספרסו היא בדרך כלל לשנה ולעתים ניתנת אחריות לשנתיים.

ידנית: מכונות אלה חפות כמעט מכל שכלול או תכונות מיוחדות. הבוכנה, הנשלטת באמצעות ידית-מנוף ארוכה, מחליפה למעשה את המשאבה החשמלית הקיימת בשאר הסוגים ומספקת את לחץ המים הדרוש לחליטת הקפה. לרוב הן גם מתהדרות בעיצוב "רטרו", שמזכיר את מכונות האספרסו הראשונות מתחילת המאה הקודמת. הן דורשות מיומנות גבוהה ומעורבות מלאה מצד המשתמש בכל תהליך הכנת הקפה. המכונות הידניות אינן נפוצות ומבחינת עלות מול תועלת הן גם יקרות למדי. עם זאת, נוכחותן יוצאת הדופן קוסמת לחובבי קפה מושבעים והמעורבות הגבוהה בהכנת הקפה נהפכת עבורם לפולחן.

טווח המחירים: 6,000-3,000 שקל

חצי אוטומטית: מכונות חצי אוטומטיות אידיאליות לחובבי קפה שרוצים ליהנות מהחוויה שבהכנת הקפה, אך בלי הטרחה, רמת הדיוק והמיומנות שתובעת מכונה ידנית. תהליך הלימוד מהיר יחסית ומידת הנוחות וקלות השימוש היא בינונית. המכונה מצוידת במשאבה חשמלית, שמפיקה את הלחץ הרצוי להכנת המשקה ומזרימה את המים בקצב אחיד. בחלק מהמכונות הקצפת החלב פשוטה וקלה ומתבצעת בלחיצת כפתור, ובחלקן ההקצפה נעשית על ידי וסת בצורת חוגה שדורש מיומנות מסוימת.

טווח המחירים: 500-2,500 שקל

אוטומטית: כל מה שתדרשו לעשות כאן הוא ללחוץ על כפתור, מקסימום על שניים, מפני שהמכונות האוטומטיות כוללות בדרך כלל אפשרויות תכנות שונות, כגון: קביעת סוג המשקה, כמות המים וחוזק הקפה. כל השאר - הקצאת מינון הקפה, טחינתו ופעולת החליטה - מתבצעות על ידי המכונה. אפילו את שאריות הקפה המכונה האוטומטית מפנה למכל אשפה מובנה, ומבצעת שטיפה וניקוי מבלי שתצרכו לנקוף אצבע.

בחלק מהמכונות תצטרכו אמנם להקציף את החלב בעצמכם, אך אם גם מזה תבקשו להימנע, חפשו את הדגמים בהם הקצפת החלב היא חלק מתהליך הכנת הקפה. למחיר (אוי, המחיר) נגיע בהמשך, אבל כדאי כבר לציין כי אלה המכונות היקרות ביותר והן יכולות להגיע לפערים של אלפי שקלים בהשוואה לשני הסוגים האחרים. האוטומטיות מתאימות בעיקר לאנשים המוכנים להשקיע בקפה טוב עם מקסימום מהירות הכנה ומינימום טרחה ומאמץ.

טווח המחירים: 3,000-12,000 שקל

סוגי קפה במכונות

מכונות הקפה נבדלות זו מזו גם בסוגי הקפה שמוזן בהן. ב-WiseBuy.co.il, אתר צרכנות המסייע לצרכן בקבלת החלטות קנייה באמצעות מידע וכלים שימושיים, כגון מדריכי קנייה ומאגר מוצרים מקיף, מדגישים כי לכל אחד מהסוגים השפעה על משך ההכנה, על נוחות ההכנה וכן על עלות של כוס משקה.

פולי קפה: במכונות בעלות מטחנת קפה מובנית (אוטומטיות בדרך כלל) משתמשים כמובן בפולי קפה, אך ניתן להשתמש גם בקפה טחון בתפזורת. פולי קפה אינם יקרים יחסית לקפה טחון בתפזורת והם האפשרות האיכותית ביותר מכיוון שטחינת הפולים מניבה קפה טרי. (מחיר: כ-0.85 שקלים לכוס משקה - 7 גרם בממוצע).

קפה טחון בתפזורת: במכונות אלה תצטרכו להזין קפה טחון למסנן החליטה ולדחוס אותו ידנית. אפשרות זו פחות נוחה יחסית ובתום השימוש צריך לסלק את השאריות ולנקות את המסנן והידית. עם זאת, יתרונן הגדול של המכונות האלה הוא בהיצע הרחב והמגוון של סוגי הקפה שבהם ניתן להשתמש וגם במחיר הנמוך של כוס משקה (מחיר: כ-0.85 שקלים לכוס משקה - 7 גרם בממוצע). המכונות הידניות עובדות בעיקר עם קפה טחון.

פודים: פוד הוא אריזת נייר חד-פעמית חדירה למים, שמכילה כמות מדודה של אבקת קפה הדחוסה במידה הדרושה. עלות מנת קפה בשימוש בפודים מעט גבוהה יותר מעלות מנת קפה בתפזורת (1.2 שקל לפוד בממוצע), אך זמן ההכנה קצר יותר וכרוך בפחות לכלוך. מכונה ידנית בעלת מתאם יכולה גם לעבוד עם פודים.

קפסולות: קפסולה היא מכל חד-פעמי אטום עם כמות מדודה של קפה טחון. אפשרות זו היא נוחה ונקייה יותר מהשאר, אם כי היקרה ביותר (1.6 שקל לקפסולה בממוצע) והכי פחות נפוצה. שימו לב: לרוב, ברכישת מכונת קפה המיועדת לשימוש בקפסולות, תתחייבו למעשה לרכוש את הקפסולות של יצרן המכונה. בנוסף, לא ניתן להשיג קפסולות בכל חנות, אלא בחנויות ייעודיות. ברוב המקרים גם לא ניתן להשתמש בשאר סוגי הקפה - פולים, טחון או פודים, דבר המגביל את אפשרויות הבחירה בסוגי הקפה.

נוחות השימוש

כאמור, מידת המעורבות הרצויה בהכנת הקפה תלויה בתקציב ובמידת ה"שיגעון לדבר". מפרט טכני טוב יספק לכם מידע רב בעניין מעורבותכם בתפעול המכונה, אך ב-WiseBuy ממליצים לא להסתפק בכך, אלא לבחון בחנות את המכונה באופן אישי. יש חנויות מתמחות שגם יציעו לכם הדגמה מלאה. יש שני דברים עיקריים שמומלץ לשים לב אליהם:

התאמה למקום: אל תשכחו להתחשב במקום הפנוי בבית המוקצה למכונה והביאו בחשבון מקום פנוי נוסף לאביזרים בהם תשתמשו - ספלים, קנקן החלב ואביזרי ניקוי. שימו לב שבמכונות רבות זרבובית ההקצפה חורגת מגבולות המכונה ודרוש מקום נוסף לצדה.

משקל: בהנחה שאינכם מתכוונים לנייד את המכונה לעתים תכופות ומדובר במכונה ידנית/חצי אוטומטית, מוטב שהיא תהיה כבדה יחסית, כדי שלא תזוז בקלות בזמן שאתם עובדים עם המכונה. מכונות שעשויות מחומרים מתכתיים איכותיים, כמו נירוסטה או פלדה, הן בדרך כלל עמידות יותר ממכונות העשויות מפלסטיק, ולרוב גם כבדות יותר - כך נמנעת התזוזה הלא רצויה של המכונה כשמופעל עליה לחץ, למשל בהרכבת מסנן החליטה.

תפעול: כשתבחנו את המכונות בחנות, אולי לא תוכלו להכין קפה ולחוות את כל התהליך, אבל השתדלו לבחון כמה שיותר אלמנטים: נסו את הכפתורים והלחצנים השונים, ראו אם הם נוחים לתפעול ואם מיקומם נוח לכם. פרקו והרכיבו חלקים, כמו מסנן החליטה, מגש עודפים ומכל המים, והתרשמו מהנוחות ומקלות הביצוע. ודאו שלוח הפיקוד ברור ונוח לכם: ככל שהמכונה מתקדמת וכוללת יותר פונקציות יהיו בה יותר כפתורים וחיוויים.

בחלק מהמכונות, במקום נוריות חיווי, מותקן צג LCD, שהמידע שהוא מציג שונה בכל מכונה. יש כאלה שיציינו את מצב הפעולה הנוכחי ונתונים שונים, כמו טמפרטורה, וכאלה שיציינו נתונים רבים נוספים, כמו מפלס המים הקיים, מלאי פולי הקפה ואפילו את מספר ספלי הקפה שהכנתם מהיום שקניתם את המכונה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

תפקוד המכונה

במפרט הטכני תמצאו פירוט לגבי ההספק החשמלי של מכונת הקפה, נפח מכל המים, מספר הכוסות היומי שניתן להכין בה ולחץ המשאבה. כל אלה מעידים על תפקוד המכונה, אך יש פרטים חשובים יותר וחשובים פחות:

הספק חשמלי: ככל שההספק החשמלי גבוה יותר - זמן הגעת המים לטמפרטורה הרצויה יהיה מהיר יותר, הן לחימום המים המיועדים להכנת הקפה והן לצורך הפקת הקיטור להקצפת החלב. ב-WiseBuy ממליצים על הספק של 1,000 ואט ויותר.

נפח מכל המים וכמות הכוסות היומית: בחרו נפח מכל שיהיה גדול מעט מכמות מנות הקפה שאתם מתכוונים להכין בכל פעם, אך לא גדול מדי. כדי להכין קפה טוב מומלץ להשתמש במים טריים שלא עמדו זמן רב, ולכן רצוי לא לקנות מכונה עם נפח גדול מדי רק כדי לחסוך בזמן ובטרחה הכרוכים במילוי חוזר של המכל. רצוי גם שהמכל יהיה נשלף - כדי שניתן יהיה למלא אותו בקלות. טווח הנפחים הוא 0.8-3.5 ליטרים.

לצורך קנה מידה: מכל של 1.5 ליטרים יכול להספיק להכנה של כשמונה ספלי קפה בגודל רגיל (קפוצ'ינו למשל) וכ-35 מנות אספרסו קצר. כשבוחרים את גודל המכל יש לבדוק גם מהו מספר הכוסות היומי של המכונה מכיוון שהדבר מתאר את גבולות העומס של המכונה. זהו גם נתון המעיד על עמידות המכונה, ולכן רצוי לבחור מכונה עם נתון מעט גבוה מזה שאתם נוהגים להכין.

לחץ המשאבה: כדי למצות את טעם הקפה בצורה הטובה ביותר, חשוב להעביר את המים דרך הקפה בלחץ מסוים. לחץ המים נמדד ביחידות BAR, והלחץ הדרוש למיצוי הקפה הוא 8-9 בר. עם זאת, במפרטים הטכניים של רוב המכונות, הלחץ הוא לפחות 14 בר. ב-WiseBuy מסבירים שמדובר למעשה בלחץ המשאבה ולא בלחץ של המים המיועדים לחליטת הקפה, שבכל מקרה אמור לרדת ל-8-9 בר. כך שאין צורך להתרשם מהנתונים הגבוהים שעליהם מצהירים היצרנים, במיוחד כשאלה מהווים עילה לעלייה במחיר.

פיצ'רים נוספים

קיימים כמה פיצ'רים שאפשר אמנם להסתדר בלעדיהם, אך כדאי לשים לב אליהם.

משטח חימום לספלים: באופן אידיאלי יש למזוג את הקפה לספל מחומם כדי למנוע ירידה של טמפרטורת הקפה. יש מכונות עם משטח חימום שעליו ניתן להניח 2-6 ספלים לחימום לפני הכנת המשקה.

פיית המזיגה: במכונות מסוימות ניתן לכוון את גובה פיית המזיגה בהתאם לגובה הכוס שבשימוש. בנוסף יש מכונות עם פיית מזיגה כפולה המיועדת להכנת שתי כוסות קפה במקביל.

מסנן מים: בחלק מהמכונות מותקן מסנן למים שתפקידו לנטרל טעמי לוואי. יש שני סוגי מסננים: חד-פעמי, שאותו צריך להחליף בהתאם להוראות היצרן, ומסנן קבוע שעשוי לייקר מעט את עלות המכונה, אך הביאו בחשבון שבלעדיו תצטרכו לרכוש מסננים ולהחליפם.

כך תאריכו את חיי המכונה שלכם

מי השתייה במדינת ישראל משופעים באבנית - האויב מספר אחד והגורם הראשי לתקלות במכונות אספרסו. לדברי אופיר פרימר, סמנכ"ל "מועדון הקפה", יבואנית ומשווקת מכונות קפה, כדי להאריך את חיי המכונה, להימנע מתקלות וליהנות מקפה איכותי, יש להקפיד על שני גורמים המשלימים זה את זה: שימוש במים איכותיים כאקט מניעתי וטיפול אבנית תקופתי כאקט טיפולי:

שימוש במים איכותיים: קיימות מכונות קפה הכוללות מרכך מים מובנה המפרק את האבנית (חשוב להדגיש כי לא מדובר בפילטר שמטפל באיכות המים). אם אין במכונה שלכם מרכך אבנית, מומלץ להשתמש במים שסוננו בפילטר בריטה, המטפל ברוב האבנית במים.

טיפול אבנית תקופתי: טיפול זה יש לבצע כל שלושה-ארבעה חודשים או במידה שזרימת המים ולחץ הקיטור במכונה ייחלשו (הראשון מביניהם). בחלק מהמכונות האוטומטיות האיכותיות קיים מנגנון המתריע על הצורך בטיפול אבנית. אין להשתמש במסירי אבן פרט למורשים על ידי היצרן, ועל אחת כמה וכמה בחומץ או "תרופות סבתא" ומסירות אבנית אחרות: זה עלול לגרום נזק בלתי הפיך למכונת הקפה שלכם.

תהליך ניקוי המכונה: ערבבו את החומר מסיר האבנית עם מים במינון המצוין בהוראות היצרן. הפעילו את המכונה ואת המשאבה, תוך שאתם מזרימים כוס מהמים המהולים במסיר האבנית וחזרו על פעולה זו פעמיים-שלוש. רוקנו את מכל המים ונקו אותו בקפידה תחת מי ברז. מלאו את המכל במים חדשים והזרימו אותם דרך הדוד כדי לנקות את שיירי החומר מסיר האבנית. ואם אתם מסתבכים, תמיד ניתן לבצע את ניקוי האבנית גם במעבדה מוסמכת או בחנויות המתמחות במכונות קפה ומוצרים נלווים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully