וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי הזיקוק למען הסביבה

עומר רבין

7.11.2007 / 15:30

חברת בז"ן פרסה הבוקר תכנית השקעות אסטרטגית אשר במסגרתה השקעה בת כמיליארד שקל בתחומי איכות הסביבה

כמה חודשים אחרי שהאירו את הלבניות החיפאיות באורות ירוקים, לאחר הדרישות המחמירות החדשות של המשרד להגנת הסביבה, ואולי גם המחאה המתמדת של הארגונים הירוקים - החליטו בהנהלה החדשה והפרטית של בז"ן להצטרף למהפיכה הירוקה.

הבוקר הודיעה חברת בז"ן כי דירקטוריון החברה אישר תכנית השקעות בהיקף של כ-270 מיליון דולר (למעלה ממיליארד שקל) בתחומי איכות הסביבה – זאת כחלק מתכנית השקעות אסטרטגית של 1.1 מיליארד דולר (כ-4.5 מיליארד שקל) שתיפרס על פני קרוב ל-4 שנים.

"בשנים האחרונות לא יכלה בז"ן מטבע הדברים להוביל השקעות גדולות אך כעת אנחנו מאמצים אסטרטגיה של צמיחה", אמר הבוקר יו"ר החברה, יוסי רוזן, עם הצגת התכנית שמהווה את הצהרת הכוונות האסטרטגית הראשונה של החברה מאז המעבר להנהלה החדשה בתחילת יולי השנה.

"המודל שאנחנו מאמצים מהבחינה הזו דומה למודל שאימצנו בכי"ל', ולמרות שמדובר במוצר שונה, אנחנו מאמינים שכמו שהוא הוכיח עצמו שם – הוא יוכיח את עצמו גם בבז"ן. בכוונתנו, לצד המשך הפעלת בית הזיקוק בחיפה, גם להגדיל את מגזר הסחר, להרחיב את הפעילות הבינלאומית של החברה ולפעול גם בתחומה שאינם קשורים לבית הזיקוק – זאת במקביל, כמובן, להמשך ההשקעה במתקן בחיפה ולהרחבה מאסיבית של תחום הפטרוכימיה".

רוזן נמנע, כמתחייב, מלנקוב מחיר יעד למניית החברה הנסחרת כיום סביב שער של 340 שקל. אך לא הסתיר את האופטימיות שלו בקשר לתוצאות העסקיות בעתיד: "כשהתחלנו את התכנית האסטרטגית שלנו בכי"ל מחיר המניה שם היה נמוך יותר מזה של בז"ן היום וכולם יודעים מה מצב המניה היום".
כיום, נאמד שווי השוק של החברה בכ-6.4 מיליארד שקל.

לא מתעלמים מזיהום האוויר

ההשקעה המאסיבית הראשונה בתחום איכות הסביבה בבז"ן צפויה להיות בתחום ההכנה לקליטת הגז הטבעי. הפרויקט, שעלותו 30 מיליון דולר, נועד לאפשר לבז"ן להחליף את המזוט בגז טבעי בתחילת 2009 (בכפוף להגעת הגז הטבעי למפרץ חיפה) - ובכך להפחית ב-75% את פליטת ה-SO2, ולצמצם משמעותית את פליטת המתכות והחלקיקים, הכל בהתאם להנחיות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה.

נוסף על כך, דירקטוריון החברה כבר אישר ביצוע קרוב של פרויקטים נוספים להתקנת פילטרים להפחתת פליטת המזהמים ופליטת ריחות ממתקני הזיקוק, בעלות כוללת של למעלה מ-30 מיליון דולר נוספים.

"אנחנו רואים את עצמנו כמשפיעים, יותר מכל חברה אחרת במשק, על איכות הסביבה ובריאות הציבור בארץ ע"י פיתוח דלקים איכותיים ומכאן המחויבות הרבה שלנו לנושא", הסביר מנכ"ל החברה ישר בן-מרדכי, שהודה גם כי ההנהלה החדשה והפרטית מכוונת 'גבוה' יותר מזו הציבורית. "בעבר עבדנו יותר בשביל המחויבות, היום אנחנו שואפים להוביל, כי זה מה שייתן לנו זכות קיום לאורך זמן. זו גם הסיבה שאנחנו מכניסים גם מערכת תגמול חדשה לחברה שתהיה מבוססת הישגים".

בדירקטוריון החדש של החברה לא מתנערים מאחריות גם בכל הנוגע לזיהום נחל הקישון והתכניות השונות לשיקום הנחל. "אמנם רכשנו את החברה רק השנה אבל אנחנו רואים את עצמנו מחוייבים גם לעבר, והודענו לכל הגורמים הרלוונטיים בנושא שנהיה שותפים לכל תכנית שתהפוך את הקישון למקור חיובי ולא שלילי", אמר רוזן והוסיף, "אין לנו כוונה לקבוע את התכנית ולהתערב בוויכוחים הקיים בין הארגונים השונים, זה תפקידן של הרשויות, אבל כאשר תהיה הסכמה באשר לפתרון – אני מבטיח שנהיה מהגורמים המובילים".

מזקקים רווחים

לצד ההצהרות הירוקות, את מרבית הסכום בתכנית האסטרטגית עדיין מפנים בבז"ן להתרחבות עסקית, עם השקעה של כ-850 מיליון דולר (קרוב ל-3.5 מליארד שקל) שיושקעו בשלוש השנים הקרובות בתחום זה.

מרבית ההשקעה, 600 מליון דולר, תופנה לפיצוח מימני לצורך הגדלת המורכבות של בית הזיקוק בחברה ושיפור איכות הדלקים המיוצרים מחומר הגלם הקיים. בשלב ראשון יושקעו 116 מיליון דולרם לביצוע השלב הראשון בתכנית, שצפויה להסתיים כולה בראשית שנת 2011.

השקעה נוספת של 140 מיליון דולר תשמש להגדלת הגמישות והיעילות התפעולית של החברה, כשבשלב הראשון ישודרג מתקן זיקוק הגלם בעלות של כ-50 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully