וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנטגון מכין רשימת קניות - ועסקי המלחמה פורחים

הארץ

24.9.2001 / 9:06

על רקע קריסת המניות בבורסות בעולם, בולטות החברות הביטחוניות בעליות נאות

מאת רותם שטרקמן

שרשרת פיגועי הטרור בארה"ב הנחיתה מכה קשה על שוקי ההון ועל החברות הנאבקות עם ההאטה הכלכלית בעולם. מניות של חברות ענק קורסות, והמדדים המובילים מלמדים על ציפיות למצב כלכלי מסוג שהעולם המערבי כבר מזמן לא היה נתון בו.

לא מעט דובר באחרונה על ענפי התיירות, התעופה ותרבות הפנאי, שספגו מכה קשה בעקבות מתקפת הטרור, ועל השינוי לרעה שנגרם במצב רוחם של הצרכנים. ואולם למרות זאת, ניתן למצוא גם מעט חברות בשוק המניות שזכו לעדנה בעקבות המצב הביטחוני והמדיני החדש, בעיקר בענפי המערכות הצבאיות, המיגון והחלל.

מצב החירום הביטחוני והחשש מפיגועי טרור נוספים גורמים לשינוי בהתנהגות של חברות מסחריות ואנשים פרטיים בנוגע לשמירה על העסקים ואבטחת הלקוחות. כך למשל, יוציאו מעתה חברות התעופה בעולם כספים רבים על טכנולוגיות אבטחה חדשות, וכך יעשו גם בתי מלון וחברות הסעה המונית. ואולם, ההכנות הצבאיות של ממשלות המערב ורוחות המלחמה המנשבות מהבית הלבן יגרמו בעיקר להפניית תקציבים של מיליארדי דולרים להצטיידות במערכות נשק חדשות, בתחמושת ובאמצעים טכנולוגיים, גם אם הם אינם קשורים כלל למלחמה בטרור.

כמה חברות אמריקאיות כבר קיבלו שיחות טלפון מהפנטגון, לבדיקת יכולתן לבצע את ההזמנות הצפויות, והזמן שיידרש לכך. כך למשל, מדווח ה"ניו יורק טיימס", כי בתחילת השבוע שעבר קיבל פרנק לנזה, מנכ"ל L-3 קומיוניקיישנס, יצרנית ציוד תקשורת ומערכות חלל, שיחת טלפון כזו ממשרד ההגנה האמריקאי. לנזה מספר כי האדם שעמו דיבר אמר לו כי "הם בתהליך תכנון, והם חייבים לדעת אם אנחנו מסוגלים לספק מוצרים מסוימים". להערכת העיתון, עשרות יצרניות של מערכות ביטחון ייהנו מהאצה משמעותית בפעילות בעקבות מתקפת הטרור.

"הפנטגון", מוסיף העיתון, "מכין רשימת קניות למאבק הגלובלי בטרור. עתידה של תעשיית הביטחון נראה מבטיח יותר מבכל זמן אחר מאז מלחמת המפרץ". בשבוע שעבר אישר הקונגרס תוספת תקציב של 40 מיליארד דולר, מתוכו יופנו 15-10 מיליארד דולר לצבא, והקונגרס צפוי לאשר בעבורו תוספת של 33 מיליארד דולר בשבועות הקרובים.

על פי התוכניות בארה"ב, יזכו בעיקר החברות העוסקות בפיתוח מערכות טכנולוגיות למודיעין, מטוסי חלל וצוללות בשלט רחוק, להזמנות בהיקף גדול. אלה יבואו על חשבון שדרוג של אוניות, מטוסים וטנקים הנמצאים בשירות כיום.

על פי הערכות, עד כה לא קיבלו החברות הישראליות העוסקות בייצור מערכות צבאיות הזמנות חדשות בעקבות מתקפת הטרור, ואולם לא מן הנמנע שהן יקבלו הזמנות כאלה בקרוב. חלק ממנהלי החברות בענף, הנסחרות בבורסה של תל אביב, מסרבים עדיין לדבר, אולי מחשש ליצירת ציפיות מוגזמות אצל בעלי המניות. מנהלים אלה, גם בשיחות שלא לציטוט, טוענים כי אינם יכולים להעריך את השינוי בעסקי חברותיהם לאור השינוי במצב הגיאו-פוליטי.

הבורסה, לעומת זאת, כבר הגיבה לציפיות לשיפור בעסקיהן של חברות שונות, ומניותיהן של אחדות מהן זינקו בעשרות אחוזים. כך למשל, מניית חברת מגל, המפתחת מערכות אבטחה והגנה היקפיות לגבולות, שדות תעופה, וכן למתקנים ביטחוניים ואסטרטגיים, הגיבה לפיגועים בעלייה של 80%. מנכ"ל מגל, יזהר דקל, אמר לפני שבוע כי "הניסיון מלמד שאירועים מסוג זה הביאו להתגברות העניין במוצרי החברה". עם זאת, דקל אינו צופה השפעה קצרת טווח על עסקיה של מגל, שכן "לא מדובר במוצרי מדף".

חברת אלביט מערכות נחשבת ליצרנית מערכות צבאיות קלאסית, אולי היחידה הנסחרת במסגרת מדד המעו"ף בתל אביב. החברה, שבשליטת אלרון ומשפחת פדרמן, מתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של פרויקטים מערכתיים עתירי טכנולוגיות בתחום הביטחוני. עיקר פעילותה מבוססת על שילוב של כמה טכנולוגיות, הכוללות מערכות תקשורת, שליטה ובקרה, מערכות עיבוד נתונים, אמצעי הדמיה ולוחמה אלקטרונית. בתחום אמצעי ראיית הלילה פועלת אלביט באמצעות חברת אל אופ על ידיה לפני כשנה וחצי.

מוצריה של אלביט מיועדים לכוחות היבשה, הים והאוויר, והיא משמשת כספק מרכזי לצה"ל ולמשרד הביטחון בפרויקטים ביטחוניים לאומיים. כ-75% ממכירותיה הם לממשלות וצבאות במדינות בחו"ל. לאלביט כמה חברות בנות, בעיקר בישראל ובארה"ב, העוסקות בתחומים התואמים את האסטרטגיה העסקית של החברה.

כך למשל, מחזיקה אלביט בחברת "חץ הכסף", העוסקת בפיתוח וייצור של מטוסים ללא טייס, וב-IFW שבטקסס, המפתחת מערכות אלקטרוניות ללקוחות בארה"ב. מניית אלביט מערכות נהנתה ב-2001, בניגוד למרבית המניות בבורסה, מעליות נאות ורשמה תשואה של 30% מתחילת 2001. מאז הפיגועים בארה"ב שמרה המניה על יציבות.

את ההפסדים הגדולים של קונצרן כור תוכל, אולי, למתן במעט קבוצת החברות הביטחוניות שלה, בראשות אלישרא. קבוצת זו כוללת, מלבד אלישרא עצמה, את תדיראן מערכות, העוסקת בתחום התקשורת ומערכי שליטה ובקרה, וכמו כן נכללות בה תדיראן ספקטרלינק, המפתחת מערכות חיפוש והצלה אווירית, ויצרנית הסימולטורים בי.וי.אר מערכות. באחרונה ערכה כור שינוי במבנה האחזקות בחברות בתחום האלקטרוניקה הצבאית, ובמסגרת זו מחקה את תדיראן מערכות, מהמסחר בבורסה, ואירגנה את הקבוצה מחדש.

השינוי תואם את האסטרטגיה של כור, למצב את תחום התעשיות הביטחוניות בליבת העסקים של הקונצרן, וליצור גוף גדול ומשמעותי. תהליך זה, בדומה למהלכים דומים שהתרחשו בתעשיות ביטחוניות אחרות בעולם, מיועד להגביר את יכולתן של החברות להציע פתרונות מערכתיים ומגוון רחב ואפקטיווי של מוצרים ושירותים.

לחברת אלישרא יש הסכמי שיתוף פעולה עם תעשיות ביטחוניות מובילות בעולם דוגמת לוקהיד מרטין ונורתרופ גרומן, וצבר הזמנות של 200 מיליון דולר, שמחציתו ליצוא. החברה מפתחת ומייצרת מערכות לוחמה אלקטרונית למטוסי קרב ולמסוקי תקיפה. כמו כן מפתחת אלישרא מערכות לוחמה אלקטרונית ימיות, מערכות לכלי שייט וסימולטורים. החברה זכתה באחרונה בפרויקט אספקת המערכות למטוסים החדשים של חיל האוויר הישראלי (F15). לאלישרא גם מערכת להתרעה על טילי אוויר אוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully