וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים מציע להרחיב את מעגל הגופים המורשים לקבל מידע מהמרשם הפלילי

אלי דניאל

24.9.2001 / 9:00

כך עולה מתזכיר חוק המרשם הפלילי המופץ בימים אלה; בין היתר, רשויות מס הכנסה ומע"מ, רשות לניירות ערך, השר לביטחון פנים וראש הממשלה, יוכלו לקבל מידע מהמרשם הפלילי לצורך מילוי תפקידם

משרד המשפטים החל להפיץ בימים אלה את תזכיר חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים (תיקונים שונים), התשס"א-2001, אשר נועד לתקן ליקויים שנתגלו בחוק הקיים. ככלל, ניתן לומר כי משרד המשפטים מבקש להרחיב את מעגל הגופים להם ניתנת גישה ישירה למרשם הפלילי, כמו גם להגדיל את מספר הגורמים המורשים לקבל מידע מהמרשם הפלילי, לשם מילוי תפקידם. בה בעת, מבקשים במשרד המשפטים להגן על חירויות הפרט ולמנוע מצבים בהם אזרחים יחויבו למסור מידע פלילי בניגוד לרצונם.

בתזכיר לתיקון החוק מציע משרד המשפטים להגדיר בבירור מה הוא המידע הפלילי עליו חל החוק לפי סוגיו, כשבעיקרו, מתחלק המידע לשני סוגים: מרשם פלילי ומרשם משטרתי. במשרד המשפטים מבקשים לייחד בחוק פרק מיוחד שיתייחס למרשם המשטרתי. כמו כן, מבקשים במשרד המשפטים לעגן בחוק את סמכות ראש אגף החקירות במשטרה לבטל רישומים משטרתיים שאינם תלויים ועומדים, כך שיישמר האיזון בין צרכי הרשויות לבין מניעת פגיעת יתר בחירויות הפרט.

במשרד המשפטים מבקשים להבדיל בין זכותו של אדם לעיין במידע הפלילי הנוגע לו, זכות אשר תישמר, לבין זכותו לקבל לידיו תדפיס מרישומים אלה. על פי התזכיר, לא תותר עוד מסירת תדפיס לאדם, בכדי למנוע מצב בו יאולץ האדם למסור מידע פלילי בניגוד לרצונו, כפי שקרה לא אחת, כאשר מעבידים שונים חייבו מועמדים לעבודה למסור לידיהם את תדפיס הרישום הפלילי של המועמד.

תיקון אחר נוגע לגופים נוספים במדינה, מלבד המשטרה, אשר מוסמכים לנהל חקירות על פי דין. בתזכיר מציע משרד המשפטים לאפשר לגופים אלה - רשויות מס הכנסה ומע"מ, רשות לניירות ערך, הרשות להגבלים עסקיים, מערכת הביטחון, הכונס הרשמי ונציב תלונות הציבור, לקבל מידע מהמרשם הפלילי לצורך ביצוע חקירותיהם. כמו כן, משרד המשפטים מציע כי מלבד המשטרה, השב"כ, המשטרה הצבאית ומחלקת ביטחון שדה בצה"ל, יוכלו גם אגף המודיעין בצה"ל והמוסד ליהנות מגישה ישירה למרשם הפלילי.

משרד המשפטים אף מציע כי גם מספר נושאי משרה בכירים במגזר הציבורי, יוכלו לקבל מידע מהמרשם הפלילי, לשם מילוי תפקידם. בין השאר, מציע משרד המשפטים כי השר לביטחון פנים יוכל לקבל מידע לשם הענקת סמכויות חקירה, מעצר או חיפוש. כמו כן, ראש הממשלה יוכל לקבל מידע מהמרשם הפלילי לשם מתן אישור לבצע האזנת סתר למטרת ביטחון המדינה. בעלי תפקידים נוספים שיוכלו לקבל מידע הם: שר המשפטים, הפצ"ר ופקידי הרישוי במשרד הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully