וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל חברת ארביטראז': התחתית למדדי המניות בארה"ב רחוקה

הארץ

24.9.2001 / 9:13

התרחישים של מנכ"ל חברת ייעוץ וניהול תיקי ההשקעות ארביטראז', אבנר מרדכי, הם שהתחתית למדדי המניות בארה"ב רחוקה; להערכתו, המיתון בארה"ב ואירועי הטרור עלולים לדרדר את דאו ג'ונס ל-5,000 נקודות ואת נאסד"ק לפחות מ-1,000

"איני דוב אלא ריאליסט", מבהיר מנכ"ל חברת ייעוץ וניהול תיקי ההשקעות ארביטראז', אבנר מרדכי, בתחילת השיחה עמו, והוא ממהר להדגיש: "זאת תקופה קשה לריאליסטים".

מרדכי, שבתפקידו הקודם שימש כאנליסט בכיר בחברת הייעוץ נשיונל קונסלטנס מקבוצת בנק לאומי, צופה עתיד קודר לכלכלה האמריקאית, כמו גם לשאר כלכלות העולם המערבי הקשורות עמה. "זאת תקופה קשה, כי המשבר הזה עלול להתגלות כבור ללא תחתית", אומר מרדכי. "נתוני הפתיחה של המשק האמריקאי, המשקים האירופיים והכלכלה היפאנית היו במצב רגרסיווי עוד לפני הפיגוע במגדלי התאומים. מה שהחזיק להם את הראש מעל המים היה רמת צריכה גבוהה בארה'ב".

אמון הצרכנים בארה"ב, אומר מרדכי, החל להיסדק בחודשים האחרונים עקב גלי הפיטורים ההמוניים בתעשיית ההיי-טק. "עכשיו, לאחר הפיגוע, כוח הקנייה של הצרכן האמריקאי עלול להתפוגג. מצב כזה עלול להוביל לאפקט דומינו בכל העולם המערבי ולאשש את התרחישים הכי שליליים שאפשר לחשוב עליהם".

וכיצד יתבטאו תרחישים אלו בבורסות בארה"ב? "למדדי המניות בארה"ב יש עוד הרבה לאן לרדת", סבור מרדכי. "הנאסד'ק יכול לרדת גם מתחת ל-1,000 נקודות. דאו ג'ונס יוכל לרדת מתחת ל-6,000 נקודות ולהגיע אף ל-5,000 נקודות".

הקריסה שמצייר מרדכי יכולה לנוע בשני צירים - חולשה גורפת בכלכלה הריאלית ושיתוק של המנוע הפיננסי, היינו הבורסה האמריקאית. "הרבה פרות קדושות נשחטו בשבוע שעבר. האירועים בבורסה לימדו את המשקיע האמריקאי שגם מניות של חברות גדולות - "בלו צ'יפ" - יכולות ליפול בעשרות אחוזים בתוך שבוע. מכיוון שחלק גדול מהחסכונות של אזרחי ארה"ב מנותבים לבורסה, לקריסה כזו יכולה להיות השפעה גדולה על רמת הצריכה שלהם".

"חשוב לזכור שהרבה מדינות שהיו בקשיים נהנו בשנים האחרונות משיעורי הצריכה הגבוהים במשק האמריקאי. למשל, יפאן שנמצאת במיתון כבר 10 שנים, המשיכה בזמן הזה ליהנות מיצוא גדול לארה"ב. חברות גדולות כמו סוני וטויוטה המשיכו לייצר וליצא בהצלחה לארה"ב גם בשנים קשות. היצוא הזה נתן ליפאנים שביבי תקווה קלושים, שעלולים עכשיו להיעלם".

"העוצמה של ארה'ב", ממשיך מרדכי, "הספיקה כדי להציל הרבה כלכלות שנמצאו במצב לא טוב. חבילות הסיוע שניתנו על ידי קרן המטבע העולמי למדינות, כגון ברזיל, מקסיקו או ארגנטינה נתפרו ביוזמה וסיוע אמריקאיים. צלילה של הכלכלה האמריקאית למיתון תפגע במדינות שנזקקו לסיוע כזה".

מרדכי סבור שהירידה של מדדי המניות בארה"ב תנבע לא רק מהמגמה השלילית בבורסה ובכלכלה, אלא גם מהעובדה שהם נסחרים ברמות גבוהות בהרבה מערכם. "תקופת החלומות ל-30 או 50 השנים הקרובות נמצאת מאחורינו. למרות זאת, חלק מהמניות, כגון מיקרוסופט או AOL, עדיין נסחרות במחירים פנטסטיים. למדדים יש עדיין לאן לרדת לפני שהם יגיעו למחירים סבירים מבחינה פונדמנטלית".

"יש בארה"ב לפחות יהודי קשיש אחד שמבין שזה המצב: יו"ר הפדרל ריזרב, אלן גרינספאן. הבעיה היא שאחרי 8 הורדות ריבית נראה גרינספאן כמו קאובוי שירה שלושת רבעי מחסנית, והרבה כדורים לא נשארו לו. גם הוא יודע שאי אפשר יהיה לבלום את הסחף באמון הצרכנים באמצעות הורדות ריבית. הרי איש בארה"ב לא ירוץ פתאום לקנות ראוטרים של סיסקו רק בגלל שהריבית ירדה ב-0.5% או 1%.

מרדכי חושב שהמשק האמריקאי עלול לסבול בשנים הקרובות מסימפטומים שלא יהיו שונים בהרבה מאלו של המשק היפאני, ששרוי במיתון מזה 12 שנים. לשם תזכורת, מדד הניקיי היפאני נפל בשבועיים האחרונים לשפל של 18 שנים, והוא נסחר כעת ב-75% מתחת לרמת השיא של 90'.

"הזיכרון של האנשים אולי קצר, אבל עובדה היא שביפאן חיים כבר 12 שנים עם ריבית של אפס אחוז, ואיש אינו מוכן לשמוע על השקעה במניות. חשוב גם לזכור", אומר מרדכי, "שהמיתון ביפאן התרחש על רקע תרבות שבה אין כמעט פיטורים, ולכן אנשים יכלו להמשיך ולצרוך גם בשנים הקשות".

"ארה'ב", אומר מרדכי, "הצליחה לרכז בשנים האחרונות את מקורות העושר הגדולים בעולם, בראשות חברות כמו מיקרוסופט ואינטל. בנוסף להן יש לאמריקאים חברות כמו קוקה קולה, ליוויי'ס או האולפנים של הוליווד, שהנחילו את ערכי התרבות האמריקאיים לעולם כולו. החברות הגדולות נהנו מערך מוסף עצום על בניית השם והמותג, למרות שעלויות הייצור של המוצרים במדינות שבהן השכר זול היו נמוכות מאוד".

הסיפור המוצלח הזה, טוען מרדכי, הולך להיגמר. "מקורות הייצור הזול בעולם הולכים ונגמרים. איני רואה כמה עוד אפשר להוזיל את העלות של מוצרי צריכה. עלויות הייצור של מוצרי אלקטרוניקה או מכוניות מתקרבות כיום לאופטימום, שממנו כבר לא ניתן יהיה לרדת. בנוסף, מהפכת המידע שנוצרה בזכות האינטרנט הצליחה לחתוך חלק ניכר ממרווחי המכירה ופערי התיווך".

"מנוע הצמיחה הטכנולוגי של ארה"ב נחלש מאוד. איני רואה את החידושים הטכנולוגיים הבאים שיתחרו בהצלחה בחידושים כמו המחשב או הטלפון הסלולרי. מבחינה זו המשבר הנוכחי אינו דומה למשבר שהיה בוול סטריט ב-87', כי לעולם אין כיום הרבה לאן להתקדם".

"אני מוכן להעיד על עצמי", אומר מרדכי. "למרות שאני נחשב למי שמאמץ כמעט כל חידוש טכנולוגי, כי אין סיכוי שמישהו יתפוס אותי אי פעם עם מכשיר סלולרי מהדור השלישי מנסה לצפות בסרט וידיאו על מסך של שני אינצ'ים".

"החשש הגדול שלי", מסכם מרדכי, "הוא קריסה של מוסדות פיננסיים, שעלולה לגרום למשבר אמון קשה של הציבור והתמוטטות של המערכת הפיננסית העולמית כולה. המערכת הזו נמצאת כיום ברמת מינוף הגבוהה ביותר בהיסטוריה. במצב משברי שבו אנחנו נמצאים כיום, כשחברות אינן מסוגלות לתת תחזיות אפילו לכמה חודשים קדימה, אי אפשר לשלול תרחיש כזה על הסף. ההסתברות להתממשות שלו כיום בוודאי גבוהה מ-0%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully