וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף שבוע של חדשות רעות

אפרת נוימן

11.11.2007 / 7:39

3 ימי ירידות העלו את סף הדאגה בוול סטריט: הבנקים הגדולים המשיכו במחיקות. יו"ר הפד הזהיר מהאטה ומדד אמון הצרכנים בשפל

יום שישי, 09:30 בבוקר שעון ניו יורק. קית' ג'קסון, נשיא ומנכ"ל חברת הטכנולוגיה און סמיקונדקטור, זכה בכבוד לפתוח בלחיצת פעמון את המסחר בנאסד"ק. ג'קסון ושאר חברי ההנהלה שלצדו שופעים חיוכים ומוחאים כפיים. במרחק כמה תחנות מטרו משם פותחת את המסחר בבורסה של ניו יורק הנהלת רשת בתי המרקחת הסינית נפסטאר. הצלם תופס חבורה שמחה במיוחד של סינים בעניבות אדומות וחיוכים גדולים.

ואולם האווירה השמחה נעצרה בתמונות. רגע לאחר מכן כבר היה קשה למצוא פרצופים מחייכים בוול סטריט. על רקע חדשות רעות ממגזרי הפיננסים והטכנולוגיה, מחירי הנפט הגבוהים, הדולר החלש וחששות גוברים ממיתון - שגובו בהצהרה מדאיגה של יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי - נמשכו ביום שישי הירידות, זה היום השלישי ברציפות.

המשקיעים בתל אביב יכולים לבחון בדאגה את מה שקרה בשבוע האחרון בוול סטריט - החששות הגוברים מהתרחבות המשבר, האי-ודאות והפחד שמעיב על השווקים מעלים את רף העצבנות. הצהרות ודיווחים בעיקר מהבנקים הגדולים שולחים מהר את המשקיעים לפקודות מכירה, כשלא ברור אם הרע כבר מאחור ומה יכול להיות הזרז הבא לעליות בשוק.

בנק אוף אמריקה מזהיר

הירידות במדד נאסד"ק ביום שישי צברו תאוצה לקראת סיום המסחר, ובסיכום יומי איבד המדד 2.5% והשלים צניחה של 7% בשלושה ימים. מדד 500 החברות הגדולות בארה"ב, 500 S&P, איבד ביום שישי 1.4% וסיכם שלושה ימים עם פחות 4.4% ומדד הדאו ג'ונס ירד ביותר מ-200 נקודות ביום שישי (1.7%) והשלים ירידה של 4.5% בשלושה ימים.

משבר האשראי עדיין כאן, ונראה שאין לו כל כוונה להיעלם בקרוב. יום לאחר שברננקי אמר כי כלכלת ארה"ב ניצבת בפני סכנות הן מבחינת הצמיחה הכלכלית הן מבחינת האינפלציה, וצפויה האטה מורגשת ברבעון הרביעי - המשיכו ביום שישי הדיווחים של בנקים גדולים על הפסדים ומחיקות גדולות.

אחרי שמריל לינץ', סיטי ומורגן סטנלי כבר דיווחו על מחיקות גדולות, כתוצאה מחשיפה לאג"ח בדירוג נמוך, הגיע ביום שישי תורם של בנק אוף אמריקה ו-JPMorgan, שאמרו - בלי לתת מספרים - כי ההפסדים והמחיקות יימשכו ברבעון הרביעי. עוד קודם לכן באותו היום הגיעו המספרים המדכאים מוואקוביה, הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב.

ואקוביה הודיע כי ירשום מחיקה של 1.1 מיליארד דולר באוקטובר בגין השקעות בניירות ערך מגובי משכנתאות. הבנק הזהיר בנוסף כי הוא מעריך שברבעון השלישי ירשום הפרשה של כ-600 מיליון דולר בגין משכנתאות שהעניק. אליו הצטרפה גם פאני מיי, חברת המשכנתאות הממשלתית הגדולה בארה"ב, שהודיעה כי הרווח הנקי נפל בחצי בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ומסרה כי העלויות ממשבר האשראי ימשיכו לגדול בעוד המפולת בשוק הדיור מעמיקה.

ירידות באירופה

מהעבר השני של האוקיינוס רחשו הדיבורים על מחיקה צפויה של 10 מיליארד דולר לבנק ברקליס הבריטי ועל כך שמנהלי הבנק יתפטרו. הבנק הכחיש באופן חד משמעי את השמועות. תחילה זה לא עזר למניה שהתרסקה 9%, עד שהושהה המסחר בה. בסופו של יום המסחר רשמה ברקליס ירידה של כ-2% כשבורסת לונדון יורדת ב-1.2%.

ובכלל, באירופה רשמו הבורסות ביום שישי את הנפילה החדה ביותר זה חודשיים, על רקע חששות כי הדולר החלש יפגע ברווחי חברות הטכנולוגיה והכימיקלים, וכי בנקים נוספים ידווחו על הפסדים הקשורים למשבר האשראי. פאריס איבדה 1.9%, ואילו פרנקפורט נותרה כמעט ללא שינוי. ביפאן מדד ניקיי איבד 1.2%.

ואם לא די בכל החדשות הלא טובות האלו, אז ביום שישי גם הורידה הנציבות האירופית את תחזית הצמיחה לאיחוד האירופי לשנה הבאה. הנציבות הודיעה כי האינפלציה עשויה להיות חדה מהצפוי, בשל העלייה במחירי המזון והאנרגיה. הנציבות האירופית צופה כעת צמיחה של 2.2% בגוש היורו ב-2008, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 2.5%.

ביום שישי גם התבשרו המשקיעים כי מדד אמון הצרכנים בארה"ב בנובמבר רשם נפילה מפתיעה לשפל של שנתיים על רקע מחיר הנפט הגבוהים והמשבר המתמשך בשוק הדיור. הרמה שנרשמה בנובמבר היתה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2005 על רקע סופת ההוריקן קתרינה. מדד אמון הצרכנים הוא מדד לצריכה הפרטית העתידית, המהווה שני שלישים מהצמיחה הכלכלית בארה"ב.

ובכל זאת אפשר היה למצוא הודעה אחת חיובית שטבעה בשלל ההודעות השליליות - פרסום נתוני הסחר בארה"ב הראה כי גירעון המסחר דווקא הצטמצם בספטמבר (יותר מהצפוי) לכ-56.5 מיליארד דולר, לעומת 56.8 מיליארד דולר באוגוסט.

טבע דווקא עלתה

גם בגזרה הטכנולוגית נרשמה אכזבה. יום אחרי התחזית הקודרת של ענקית התקשורת סיסקו ולפיה הקשיים בכלכלת ארה"ב צפויים להכביד על העסקים שלה גם הגיעה הודעה לא נעימה מקוואלקום. קוואלקום - יצרנית השבבים השנייה בגודלה בארה"ב למכשירים סלולריים - צפתה כי על רקע תחרות חריפה וסכסוך משפטי עם נוקיה תהיה ירידה בתוצאות 2008 ביחס לתחזיות בוול סטריט. המניה ירדה ב-4%.

בין המניות הישראליות בלטו אלווריון בירידה של 4%, נייס נפלה ב-4.4% וצ'ק פוינט איבדה 4.4%. סרגון השלימה ביום רביעי הנפקה שנייה בהיקף של כ-80 מיליון דולר לפי מחיר של 13.5 דולר למניה, כשיהודה זיסאפל מכר מניות תמורת כ-8 מיליון דולר. ביום שישי איבדה המניה 0.7% למחיר של 13.3 דולר. מניית טבע סיימה את המסחר בניגוד למגמה הכללית בשוק עם עלייה של 0.6% למחיר של 44.9 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully