וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה רק ספורט, בתשלום

יעל ולצר

12.11.2007 / 7:44

נחמה לצופי הספורט המרוששים: יש מי שמשלם יותר מכם, ובמועצת הכבלים והלוויין מתכוונים להרחיב את השידורים בערוצים הפתוחים

מאז שעלו בישראל ערוצי הספורט החדשים בתשלום מתנהל ביניהם מאבק עז סביב רכישות של כמה שיותר אירועים ומשחקי ספורט. בכל כמה ימים מתפרסמת ידיעה "חגיגית" נוספת בנוגע לרכישת משחקים על ידי הערוצים שבתשלום. האוהד הישראלי יושב מנגד, על הספה, ומחשב כמה כסף יצטרך עוד להוציא מכיסו כדי לצפות בכל השידורים שבהם חשקה נפשו. יתרה מכך, מה שקיבל בחינם בעבר עולה לו הרבה כסף כיום, בגלל זליגת התכנים מערוץ הבסיס לערוצים שבתשלום הנמצאים תחת אותה בעלות.

מה אפשר לעשות מלבד שיגור של עוד טוקבק נזעם או קיטור נמרץ מהספה? רק להתנחם בעובדה שצרכני הספורט הישראלים הם אולי פראיירים, אבל ממש לא היחידים. המועצה לשידורי כבלים ולוויין בדקה מה המצב במדינות אחרות בעולם. נציגי המועצה ערכו שיחות טלפון עם מוקדני השירות של חברות הכבלים בחו"ל ובדקו באתרי האינטרנט שלהן. הם גילו שהצפייה בשידורי הספורט היא יקרה במרבית המדינות, ושעלות שידורי הספורט בישראל אמנם גבוהה, אך אינה מהגבוהות ביותר בעולם.

כל המדינות שנכללו בבדיקה פועלות באותה שיטה: הן מחייבות את אוהדי הספורט לרכוש ראשית את חבילת הבסיס ורק לאחר מכן מאפשרות להם לרכוש גם את חבילת הספורט. מהבדיקה עולה כי אוהדי הספורט ביוון, שרוכשים את חבילת הספורט, יידרשו לשלם את הסכום הגבוה ביותר (323 שקל), ואילו באוסטרליה המחיר הוא הנמוך ביותר (190 שקל). ישראל ממוקמת באמצע, עם מחיר של כ-290 שקל בעבור ערוצי הספורט בנוסף לחבילת הבסיס.

ישראל - מקום טוב באמצע?

אם אתם אוהדי ספורט ישראלים, בוודאי אינכם מסתפקים בשידורי הערוצים הפתוחים (1, 10 ו-2) ואתם מנויים לכבלים או ללוויין. כמה זה עולה לכם? חבילת הבסיס בכבלים ובלוויין עולה כ-195 שקל לחודש ונכללים בה ערוצי הספורט הבאים: ספורט 5 (משחקים מליגת האלופות, הליגה הספרדית, הליגה האיטלקית, הליגה הארגנטינאית, ליגת העל בכדורסל לגברים ונשים ועוד), ESPN ויורוספורט. ב-yes כוללת חבילת הבסיס גם את פורטל yes ספורט.

חבילת הספורט כוללת את הערוצים ספורט 5 פלוס, פוקס ספורט ואקסטרים ספורט. ב-HOT כוללת החבילה גם את ערוץ CNBC הכלכלי ואת ערוץ ריאלטי זון. ב-yes כוללת החבילה גם את הערוצים יורוספורט ניוז וספורט ONE. מחיר חבילת הספורט משתנה ותלוי במבצעים ובמסלולים השונים. קנייה של חבילה זו בלבד, ללא מבצעים, תעלה 19.74 שקל ב-yes ו-10 שקלים ב-HOT.

בנוסף אפשר לרכוש את הערוצים 5 לייב ו-5 גולד, שעלו לאוויר השנה ומחירם 19.90 שקל לכל ערוץ בנפרד, או 29.90 שקל לשני הערוצים ביחד (ערוצים אלה שייכים לערוץ הספורט, שבבעלות אביב גלעדי). ערוץ לייב משדר משחקים חיים וערוץ גולד משדר משחקי עבר ותוכניות דוקומנטריות על אירועי עבר. כמו כן אפשר לרכוש את הערוצים ספורט 1 וספורט 2, שמחירם 50 שקל לשני הערוצים ו-42 שקל לערוץ בודד. ערוצים אלה משדרים בעיקר משחקים חיים (ונמצאים בבעלות צ'רלטון).

המשמעות של נתונים אלה היא, שמי שירכוש את כל ערוצי הספורט הקיימים ישלם כ-290 שקל (בעבור כל ערוצי הספורט וחבילת הבסיס). בישראל לא מונהגת כיום שיטה של תשלום לפי צפייה (PPV), אם כי שיטת תשלום זו היתה קיימת עד שצ'רלטון נהפכה לערוץ עצמאי בינואר 2006.

ובינתיים בעולם

מה קורה מעבר לים? בארה"ב למשל, מחיר חבילת הבסיס בחברת הכבלים TIME WARNER CABLE הוא נמוך למדי - 15 דולר בחודש - והיא כוללת את כל ערוצי הספורט המקומיים במדינה. על התענוג להתחבר לחבילת הספורט משלם הצרכן כ-60 דולר בחודש. בתמורה, הוא יכול לצפות ב-250 ערוצים שונים, שבהם משודרים משחקי ליגת האלופות וכן משחקים מהליגות NFL ו-NBA. ואולם משחקים של עונות נוכחיות אינם משודרים בערוצים אלה, אלא רק לקטים של משחקים ושידורי משחקים מן העבר.

לפיכך, כדי לצפות במשחקים של עונות נוכחיות צריכים הצופים האמריקאים לרכוש עונה שלמה או משחק בודד - וגובה התשלום הוא בהתאם לאיכות הליגה. התעריפים נעים בין 79 דולר בעונה לליגת הכדורגל האמריקאית, ל-169 דולר לליגת ההוקי קרח, הליגה החמה ביותר בימים אלה. מחירם של משחקים בודדים הוא 3.25-9.99 דולרים למשחק.

באוסטרליה, מחיר חבילת הבסיס של חברת הכבלים Foxtel הוא 36.9 דולר אוסטרלי בחודש, אך חבילת הבסיס אינה כוללת ערוצי ספורט כלשהם. מי שרוצה לצפות בשידורי ספורט חייב לרכוש גם את חבילת הספורט, שמחירה הוא 52.90 דולר אוסטרלי בחודש. עם זאת, חבילה זו מכילה את כל שידורי הספורט, והצרכנים אינם נדרשים לתוספת תשלום כלשהי בתמורה לערוצים, משחקים או מפעלים נוספים.

עלות חבילת הבסיס בבריטניה, בחברת SKY, היא 15 ליש"ט בחודש. החבילה כוללת ארבעה ערוצים, ללא מפעלי ספורט. כחלק מחבילת הספורט, שעלותה 34 ליש"ט בחודש, מקבלים הצופים שמונה ערוצים ואפשרות לצפות במפעלי ספורט שונים, כמו ליגת האלופות, אליפות אירופה בכדורגל, גביע אופ"א, טורנירי גראנד סלאם, טור דה פראנס, ליגות הקריקט, רוגבי, גולף, וליגות הכדורגל המקומיות. גם בבריטניה, כמו באוסטרליה, אין אפשרות להתחבר ולשלם בעבור עונה או משחק בודד. לפני שנה בוטלה שיטת התשלום לפי צפייה (PPV) במדינה, וכעת כל הליגות משודרות בחבילת הספורט המורחבת.

ביוון, בחברת NOVA, עלות חבילת הבסיס היא 39 יורו בחודש, והיא כוללת ערוץ ספורט אחד בלבד, שמשדר כל יום החל בשעות אחר הצהריים ועד לשבע בבוקר למחרת. בין השאר, משודרים בערוץ משחקים מהליגה היוונית הבכירה בכדורגל, הליגה הבכירה בכדורסל, כדורעף, מירוצי מכוניות וספורט מוטורי. מחיר חבילת הספורט הוא 56.4 יורו בחודש וכלולים בה עשרה ערוצים, שבהם משודרים בעיקר משחקים של ליגות אירופיות בכדורגל. גם ביוון לא נהוגה שיטת התשלום לפי צפייה.

"תורחב רשימת השידורים בערוצים הפתוחים"

אם אתם אוהדי ספורט שרופים, שמקטרים לא אחת על הכסף הרב שגוזלים מכם כל ערוצי הספורט, אולי תוכלו להתנחם גם בעובדה שבמועצה לשידורי כבלים ולוויין מבינים אתכם. "הצרכן הישראלי, שמכור לספורט ורוצה להתחבר לכל הערוצים החדשים, צריך לשלם יותר כסף, בעיקר לנוכח התחרות הערה בין בעלי הערוצים - שמעלה כל הזמן את מחירי זכויות השידורים", אומרת נעמה הניג, יו"ר המועצה בפועל.

"באותה נשימה צריך לזכור שחבילת הבסיס פה היא רחבה, שלכבלים וללוויין אין הכנסות מפרסומת ושמאז שהוקמו ערוצי הספורט החדשים, הצרכן גם מרוויח כי הוא מקבל תכנים מגוונים ועשירים יותר בכל קנה מידה", אומרת הניג ומפרטת: "הצרכן הישראלי מקבל כיום יותר מפעלים, יותר אפיקים ויותר משחקים חיים. כיום משודרים בו זמנית שלושה משחקים של ליגת האלופות, ובנוסף ישנו שידור משולב מכל המשחקים במחזור, בעוד שבעבר היו רק שני אפיקים לשידור של משחקים חיים במקביל".

איך בכל זאת חושבת הניג לאזן בין האינטרס הציבורי-צרכני, לבין זכות הקניין של בעלי הזכויות והצורך של מפיקי הערוצים לשרוד מבחינה כלכלית? הניג מעידה על עצמה כמי שתפקידה הוא לשמור על כך שתשלום נוסף ייגבה מהצרכן רק בעבור תוספות, כמו תכנים שלא שודרו בעבר. עוד אומרת הניג, כי כיוונים לא רצויים כבר נבלמו והתוצאה היא שמשחקיהן של כל הנבחרות וקבוצות הכדורגל הישראליות ישודרו בערוצים הפתוחים גם בשלבים המוקדמים.

"אני מאמינה שנגיע להסדרים שיאפשרו להעניק תנאים טובים והוגנים יותר לצרכנים", אומרת הניג. כדי לוודא שכך יהיה, היא מדווחת כי המועצה מקיימת דיונים בעניין, ובקרוב ייערך שימוע ציבורי בנוגע לשידורי הספורט. בשימוע ייבחנו, בין השאר, שינויים מבניים - ובכלל זאת הסוגיה של הפרדת הבעלות בין ערוץ הבסיס לערוץ הנוסף בתשלום. כיום, הערוצים 5 ו-5 פלוס וערוצים 5 לייב ו-5 גולד נמצאים כולם בבעלותו של אביב גלעדי.

בנוסף, תורכב רשימה מעודכנת ורחבה יותר של אירועים בעלי חשיבות ציבורית גבוהה. הרשימה האחרונה שנערכה עודכנה ב-2002. "נשקול לבצע שינויים ותיקונים", מבטיחה הניג, "כולל הרחבה של רשימת האירועים בעלי החשיבות הציבורית, כמו משחקי קבוצות ישראליות באירופה בשלבים מוקדמים, משחקים של נבחרות צעירות ושלבים מתקדמים בטורנירים של ספורטאים בודדים מצליחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully