וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: הלחמים יתייקרו ב-30%

אורה קורן

12.11.2007 / 9:21

זאת לאחר הסרת הפיקוח ממחיר הלחם הלבן והאחיד. השכבות החלשות יקבלו פיצוי חד פעמי שינוע בין 60 ל-180 שקל

הממשלה החליטה להסיר מיידית את הפיקוח על מחירי הלחמים. מדובר בלחמים לבן ואחיד (שחור), שלמים ופרוסים, וחלה רגילה. ההערכות הן, כי הפיקוח יוסר בימים הקרובים. במאפיות העריכו כי הסרת הפיקוח תגרום לעלייה ממוצעת של כ-30% במחירי הלחמים שבפיקוח. העלייה נובעת מפיגור בפיצוי שקיבלו בשנים האחרונות על התייקרות קמח, חשמל ורכיבי ייצור אחרים. מחיר הלחם האחיד עשוי אף לעלות בשיעור כפול. המשמעות היא תוספת של כמה שקלים לכל כיכר לחם.

כתוצאה מכך החליטה הממשלה להעניק פיצוי חד פעמי לשכבות החלשות בשיעור של 0.7% מהקצבאות שהן מקבלות. את הפיצוי יקבלו מהביטוח הלאומי מקבלי גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה, מקבלי תשלום חודשי לפי חוק המזונות, מקבלי קצבת נכות ומקבלי קצבת ילדים. היקף הפיצוי יסתכם ב-60 מיליון שקל. במשרד התמ"ת העריכו כי כל משפחה תקבל פיצוי בסך 180-60 שקל. הפיצוי יינתן ב-1 בדצמבר 2007.

כן החליטה הממשלה להטיל על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה להכין מדד מחירים לצרכן, שיתאים לעשירונים התחתונים וימדוד את השחיקה בכוח הקנייה שלהם. השחיקה תתייחס לסל צריכה שמתאים להם, כפי שיגובש על ידי ועדה הפועלת בעניין, מתוקף החלטת ממשלה קודמת, מיולי 2007. ההערכות הן כי יידרשו כמה חודשים להשלמת המדד. לפיכך, קיבלה הממשלה החלטה נוספת שקובעת כי אם תידרש תוספת פיצוי חדשה לשכבות החלשות ב-2008, עד שהמדד החדש יושלם, ידונו בכך ראש הממשלה ושרי האוצר והתמ"ת, עד אישור תקציב 2008 בכנסת.

צופים ירידה בצריכה

את ההצעה לממשלה הגיש שר התמ"ת אלי ישי שביקש פיצוי של 80 מיליון שקל לשכבות החלשות. על רקע הסתייגות שר האוצר רוני בר-און הוסכם על פיצוי נמוך יותר. את הרעיון להסיר את הפיקוח ממחירי הלחמים העלה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, כשכיהן כמנכ"ל משרד התמ"ת.

ההצעה הוגשה על רקע דרישת המאפיות מספטמבר 2007 לייקר את הלחמים בפיקוח בלמעלה מ-10%. משרד התמ"ת מעדכן את המחירים על פי התייקרות תשומות הייצור ובראשן קמח. בדיקת המשרד בספטמבר העלתה, כי יש לייקר את הלחמים בשיעור של 10.6% לנוכח עליית מחיר הקמח. ישי סירב לאשר את ההעלאה לאחר העלאה קודמת של 12.5% במחירי הלחמים בפיקוח שהממשלה אישרה ביולי, מבלי שאושר אז מנגנון פיצוי לשכבות החלשות.

לפי תחשיבי המאפיות, היקף מכירות הלחמים בפיקוח בישראל מגיע ל-1.2 מיליארד שקל בשנה. הלחמים בפיקוח מהווים כ-50% מפדיון המאפיות בשקלים וכ-60% מהמאפים הנמכרים. שוק הלחמים בפיקוח נאמד ב-15-20 מיליון כיכרות בחודש. ההערכה במאפיות היא, שההתייקרויות יגרמו בשלב ראשון לירידה של 20% בצריכת הלחם שבפיקוח.

על פי נתוני משרד התמ"ת, כ-350 אלף משקי בית קונים לחם אחיד או לבן בהוצאה ממוצעת של 22.4 שקלים בחודש. כ-765 אלף משקי בית קונים לחמים אחיד או לבן פרוסים בהוצאה ממוצעת של 30.5 שקלים בחודש. כ-705 אלף משקי בית קונים חלה רגילה בהוצאה ממוצעת של 30.5 שקלים בחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully