וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים: התייקרות מחירי הנפט לרמה של 100 דולר לחבית עלולה לדחוף את הכלכלה בארה"ב למיתון

סוכנויות הידיעות

12.11.2007 / 12:44

עוד לפני הזינוק הנוכחי בנפט צפו כלכלנים כי קצב הצמיחה בארה"ב יאט לפחות מ-2% ברבעון הרביעי



התייקרות מחירי הנפט, שלא השפיעה בצורה משמעותית על המגזר העסקי ועל הצרכנים מוקדם יותר השנה, עלולה כעת לדחוף את כלכלת ארה"ב השברירית למיתון.



"אנו נמצאים באזור הסכנה", אמר נרימן בראווש, כלכלן ראשי בחברת המחקר גלובל אינסייט וכלכלן לשעבר בבנק הפדרלי. "שני זעזועים יעברו על הכלכלה לפני שזו תקרוס תחתיה. זעזוע אחד היה משבר האשראי. הנפט עשוי להיות ההלם השני".



מחיר הנפט הגולמי צפוי לעבור את רף 100 הדולרים לחבית בעוד שכלכלת ארה"ב עדיין מנסה להתאושש מהזינוק בריבית על הלוואות במגזר העסקי. אירופה ויפאן פגיעות אף הן לאחר שקריסת שוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב זלגה לשוקי האשראי שלהן.



לעמוד הנפט של TheMarker



עוד לפני הזינוק הנוכחי במחירי הנפט, כלכלנים כבר צפו כי קצב הצמיחה הכלכלית בארה"ב יאט לפחות מ-2% ברבעון הרביעי - 50% מקצב הצמיחה ברבעון השלישי.



יפאן מסתכנת במיתון הרביעי במספר מאז תחילת שנות ה-90 בעוד שמדד המדדים המובילים במדינה נפל החודש ל-0 בפעם הראשונה מזה עשור.



הנציבות האירופית הורידה בשבוע שעבר את תחזית הצמיחה ל-2008 עבור מדינות גוש היורו ל-2.2% מ-2.5%, חלקית עקב הנפט המתייקר. כלכלת גוש היורו צמחה ב-2.8% ב-2006.



כלכלת העולם עשויה להתחמק ממיתון, בעוד השווקים המתפתחים ממשיכים להתרחב. למרות זאת, אווירת נכאים מתפשטת בקצב המרמז כי "אנו הולכים על חבל דק מאוד", אמר ג'ון סילביה, כלכלן ראשי בבנק וואקוביה. "לפני חודש לא היינו מאמינים כי בשלב הזה עדיין נהיה עדים למשבר אשראי מתמשך ולמחירי נפט מעל 85 דולר לחבית".



הנפט הגולמי נסחר בשיא של 98.62 דולר לחבית בשבוע שעבר בבורסת הסחורות של ניו יורק וסיים את שבוע המסחר ביום שיש במחיר של 96.32 דולר לחבית. הנפט הגולמי עלה השנה ב-58%. בחישוב האינפלציה, הספיק מחיר הנפט עד עתה לעבור את השיא הקודם שנקבע ב-1981 כשאיראן הפסיקה את יצוא הנפט.



הדילמה העומדת בפני הבנקים המרכזיים כעת היא כיצד לאזן את הלחצים ממחירי הנפט הגבוהים אל מול הסיכון של עלייה באינפלציה. ב-8 בנובמבר אמר יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, כי מחירי הנפט הגבוהים מהווים גורם המאיים בו זמנית לחדש את לחצי אינפלציה ולהכביד על הצמיחה הכלכלית.



מגזר הייצור יהיה בין הראשונים שיחושו את ההשלכות: עליית מחירי האנרגיה מייקרים את העלויות במגזר בעוד שצניחה באמון הצרכנים והעסקים פוגעת בביקוש. בארה"ב, ירד מדד מנהלי הרכש של מכון ISM לשפל של שבעה חודשים באוקטובר על רקע ירידה בהזמנות ובתפוקה.



מחירי הדלק הם "הלם רציני ועצום עבור הצרכנים", אמר נוריאל רוביני, יו"ר רוביני גלובל אקונומיקס ופרופסור ב-NYC. "מחירי הנפט הגבוהים ילוו אותנו עד שניכנס למיתון".



הבעיות זולגות גם לסין ולהודו בעוד שהממשלות מפחיתות בסובסידות במגזר האנרגיה ומגלגלות את הנטל יותר ויותר על הצרכנים והחברות. ב-1 בנובמבר ייקרה סין את מחירי הדלק במדינה ב-10%, והודו עשויה לצעוד בעקבותיה עוד השבוע.



"הבמה מוכנה להאטה משמעותית בייצור העולמי", אמר ג'וזף לופטון, כלכלן בג'יי.פי מורגן ולשעבר כלכלן בבנק הפדרלי. לפי הערכתו, קצב הצמיחה במגזר הייצור והתעשייה הגלובלי ירד ביותר מ-50% לפני סוף השנה ל-3%.



"הזינוק המהיר במחירי הנפט מהווה אבן בוחן לאיתנות הכלכלות שהצליחו להתגבר בעבר על עליות דומות", אמר דייוויד הייל, נשיא חברת הייעוץ הייל אדווייזורס. "הזינוק האחרון מ-85 דולר ל-96 דולר התרחש במהלך שבועות אחדים בלבד, דבר המהווה סיכון גבוה יותר".



"ככל שיעבור זמן רב יותר בו מחירי הנפט יהיו גבוהים, כך יגדל גם הסיכון", אמר ניל סוס, כלכלן בכיר בקרדי סוויס. סוס משווה את הסיכון ל"נהיגה על גבי כביש מכוסה קרח: אולי תצליח לעבור חלק מהדרך בשלום, אך הסיכון כי לתאונה יעלה גם הוא".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully