וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגרה בכביש ללא אגרה

צבי זרחיה

13.11.2007 / 10:39

המדינה מבקשת לגבות אגרת נסיעה של 2 שקלים לכל כיוון מהנוסעים בחלק הדרומי של כביש חוצה ישראל. זליכה והח"כים מתנגדים

המדינה מבקשת לגבות אגרת נסיעה של 2 שקלים לכל כיוון מנהגים שיסעו בקטע הדרומי בכביש חוצה ישראל (קטעים 20-19) ממחלף סורק עד מחלף קריית גת. אורך קטע הכביש הזה הוא 35 ק"מ. כך הודיע הבוקר לוועדת הכלכלה צ'רלי סלומון, סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה במשרד התחבורה.

סלומון הוסיף כי המשרד בוחן להטיל אגרת נסיעה על הנהג גם בכביש עוקף הקריות, ובגין שימוש נתיב נוסף בכניסה לירושלים.

כמו כן, הבהיר סלומון כי המשרד בוחן הטלת אגרת גודש, כלומר תשלום בגין השימוש בכבישים כקיימים. הדבר נועד להפעיל מדיניות של הפחתת הכניסה של כלי רכב פרטיים לערים, ובנוסף, לתחזק ולהפעיל כבישים קיימים ברמה יותר גבוה.

סלומון אמר כי "התחזוקה ותפעול כבישים בארץ הם בעייתיים. אין בארץ כביש שכבר נבנה ומוטלת אגרה בגין השימוש בו. עם זאת, במערב אירופה, אסיה, אמריקה, קנדה, הודו, אנגליה, שווייץ, זה חלק מהניהול הציבורי של מערכת הדרכים".

סלומון הוסיף כי "הכוונה היא להבטיח שבשנים הבאות יתוחזק הכביש ברמה גבוהה. יש לעודד שימוש בכביש על ידי תשלום המשמש להעלאת רמת תחזוקה ותפעול".

"אגרה מיותרת"

יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), והח"כים שנכחו בדיון מתחו ביקורת חריפה על ההצעה. ארדן אמר כי "זוהי שערורייה. אני בעד תחזוקה אבל אני לא הולך לבקש מהאזרחים של הדרום לשלם אגרת נסיעה אחרי שהם כבר שילמו מסים עבור הקמת הכביש".

החשב הכללי באוצר, ד"ר ירון זליכה, יצא בחריפות נגד הרעיון ואמר כי משמעות ההצעה היא גביית 1-0.8 מיליארד מהציבור. מזה תשלם המדינה הוצאות גבייה ל"דרך ארץ" בסך של כרבע מיליארד שקל.

זליכה הוסיף: "אני חסיד של הפרטה, אבל אסור לחצות את הקו האדום כי יש גבול לכל תעלול. אם מפריטים את התחזוקה ונותנים אפשרות לגורם פרטי לגבות מס מהציבור על נכס ציבורי, מחר יעשה הדבר גם בכביש גהה ובכביש עכו-כרמיאל. ההצעה מבקשת להחיל את גביית האגרה על השכבות החלשות. מדובר פה על התקשרות של 800-700 מיליון שקל לכל השנים".

זליכה, אשר שימש בעבר כסמנכ"ל כספים של דרך ארץ, אמר כי החברה היא הוקמה לשם כוונת רווח ובכסף שייגבה יש רווח רב ועלות בעצם ההתקשרות שהיא מיותרת. 30% מהמס יוקצה למנגנון הגבייה של דרך ארץ.

"החברה תקבל רבע מיליארד שקל מכספי משלמי המסים בשדרות ובבאר שבע, לצורך מנגנון הגבייה. הכנסת לא היתה מאשרת להטיל מס אם עלות הגבייה היא יותר מ-1%. לוקחים את כספי משלמי המסים החלשים ביותר", אמר זליכה.

עוד אמר החשב הכללי כי "הטלת האגרה היא מיותרת. צריך להטיל אגרה רק כאשר אין שום אפשרות אחרת. לעיתים עדיף שלא יהיה כביש מאשר יהיה מס נוסף. בעבר אישרה הכנסת מקרים בודדים של הטלת מס לצורך הקמת כביש".

זליכה הוסיף כי הקטעים הדרומים כבר נבנו בכספי משלם המסים. המסים הנוספים הללו אינם נדרשים לצורך הבנייה. הטיעון לפיו מע"ץ תישא בעול בלתי אפשרי נוסף כאשר הכביש לא יתוחזק, הוא מופרך. מע"ץ מתחזקת אלפי קילומטרים כאשר עוד 30 ק"מ לא יהוו את מה שיכריע את החברה. יש פה תקדים מסוכן ביותר. זו פעם ראשונה שלוקחים כביש קיים וחושבים ומבקשים להפריט אותו לגורם פרטי".

קרן טרנר, נציגת אגף התקציבים, אמרה כי האגרה נועדה להנהיג רמת שירות גבוהה, אחידה ולקבוע סטנדרט אחיד מעל הרמה הנהוגה בכל מקום אחר. ישנן שתי חלופות: האחת, הנהגת רמת שירות גבוהה עם אגרה מופחתת אשר תוקצב מתקציב המדינה. השנייה, לא תגבה אגרה, והכביש יעבור לאחזקת מע"ץ כאשר התחזוקה בו תהיה כמו כל הכבישים במדינה. לדבריה, לטובת תושבי הדרום עדיף לגבות את האגרה המופחתת המיועדת לאחזקתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully