וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הממשלה - מעלימת המסים הכי גדולה במשק"

מיכל אברהם

14.11.2007 / 0:21

כך אמר החשב הכללי היוצא ירון זליכה בנאום במרכז האוניברסיטאי אריאל, והוסיף כי "הבכירים ביותר לא שילמו מסים"

ד"ר ירון זליכה, שהודיע על התפטרותו מתפקיד החשב הכללי באוצר, נאם אמש (שלישי) במרכז האוניברסיטאי אריאל שבשומרון בפני סטודנטים ומרצים. במסגרת נאומו, התייחס זליכה לפרסומים לגבי החשדות נגדו. בקהל נרשמה נוכחות תקשורתית רבה (ערוץ 2, רשת ב', ערוץ 10), לצד נוכחות דלה יותר של סטודנטים וסגל המרצים.

בין היתר, נשאל זליכה: "לאור הניסיונות להדחתך, בתור האדם היחיד שמעיז להילחם בשחיתות, מה המסר בשורה התחתונה למי שיגיע אחרייך?"

לשאלה זו ענה זליכה: "במהלך 2003, היה צורך לקצץ במיידי. בשנים הללו הקדשנו את הזמן להתייעלות וקיצוץ. בקיצוץ הכוונה להפסקת פעילות. כמעט אין פעילויות שהן לא חיוניות - והציבור נפגע. התייעלות זה כאשר לוקחים את אותה פעילות ומבצע אותה בפחות משאבים. זה מחייב תיכנון, ידע, מקצועיות. לא ניתן לבצע זאת במיידי, היה צורך לשלוח זרועות לכל רחבי תקציב המדינה.

"אני גאה להיות זה שעמד בראש המערכה ליישם את התוכנית הכלכלית של 2003, המטרה היתה למנות צוותי עבודה בחשב הכללי. כל צוות עבודה קיבל לפיקודו נתח מסוים מתקציב המדינה שכל תפקידו היה לעגל את מכלול הידע בממשלה ובמגזר העסקי. אחת המשימות היתה לטפל בכל הפטורים של המקורבים של המקורבים, לבטל אותם.

"משימה נוספת היתה לבדוק את הריבית העודפת שנוצרת כאשר יש מונופול. מצאו שיש 6 קבוצות בנקאיות ששולטות על 88% על ההנפקות של הציבור, והבנקים הזרים לא פועלים - כי החקיקה לא מתאימה. כיום, הפעילו את הבנקים הזרים בעזרת חקיקה מתאימה ויש 18 בנקים. הריבית ירדה ב-0.5% לשנה. זה שווה 400 מיליארד שקל חיסכון בשנה.

"קבוצה אחרת טיפלה בשכר - יש למעלה מ-300 אלף תלושי שכר וגמלאות שלא עברו בקרה מעולם. נמצא שממשלת ישראל היא מעלימת המסים הכי גדולה במשק. לאורך השנים, הבכירים ביותר לא שילמו מסים".

"הכסף זולג לחו"ל"

זליכה חזר והדגיש את תופעת ההשקעות הישראליות בחו"ל ודיבר על כך שהכסף לא מושקע בארץ וזולג לחו"ל. "עד היום, בממשלת ישראל לא בודקים דו"חות כספיים על פי החוק. כיום כל עבירת חוק נבדקת ע"י רואי חשבון חיצוניים. היום כל התייעלות באה על חשבון מישהו וזה לא הציבור", אמר.

לדברי זליכה, הוא הכין תוכנית כלכלית ראשונה מסוגה שמזהה את כל הכשלים המבניים וממליצה על שינויים לא מסובכים, שאם ייושמו הם ינעלו את הפרצות והחורים שיש במערכת. כך, המלחמה בשחיתות לא תתבסס על אומץ ליבם של יחידים. אחד הסעיפים המרכזיים בתוכניתו היא הטלת חובת רוטציה על כל בעלי התפקידים.

זליכה התגאה בהתגבשות לובי של חברי כנסת שהפך את התוכנית שלו להצעת חוק שתעלה בעוד מספר שבועות לקריאה טרומית. "היום הציבור יודע מהי בעיית השחיתות, סכנותיה, ועד לאן היא מגיעה.
המודעות הציבורית תביא לכך שהכנסת תביא לאישור את החוק והחוק הזה יביא מכה לשחיתות", אמר זליכה.

זליכה נשאל בנוגע לפרסומים על החשדות נגדו, וטען שהוא פועל לפי החוק. הוא הזכיר את אהוד אולמרט בהקשר זה כשטען שרה"מ אולמרט ו"חבריו" רודפים אותו כבר שנתיים וניסו להכפישו בכל דרך אבל הוא לא נרתע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully