וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוקיה ואריקסון למשרד התקשורת: תמוך בהקמת רשת משותפת לכל חברות הסלולר

ערן גבאי

24.9.2001 / 19:35

כך נודע ל-TheMarker.com; בכוונת המשרד לתת את ברכתו לכך; מנכ"ל טלקוסייט: "הגענו להסכם שותפות עם לפחות אחת מהספקיות - נוקיה ואריקסון"

נוקיה ואריקסון לחצו על משרד התקשורת שיתמוך ברעיון הקמת רשת משותפת עבור כל שלוש חברות הסלולר (סלקום, פלאפון ופרטנר ) בדור השלישי בטכנולוגיית ה-UMTS, כך נודע ל-TheMarker.com.

השתיים בודקות, כל אחת בנפרד, את האפשרות לקבל לידיהן את פרישת רשת הדור השלישי עבור חברות הסלולר בישראל, ונראה כי הן שתי המועמדות העיקריות לתחרות בשוק זה בישראל.

במשרד התקשורת רואים בחיוב את האפשרות ששלוש חברות הסלולר הגדולות ישתפו פעולה בהקמת תשתית אנטנות משותפת בדור שלישי עבור כל השלוש, שתפעל בשיטת שידור של UMTS.

במשרד התקשורת בדקו את המכרז וגילו כי הוא אינו מונע אפשרות לשיתוף פעולה בין החברות בתחום פרישת האתרים. וכעת, בהנחה שבמשרד לא יחשבו שהדבר פוגם בתחרות, אזי בכוונתם לתת את ברכתם להליך שכזה.

למהלך של שיתוף באתרים סלולרים יש יתרונות לא מבוטלים: פחות אתרים ומכך פחות השקעה של החברות באתרים, אפשרות ל"ראות ירוקות" ושימוש מושכל במשאב הלאומי היקר - התדר - שכן ידוע שפרישת מערכת בהיקף של 30 מגהרץ (10 מגה הרץ עבור כל חברה) היא יותר גדולה במונחים של מספר משתמשים, מאשר שלושה חלקים נפרדים בספקטרום של 10 מגהרץ כל אחד.

עכשיו, לאחר הגשת הבקשות למכרז תדרי הדור השלישי, ברור לכל כי גם פלאפון עוברת ל-UMTS בדור שלישי וכרגע נותרה שאלת עיתוי המעבר, פתוחה.

הערכות הן שפרטנר תשאף להקדים את המעבר לדור השלישי כחלק מרצונה להמשיך ולשדר חדשנות ותלחץ בכך על השתיים האחרות. פרטנר עצמה דיברה לאחרונה בגלוי על כך שהיא מתכוונת להתחיל בפרישת הדור השלישי ב-2003.

כרגע, יודעים לספר בענף, שם המשחק הוא להגיע כמה שיותר מהר לכמה שיותר מנויים. לפלאפון אין סיבה כרגע להרחיב את הרשת שלה והיא עשויה ליהנות מטכנולוגית ה-X1 של דור הביניים שלה הנחשבת למתקדמת יותר מה-GPRS של פרטנר ושל סלקום החל מראשית 2002. על כן, בפלאפון מדברים על שנת 2005 כשנת מעבר ריאלית ל-UMTS.

סלקום בעניין זה היא חידה. מצד אחד בכך שהיא מבצעת בימים אלה את המעבר לטכנולוגיית ה-GPRS הרי שהיא תחפוץ להאריך את השהות שלה בטכנולוגיה זו ובכך להספיק להחזיר את השקעתה בה, מצד שני סלקום לא תוכל ולא תרשה לעצמה לפגר אחרי פרטנר מבחינה טכנולוגית.

בכל מקרה חברות הסלולר יעמדו בדילמה לא קטנה באשר למועד המעבר שלהן לדור השלישי. ההערכות בשוק הן ש"כוח הראשוניות" הוא שיכתיב את המועד, ומאחר שמדובר על פרישת תשתית משותפת של כל חברות הסלולר, הרי שהדילמה העיקרית בהקשר זה תהיה נחלתן של סלקום ופלאפון.

ברן וטלקוסייט

שתי חברות בישראל, ברן וטלקוסייט מקבוצת פישמן, עומלות בימים אלה על חיזוק מעמדן כחברות נישה בתחום ניהול והחכרת אתרי סלולר וידוע כי עיניהן מופנות כרגע כלפי השוק באירופה וממנו הן ילמדו ויפיקו את הלקחים הנדרשים.

מנכ"ל טלקוסייט, שמעון ממו, אומר היום ל-TheMarker.com כי "בכוונת החברה להתפרש על כל שוק אתרי האנטנות בישראל הכולל את הסלולר, הרדיו, ה-LMDS ועוד".

טלקוסייט, שהוקמה בנובמבר 2000 בבעלות פישמן אחזקות (50%) ודסק"ש (50%), פועלת לרכישת אתרים קיימים וחכירתם למפעילים. ממו טוען כי החברה נמצאת בימים אלה במגעים מול כל השחקנים בשוק, אך טרם חתמה על הסכם. "בכוונת החברה להשיג פרישה כלל ארצית לפחות עבור מפעיל אחד בשלב ראשון".

בכוונת החברות הישראליות, ברן וטלקוסייט, ליצור שותפות בין החברות בכל הקשור "למעטפת התפעולית", משמע לשטח הרצפה, חיבור חשמל, תורן, מיזוג אוויר, מצבריה וגנרטור חירום, המוערכים בכ-25% מסך העלות של אתר - כ-400 אלף דולר. היום יש כ-200 אתרים משותפים בלבד.

"כרגע אנחנו מתמקדים במעטפת התפעולית אך זו רק שאלה של זמן עד שנספק עבור המפעילות גם את האלקטרוניקה", אומר ממו, ומוסיף, "כרגע זה עניין של אבולוציה ואין לי ספק שיגיע היום שנרכוש את כל האתר שכן יש בכך היגיון כלכלי ותפעולי עבור המפעילות, זה ייקח כמה שנים".

"באותו הכסף העודף שהמפעילות הסלולריות מוציאות היום על פרישה מקבילה, אפשר לממן ב-33% יותר את האלקטרוניקה, הציוד הייעודי והשיווק. בעולם נוהגות נוקיה ואריקסון להיות אחראיות על שיתוף הפעולה בצד האלקטרוניקה ולגבות תשלום על פי רמת הצריכה", אומר ממו.

ממו טוען כי צריך להכניס כסף חדש לתעשייה הזו ועל כן הוא בטוח ששוק זה אטרקטיווי. המסגרת המימונית שלו מוכנה, ולדבריו מדובר בהרבה מיליוני דולרים. הוא מגלה כי "טלקוסייט ניהלה מגעים עם שתי הספקיות העולמיות - נוקיה ואריקסון - ולפחות עם אחת מהן הגענו להסכם לפיו אנו נהיה אחראים על המעטפת והם יהיו אחראים על האלקטרוניקה".

לדעת ממו, קשה לדעת מי מהשתיים תיבחר להקמת רשת ה-UMTS המשותפת, שכן שתי השחקניות מראות נחישות ונוכחות, אך הוא מאמין כי יש היגיון בגיוון הספקים הפועלים בארץ, כדי לא לגרום לאף אחד מהם להדיר את רגליו מהשוק הישראלי.

"בדור שלישי צריך פי שלושה אתרים סלולריים בשל השירותים רחבי הפס אותם הוא אמור להעביר. היום לכל השלוש יחדיו יש 5,000 אתרים, כך שללא פרישה משותפת הן יגיעו ל-15,000 אתרים בדור שלישי. בפרישה משותפת יהיה מדובר על 4,500 אתרים.

"שוק כזה יצור עבורנו ועבור המתחרה מספיק עבודה. בקרוב כבר נתחיל להקים אתרים באזורים אסטרטגיים בארץ וכבר בנובמבר השנה נצא לדרך. ברור לנו שרק כשחברות הסלולר יקבלו את הרישיון שלהן, הן יכנסו לתכנון ועל כן באמצע 2002 יתחיל הדיון הרציני בינינו לבינן לגבי לוחות זמנים. עד אז סביר שגם הרגולטור יאמר את דברו והחברות יספיקו לאסוף את המידע הנחוץ להן", מסכם ממו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully