וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מכירת סייפן לספאנשן בסכנה?

עומרי כהן

18.11.2007 / 7:52

מניית ספאנשן צנחה ב-35% והפחיתה 84 מיליון ד' "על הנייר" משווי סייפן. כלל תעשיות כבר לא ממהרת לתמוך בעסקה

ברטראנד קאמבו, מנכ"ל חברת השבבים ספאנשן, התלונן באחרונה בפני קבוצת כתבים ישראלים כי המשקיעים בארה"ב אינם מבינים את החברה שהוא מנהל. "יש חוסר הבנה מוחלט בנוגע למניית ספאנשן, והיא סובלת לרעה מעניינים שאינם קשורים לחלוטין לחברה", אמר בפגישה במשרדי חברת סייפן בנתניה.

"חוסר ההבנה" של השוק לגבי מניית ספאנשן רק גדל מאז אותה מסיבת עיתונאים. המניה השלימה צניחה של 35% מאז נחתמה העסקה למכירת סייפן, שחלק מהתמורה לה הוא במניות החברה הרוכשת, ספאנשן. גם המטרה שלשמה הגיע קאמבו לישראל לפני שבועיים - קידום רכישת סייפן, שבשליטתו ובניהולו של הד"ר בועז איתן - נראית רחוקה מבעבר. מכל מקום, לא נראה כי מוביל נס המרד נגד העסקה, אפי גילדור, שמנהל קרב תקשורתי נגד איתן, וטוען כי הוא הפקיר את בעלי המניות שלו - מתעודד מהנפילה במניה.

סייפן, המפתחת טכנולוגיות לייצור שבבי פלאש ומוכרת ליצרניות השבבים רישיונות לשימוש בטכנולוגיה שלה, הסכימה להימכר לספאנשן במחיר של 368 מיליון דולר - כמחצית מהשווי שבו הונפקה בנאסד"ק לפני כשנתיים. העסקה כללה תשלום של 5.05 דולרים במזומן ועוד 0.7429 מניות ספאנשן בעבור כל מניה של סייפן. כך, שאם תעלה מניית ספאנשן בעתיד, יעלה גם שווי העסקה ובעלי המניות יראו תמורה גבוהה יותר.

ואולם מניית ספאנשן, שסבלה עוד קודם מסנטימנט שלילי מובהק, לא זכתה לעדנה גם אחרי העסקה. מאז חתימתה בשבוע השני של אוקטובר איבדה ספאנשן עוד 33% מערכה והשלימה קריסה של 64% מתחילת 2007.

עקב הירידה התלולה נחתך גם שוויה של סייפן "על הנייר" ב-84 מיליון דולר.

לנוכח הנפילה האחרונה של מניית ספאנשן, קשה לראות את גילדור, המחזיק 4.8% מהמניות, מתרצה ומצביע בעדה. אם לפני כחודש הוא היה מופסד ב-15 מיליון דולר על ההשקעה בסייפן, כעת גדל הפסדו בעוד 2.5 מיליון דולר. גילדור עשוי לגרור עמו משקיעים נוספים ולהקשות על קבלת האישור הדרוש באסיפת בעלי המניות של סייפן.

באסיפה שתתקיים ב-20 בדצמבר נדרשת התמיכה של לפחות שליש מבעלי המניות ללא איתן עצמו. איתן מחזיק ב-35.5% מהמניות ומחויב להצביע בעד כחלק מהסכם המכירה. מותר להניח שהדירקטור מתי קרפ והנשיא לשעבר, קובי רוזנגרטן, ילכו בעקבותיו ויתרמו עוד 4.5% לצד התומכים. גם חבריו של איתן משירותו בחיל האוויר, קובי ריכטר ורן פקר, המחזיקים באחוזים בודדים, יעניקו כנראה את תמיכתם לאיתן.

השאלה הגדולה היא כיצד תצביע כלל תעשיות בניהולו של אבי פישר, שמחזיקה ב-8.6% מהמניות. אם ימשיך פישר ללכת יד ביד עם איתן, הוא יסייע מאוד באישור העסקה. ואולם חבירה אפשרית שלו לגילדור יכולה להקשות מאוד על קבלת האישור.

הפסד של 51 מיליון ש' לכלל תעשיות

מדברי איתן ניתן היה להבין כי בתחילה תמך פישר בעסקה, על אף שהיא יצרה לכלל תעשיות הפסד הון של 51 מיליון שקל. ואולם בעקבות הנפילה האחרונה, שתגדיל עוד יותר את הפסדי כלל מההשקעה בסייפן, מסר דובר כלל תעשיות את התגובה הבאה: "הנהלת כלל תעשיות עוד לא גיבשה את החלטתה בנושא".

ספאנשן סובלת מאותן מחלות שמאפיינות את תעשיית הפלאש כולה. מחירי השבבים נחתכים בעשרות אחוזים מדי שנה, והיצרניות נאלצות לייעל שוב ושוב את תהליכי הייצור, כדי לשמור על הרווחיות הגולמית, הנמוכה ממילא.

ספאנשן היא כיום הלקוחה העיקרית של טכנולוגיית ה-NROM של סייפן, כך שהרכישה לא תגדיל את הכנסותיה בטווח הקצר, אלא תצמצם את ההפסדים בשל הפסקת התמלוגים לסייפן. קאמבו טוען שהוא יודע כיצד להביא את ספאנשן לרווחיות, אך לא היה מוכן להתחייב מתי זה אכן יקרה. הוא ואיתן מאמינים כי בעתיד יעלה שוויה של ספאנשן ויחד אתו גם שווי הרכישה. "משקיעי סייפן מקבלים כעת מניות ספאנשן במחיר נמוך מאוד", הוא אמר. איתן הוסיף וציין שהשאלה שהמשקיעים צריכים לשאול את עצמם היא מה יהיה בעוד שנה-שנתיים, כי אז השווי יכול להיות גבוה פי שלושה. בינתיים איתן רואה את התמורה שלו מהעסקה נשחקת ב-25 מיליון דולר ל-101 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully