וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבריינים על אמת

ערן גולן

19.11.2007 / 16:31

מסתבר שבמדינת ישראל לעשן אסור, אבל להפר זכויות עובדים זה בסדר

לפחות 60% מחברות השמירה הפרו בשנה החולפת באופן משמעותי את זכויות עובדיהן; 0 הוא מספר התביעות הייצוגיות על הפרת זכויות עובדים שבתי הדין לעבודה אישרו; 15 אלף שקל הוא סכום ההוצאות שהטילה השופטת הדס יהלום מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב על מאבטח המשתכר שכר מינימום שביקש להגיש תביעה ייצוגית בשם כל העובדים בחברה שלא הפרישה בעבורם לפנסיה; 17,500 שקל הוא גובה הקנס שהוטל על מסעדת מול ים, שלא דאגה שלקוח שישב בה יכבה את הסיגר.

אולקוס, לחץ דם, עצבים, התפרצויות זעם, תוחלת חיים נמוכה, נדודי שינה, חוסר יכולת לרכוש תרופות, מחלות פרקים, התקפי לב - אלה הם רק מקצת מהמאפיינים הרפואיים של עובדים בשכר נמוך. היקף הזכויות הכספיות שלא כובדו ושהיו יכולות להפחית חלק ניכר מאותם סימפטומים מגיע לעתים ל-40% ממשכורתם החודשית. גם העישון מזיק לבריאות, אפילו משרד הבריאות חושב כך, וייתכן שמי שנחשף לו יחלה בעוד 20 שנה בסרטן ריאות, לוקמיה או אפילו יתר לחץ דם.

0 הוא מספר הפאבים שבהם ביקרתי בשבוע האחרון בתל אביב שניתן היה לעשן בהם. כל המרדנות, רוח הנעורים, הרצון לבריחה קלה מהמציאות שהיו מלוות בכוס ויסקי וסיגריה התחלפו במבטים מתנצלים אך תקיפים של מלצריות וברמנים בדבר החוק החדש שאוסר עישון.

עבריינים על אמת

כיצד קורה שבחברה הישראלית הפרה שיטתית של זכויות עובדים לא זוכה לבדל של יחס מחמיר מצד הרשויות ובתי המשפט, אף שהשפעותיה המיידיות על בריאות העובדים עולה לאין שיעור על חשיפה מקרית לעישון? מדוע בתי המשפט כה מחמירים עם אותם בעלי עסק שלקוחותיהם מעשנים, אך כה מקלים עם מי שאינו משלם לעובדיו שכר מינימום, חופשה או הבראה, מחליף שמות, מזייף מסמכים וגונב כספים מעובדיו?

במסעדת מול ים, הצרכנים שתבעו שילמו בעבור הארוחה 2,250 שקל, שכר שבועיים וחצי בממוצע של 200 אלף שכירים בישראל. מישהו צריך לספר לכל אותם עובדים שהעיקר אינו תשלום שכר הדירה, הארנונה, ובקרוב מאוד, בחסות משרד האוצר, מס הבריאות לאשה שאינה עובדת, אלא האוויר הנקי בפאב או במסעדת היוקרה. לישראלים חשוב לא לצאת פראיירים כשהם יושבים במסעדה יוקרתית ונושפים באפם סיגר, אבל פה זה מתחיל ופה זה נגמר.

אולי עכשיו, כשעשן הסיגר נעלם, כל אלה שעסוקים ללא הרף בחיפוש אחר התביעה הבאה יחשבו לשאול את המלצר, המאבטח, המנקה, ואולי אף את שוטף הכלים, מתי בפעם האחרונה קיבלו דמי הבראה, או פנסיה או נסיעות.

הכותב הוא מומחה לדיני עבודה וחבר בוועד הפועל של עמותת קו לעובד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully