וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווחי מזרחי-טפחות עלו ב-12%

טל לוי

19.11.2007 / 14:07

הרווחים השוטפים הסתכמו ב-181 מיליון ש'. סך החשיפה לשוק האמריקאי - 35 מיליון ד'. עלייה בהפרשת הבנק לחובות מסופקים

בנק המזרחי טפחות, שבשליטת משפחת עופר מציג היום דו"חות המעידים על עלייה בהכנסות, עלייה בהפרשה לחובות מסופקים ועלייה בגביית עמלות. בנק המזרחי טפחות רשם ברבעון השלישי של 2007 עלייה של 12% ברווח מפעולות רגילות בלבד שהסתכם ב-181 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרוויח בנק המזרחי טפחות 184 מיליון שקל - עלייה של 13.5% לעומת הרבעון המקביל.

הבנק מציג ב-9 החודשים הראשונים של 2007 תשואה של 19.7% לעומת 13.9% בתקופה המקבילה או תשואה של 13.6% לעומת 12.5% על הרווח מפעולות רגילות בלבד. מניית המזרחי טפחות איבדה 3% מתחילת 2007.

בהתאם להוראת המפקח על הבנקים, כוללים דו"חות בנק המזרחי - כמו כל הבנקים - גילוי נאות בדבר חשיפה לאיגרות חוב מגובות משכנתאות בארה"ב. הפסדים מתחום זה אינם מופיעים בדו"ח הרווח וההפסד אלא נוגעים יותר להון העצמי של הבנק. ההון העצמי של הבנק הוא אמצעי הייצור של הבנק שמאפשר לו להלוות כספים ולהמשיך לתפקד גם אם חלק מההלוואות לא יוחזרו. חלק מההפסדים מתחום האג"ח מופיעים כמחיקה של הון עצמי וחלק מהן יופיע כהפרשה לקרן הון, בבחינת הפסד זמני.

הרווח המימוני גדל

סך השקעות הבנק במכשירים החשופים במישרין או בעקיפין לשוק המשכנתאות בארצות הברית או לקרנות ממונפות מכל סוג שהוא הגיע לכ-35 מיליון דולר. כ-12 מיליון דולר מתוך הסכום האמור לשוק המשכנתאות בארה"ב. יתר ההשקעות חשופות לחברות בפיזור רחב של תחומי עיסוק אחרים, מרביתן באיגרות חוב המדורגות AAA ו-AA.

שווי השוק של השקעות אלה עומד על כ-21 מיליון דולר. כ-6 מיליון דולר מתוך ההתאמה לשווי השוק (24 מיליון שקל), נרשמו כהוצאה בדו"ח רווח והפסד, והיתר, כ-8 מיליון דולר (כ-32 מיליון שקל), נרשמו ישירות להון העצמי.

מניית המזרחי טפחות בשנה האחרונה





עלייה בהפרשה לחובות מסופקים


הכנסתו העיקרית של המזרחי-טפחות היא הרווח המימוני: הבנק מקבל את כספי הלקוחות ומשלם להם ריבית (למשל למי שמפקיד בפק"מ), אולם מלווה את הכסף שקיבל בריבית גבוהה יותר למי שזקוק להלוואות, לפירמות שזקוקות לאשראי ולמי שמשלם ריבית גבוהה על משיכת יתר. זהו "המרווח הבנקאי".

רווח זה של הבנק ממתן אשראי (רווח מפעולות מימון) עלה ברבעון השלישי של 2007 ב-4.8% ל-523 מיליון שקל. סך האשראי שמעניק המזרחי טפחות לציבור עלה ב-5% מתחילת 2007 ל-73.7 מיליארד שקל.

מהכנסות אלה יש לנכות את החובות המסופקים, כלומר, הפרשות הבנק עבור חובות שהוא מטיל ספק ביכולתו לגבות. אלה גדלו ברבעון השלישי של 2007 ב-6.5% ל-65 מיליון שקל. ההפרשה לחובות מסופקים קטנה בשיעור חד של 58% והסתכמו ב-50 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2007 אולם נותרו ללא שינוי מהותי (63 מיליון שקל) ברבעון השני של 2007. מרבית הבנקים דווקא דיווחו השנה על ירידה בהפרשות אלה.

שתי סיבות עיקריות עשויות להיות אחראיות לכך שבעת גאות פיננסית ההפרשה לחובות מסופקים דווקא עולה: האחת, שמרנות חשבונאית ותחזית להרעה כך שהבנק רושם את ההפרשות מעכשיו. סיבה שנייה היא שהבנק מלווה כסף למגזרים בעלי כושר החזר נמוך יותר ולכן נאלץ להפריש כסף רב יותר. בסך הכל עלה הרווח המימוני לאחר הפרשה לחובות מסופקים ב-6% ל-458 מיליון שקל.

עלייה בגביית עמלות

מקור ההכנסה השני של הבנק הוא עמלות שהניבו ברבעון השלישי של 2007 הכנסות של 260 מיליון שקל - עלייה של 8% לעומת הרבעון המקביל. ההוצאה עבור שכר העובדים עלתה ב-7.8% ל-291 מיליון שקל וזאת למרות שברבעון המקביל רשם הבנק הפרשות שכר חד פעמיות של 40 מיליון שקל עבור פנסיה ופיצויים. העלייה מגיעה לאור הפרשות לתשלומים סוציאליים. בסך הכל מציג הבנק יחס כיסוי של 57% שפירושו כי סך ההכנסות התפעוליות של הבנק, (עמלות, השקעה במניות) מכסים 57% מהוצאות התפעול של הבנק הכוללות שכר, אחזקת ציוד והוצאות נוספות.

ב-9 החודשים הראשונים של השנה הרוויח הבנק 761 מיליון שקל (עלייה של 51.5% לעומת התקופה המקבילה) כאשר מתוך כך 233 מיליון שקל הם רווחים חד פעמיים כתוצאה ממכירת קופות הגמל. ב-9 החודשים המקבילים רשם הבנק רווח חד פעמי של 213 מיליון שקל כתוצאה ממכירת קרנות הנאמנות של הבנק לבית ההשקעות אקסלנס. בסך הכל, הסתכמו הכנסות הבנק מפעילות רגילה ב-528 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully