וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוא למיליונר המתחיל

שרית מנחם

20.11.2007 / 8:23

הגיאות בבורסה עוררה ביקוש לתוכניות לימוד פרטיות להשקעה בשוק ההון. רוצים ללמוד את ההיגיון שמאחורי השיגעון, לכסף

מה גורם לאדם שסיים יום עבודה ארוך ומייגע להתחייב לשלוש שעות לימוד אינטנסיוויות שיסתיימו רק בתשע בערב? הרצון "לעשות מכה" בבורסה, ורצוי באופן מהיר ואלגנטי.

הרצון הזה מייצר גם דרך נוספת להרוויח בשוק ההון: ללמד קהל צמא דעת את רזי ההשקעה בבורסה. מדוע כדאי לנהל לבד את ההשקעות? אולי בשל אכזבה ממנהלי השקעות אחרים, אולי בשל הצטברות של חסכונות רבים ואולי פשוט בגלל עודף בזמן פנוי.

קורסים המעשירים את הידע הפיננסי אינם נחלתם של אנשים פרטיים בלבד. גם חברות כמו אינטל, אמדוקס, טאואר ובזק מעניקות לעובדיהן קורסים והשתלמויות על השקעות ומבנה שוק ההון. תעשיית לימודי שוק ההון צומחת, ולפי הערכות מגלגלת כמעט 60 מיליון שקל בשנה.

"אנשים מאמינים כי לימוד של שוק ההון יאפשר להם לנהל בעצמם את השקעותיהם, ולהשיג תשואה גבוהה מזו שמשיגים עבורם מנהלי ההשקעות בבנק", אומר ניר שיין, מנהל המכללה הפרטית ברוקרטוב. "הרצון הזה נתמך על ידי ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות, שמעניקות גישה נוחה למידע ולמערכות מסחר יעילות".

כדי לחוש את השטח החלטנו להצטרף לשיעור בברוקרטוב. המפגש השביעי, בסדרה של 12 שיעורים, נקרא "פרקטיקה בשוק ההון". קצת הופתענו לגלות כי השיעור - שמיועד לתלמידים מתחילים - כבר עוסק ב"אסטרטגיות מסחר באופציות מעו"ף". ארבעת השיעורים הקודמים התמקדו בתורת הניתוח הטכני.

עידן (שם בדוי, כל התלמידים העדיפו שלא להזדהות בשמם), די.ג'יי בן 42, סיפר בשיעור על אסטרטגיית מסחר שנקט, שכללה סיכון של אלפי שקלים. "כך בדיוק אני לא רוצה רוצה שתפעלו", הדגיש המרצה סער צפריר. "האסטרטגיות שאנחנו לומדים כאן נועדו להגביל את ההפסד שלכם לסכום נמוך יחסית".

"זו לא אסטרטגיה, זה ממש הימור", העיר אחד התלמידים.

"זה לא הימור", התגונן עידן. "הרווחתי כך כבר הרבה פעמים".

נראה כי המוטיווציה של התלמידים גבוהה מאוד. בהפסקה הם מתגודדים סביב המרצה, מנסים לדלות עוד קצת מידע ומשתפים אותו בהצלחותיהם. "קניתי את אפריקה נכסים בשפל בסוף אוקטובר ומכרתי לפני כמה ימים - רווח של 13% בשבועיים", מספר בסיפוק אחד הסטודנטים. "עשית תשואה יפה, אבל הדרך הנכונה היא השקעה לאורך זמן", מבהיר לו צפריר.

בתום השיעור מדגיש צפריר את כללי הברזל שלו: "אל תקחו הלוואה כדי לסחור בבורסה ואל תשתמשו ביותר משליש מהחסכונות שלכם. אם החלטתם לסחור באופציות - עשו זאת תמיד באמצעות אסטרטגיות, והשתדלו להיות חשופים לכל רכיב באסטרטגיה. לעולם, גם לא לשנייה, אסור להיחשף להפסד בלתי מוגבל, כמו בכתיבת אופציה". אתם הבנתם את זה? וזה בסך הכל השיעור השביעי.

"היופי באופציות"

אורנה (30) עובדת כפקידה באחד הבנקים. "בבנק קיבלתי קורסים שונים בשוק ההון, אבל הרגשתי שעדיין חסר לי ידע", היא אומרת. ולמה היא מצפה? "אני רוצה להעמיק את הידע בעיקר בניתוח טכני ובאסטרטגיות לאופציות".

בתום הקורס את מתכוונת ליישם את מה שלמדת?

"כן, אני רוצה להתחיל לסחור באופציות. אולי לא באופן קבוע. ברגע שאסיים אקבל תמונה טובה יותר. בכל מקרה, זו לא תהיה הפעם הראשונה שלי בבורסה. למשל, היתה לי קרן נאמנות רוטשילד סין, אבל מכרתי אותה על אף שהיא נתנה תשואה מצוינת. הבועה בסין מפחידה אותי".

יש לך מספיק כסף כדי לשחק בבורסה?

"זה היופי באופציות. אפשר לשחק גם בסכום קטן ולעשות תשואות יפות".

לדברי עידן, "חשבתי כי אם אבין קצת יותר את העולם הזה של הכסף אוכל להתקדם בחיים. הרוב נותנים לבנקים ולקרנות לנהל להם את הכסף. כשהשווקים הפיננסיים חוגגים גם אתה מרוויח, אבל בקטן. אם אתה מנהל את הכסף בעצמך אתה יכול להרוויח יותר כי אתה משלם עמלות נמוכות יותר".

אבל מדובר בגופים מקצועיים עם הרבה ידע וניסיון. אתה מצפה שהקורס ייתן לך ידע מספיק?

"אני לא מצפה מהקורס, אני מצפה מעצמי. אני רוצה להבין את ההיגיון שמאחורי השיגעון".

במה אתה משקיע כיום?

"התקופה הזו קצת מורכבת. החזקתי בטבע וכי"ל ומכרתי לפני תקופה קצרה. כיום אני פעיל רק בנגזרים".

נגזרים זה לא תחום קצת מסוכן?

"אם עובדים עם שיטות זה לא מסוכן".

דוד הוא מנהל חשבונות כבן 50. "הגעתי לכאן כי החלטתי שאני רוצה לנהל את התיק שלי בעצמי", הוא אומר. "כאן אנחנו לומדים למה לא כדאי לחסוך בפיקדון שנותן לך 3% תשואה כשאפשר לקנות קרן נאמנות. למה לתת לבנקים לאכול אותך? הם מרוויחים על הכסף שלי ששוכב בפיקדון, כשאני יכול לקבל תשואה כפולה. בעבר היה לי גם תיק שנוהל בכלל פיננסים בטוחה. היום זה הכל אני".

למה לנהל כסף לבד ולא לתת אותו לגוף מקצועי?

"כשאתה נותן לגוף מקצועי 300 אלף שקל הם משקיעים במה שהם רוצים. הם קונים ניירות שלא בהכרח הייתי מעוניין להשקיע בהם. עכשיו, כשאני יודע ניתוח טכני, אני יכול לעשות את הבדיקות שלי".

מה נותן לך הניתוח הטכני?

"הגרף מגלם ציפיות של סוחרים לביצועי המניה".

איך אתה בוחר את המניות שאתה קונה?

"השיקול מתחלק שווה בשווה בין ניתוח טכני למצב החברה".

אתה יודע לנתח דו"חות כספיים?

"כן, ובנוסף אני קורא סקירות אנליסטים. אבל גם אם האנליסטים סבורים שהחברה לפני עלייה, זה לא בהכרח יקרה בטווח הקרוב. בסופו של דבר אני מחליט לפי מה שאומר הניתוח הטכני. בשביל זה אני לומד כאן".

עכשיו אתה משקיע לבד?

"היום מכרתי את כל התיק".

למה?

"אני צופה שיהיו עוד ירידות, לפחות 3%-4%. אני ניזון מסקירות של מנתחים טכניים אחרים, וזה מה שהם צופים. בטוח שאוכל לקנות את התיק שוב במחירים טובים יותר. ברגע שאראה שהרוחות נרגעו אכנס. השוק שורי ומדד המעו"ף יגיע לפחות ל-1,350 נקודות. כך אומרים גם המנתחים הטכניים".

דוד החמיץ כנראה את השיעור שבו לומדים כי גלגול מיותר של תיק ההשקעות הוא אלמנט הרסני לתשואה. מצד שני, ייתכן שמעולם לא היה בשיעור כזה.

"אופי של סוחרים"

התלמידים בקורס נראים מרוצים. הם מקבלים הסברים על דברים שנראים להם סבוכים, וחשים כי הם רוכשים כלים שיספיקו להם כדי לסחור במניות ובאופציות. אבל נראה כי תוכנית הלימודים הבסיסית של מכללת ברוקרטוב מעט שטחית. עולה חשש כי התלמידים כאן אינם זוכים בידע מספיק לניהול עצמאי של השקעות.

בעלות של 2,650 שקל מציעה המכללה את הקורס הפופולרי ביותר - "פרקטיקה בשוק ההון" - שמיועד "לכל מי שמעוניין להתחיל את צעדיו בשוק ההון, וכן למי שסחר בעבר ומעוניין בשדרוג הידע ויכולותיו כסוחר מקצועי". בעלון הפרסומי של ברוקרטוב נכתב: "הקורס מכשיר את בוגריו בניהול עצמי של תיק ההשקעות". מודגש שם כי התלמידים יכירו נושאים תיאורטיים החשובים להבנת תורת ההשקעות והמסחר בשווקים הפיננסיים.

ואולם עיון במערך השיעורים של הקורס מעורר חשד לדגש יתר על ניתוח טכני. לנושא זה מוקדשים ארבעה שיעורים, והמשתתפים מעידים כי אלה מקנים להם יכולת לנתח גרף של מניה ולאמץ לפיו אסטרטגיית השקעה. ככל הנראה מתעוררת בתלמידים התחושה כאילו ניתוח טכני הוא השיטה העיקרית לבחינת שווי חברות, אף שהדעות לגבי יעילותו חלוקות. רוב המומחים בתחום משתמשים בו כאסמכתא נוספת, ולא כ כלי מרכזי לבחינת חברות.

הידע התיאורטי והניתוח הפונדמנטלי מקבלים תשומת לב קטנה. רק שיעור אחד מוקדש לניתוח דו"חות וניירות ערך המירים. באותו השיעור נלמדים ניתוח דו"חות כספיים, הכרת המאזן, יחסים פיננסיים ומודלים כלכליים להערכת שווי חברות. במסגרת של לימודים אקדמאיים אלה נושאים שתופסים לעתים סמסטר שלם - ואף יותר.

"הקהל שמגיע אלינו הוא ברובו עם אופי של סוחרים ולא של משקיעים", מסביר עידו סמואל (28) הבעלים של מכללת ברוקרטוב. "לכן אנחנו מדגישים את שיטת הניתוח הטכני, שהיא הטובה והפופולרית ביותר עבור סוחרים. בניתוח טכני עושים שימוש כבר שנים רבות בכל בתי ההשקעות בארה"ב. כל מי שמבקר את שיטת הניתוח הטכני לא למד אותה. הביקורת תמוהה בעיני. יש אצלנו גם נגיעה במושגים והגדרות פונדמנטליות, אך מדובר ברמה בסיסית ביותר".

אופציות מעו"ף זה לא נושא קצת גדול על תלמידים כאלה?

"אנחנו שמים דגש על לימוד של גידור תיק ההשקעות. תלמיד שמעוניין להעמיק את ידיעותיו בעניין יכול להמשיך לקורס מתקדם יותר".

אופציות מעו"ף

נייר ערך ששוויו נגזר מהערך של מדד ת"א 25 (המעו"ף). מדובר בנייר ערך מסוכן, שהתנודות בו חריפות פי כמה מהתנודות של מדד המעו"ף

-

ניתוח פונדמנטלי

חיזוי מחירו של נכס פיננסי בהתאם לפרמטרים כלכליים בסיסיים. הכוונה היא בעיקר לניתוח מחירי מניות בהתאם לביצועי החברות - מכירות, רווחים, צמיחה ויציבות פיננסית

העם רוצה ניתוח טכני

אי אפשר להאשים את עידו סמואל, הבעלים של מכללת ברוקרטוב. אם התלמידים בקורסים שלו מרוצים, נראה כי הוא מספק שירות שמתאים להם. אם הם גם מוכנים לשלם לו 2,650 שקל לקורס, אז מגיע לו כל הכבוד על היוזמה העסקית. הבעיה היא שאנשים מרוצים אינם המדד המתאים לבדיקה של איכות החומר שנלמד בקורסים של ברוקרטוב. העובדה שהם מרוצים עדיין אינה מעידה כי הם יידעו לנהל בתבונה את השקעותיהם.

לשיטת הניתוח הטכני מוקדש כשליש מזמן הקורס. זה הרבה מדי בהשוואה לשאר הנושאים, ונובע כנראה מכך שניתן בקלות ובמהירות להסביר לאנשים ציורים וקווים על גרף. ללמד אותם לחפור, לנתח ולהבין דו"חות כספיים של חברה זה כבר עניין מסובך יותר.

רבים מבקרים את שיטת הניתוח הטכני, אך יש לה גם תומכים רבים. אלה ואלה נוהגים לומר כי זו שיטה שנועדה לתמוך במערך קבלת החלטות השקעה. כלומר, מי שמסתמך אך ורק על ניתוח טכני - עושה צעד מסוכן.

העובדה שלקורס כזה נכנס שיעור על "אסטרטגיות באופציות מעו"ף" מתמיהה למדי. עם חומר לימוד מסוג כזה, אין פלא שאחד התלמידים מחליט למכור את כל התיק בבת אחת "כי השוק אולי יירד ב-3%-4%".

אז אולי הבעיה היא בכלל עם התלמידים. מי שחושב שקורס אינסטנט של 12 שיעורים יהפוך אותו למשקיע מיומן, עלול לגלות שאת שכר הלימוד האמיתי הוא יתחיל לשלם רק אחרי שהקורס ייגמר.

__________
** ניתוח טכני

ניסיון לחזות את מחירו של נכס פיננסי בהתאם לגרף מחירי העבר שלו. החיזוי מתבסס על הסתברויות. ההנחה הבסיסית היא שאם יש לנכס מגמה כלשהי הוא ייטה לנוע בהתאם למגמה זו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully