וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: לפטופ ב-1,600 שקל

עודד ירון

20.11.2007 / 14:40

ה-Eee PC עשוי להיות הגאדג'ט החשוב של השנה: שוקל כ-1 ק"ג, ובמקום חלונות - מגיע עם לינוקס

הכל התחיל בניסיון של אינטל לעשות דווקא. יצרנית השבבים הענקית לא הוזמנה להשתתף בפרויקט "מחשב לכל ילד" של ארגון OLPC, שהחל השנה. הפרויקט, בראשותו של ניקולס נגרופונטה, שם לו למטרה ליצור את מחשב XO לילדי העולם המתפתח במחיר של כ-100 דולר בלבד (175 דולר בסופו של דבר). אינטל הנעלבת החליטה לפתוח בפרויקט משלה ויצרה את Classmate, שעולה אמנם יותר (300-450 דולר), אך גם מציע כוח מיחשוב גדול יותר.

ג'וני שי, יו"ר חברת אסוס הטייוואנית, סיפר למגזין "פורבס" כי החליט לקחת את הרעיון של אינטל ולהציע אותו, באריזה נוצצת, לעולם המפותח. כעת, Eee PC (זה שמו של המחשב, ויש גם סרט על אופן הגייתו) מסתמן כמתחרה של ממש ל-iPhone על תואר הגאדג'ט החשוב של השנה. בקרוב הוא אפילו יגיע גם אלינו.

"ה-Eee מוצע עם מעבד אינטל סלרון במהירות 900 מגה-הרץ, מסך ברוחב 7 אינץ' (17.78 ס"מ), 256 או 512 זיכרון ראם, מצלמה מובנית ותמיכה ב-WiFi a/b/g"המזעור הוא אולי הגורם האחראי יותר מכל לעלייה במחיריהם של מחשבים ניידים. סקירה זריזה של מחירי מחשבים במשקל נמוך מ-1.5 ק"ג מעלה שאין כמעט מחשב שעולה פחות מ-7,000 שקל. Eee שוקל כ-1 ק"ג, ולדברי חן פישמן מרונלייט, יבואנית אסוס, הוא יימכר בארץ במחיר שינוע בין 1,200 ל-1,600 שקלים. "נדע את מחירו המדויק רק כשיגיעו הדוגמאות הראשונות, ברבעון הראשון של 2008", הוא אומר, "אנחנו עוד לא יודעים איזה גיור יידרש לו".

לא פלא שלקח ל-Eee כחצי שעה בלבד עד שאזל מן המדפים בטייוואן, ארץ מולדתו, עם יציאתו בחודש שעבר. בארצות הברית, שם יצא בתחילת החודש, הוא זוכה לביקורות נלהבות. בסוף השבוע דווח גם כי בעקבות ההצלחה מתכננת אסוס להציע דגם דומה, אך הפעם של מחשב שולחני, וכן לפתח דור שני עם צריכת חשמל נמוכה יותר כדי שהסוללה תשרוד יותר משלוש שעות.

עד 16 גיגה-בייט

כבר היום יש למחשב כמה גרסאות, שההבדל העיקרי ביניהן הוא גודל הזיכרון. המחשב מוצע עם מעבד אינטל סלרון במהירות 900 מגה-הרץ, מסך ברוחב 7 אינץ' (17.78 ס"מ), 256 או 512 זיכרון ראם, מצלמה מובנית ותמיכה ב-wifi a/b/g. עם זאת, אין לו כלל דיסק קשיח אלא זיכרון SSD, בדומה לזה הקיים בדיסק און-קי. נפח הזיכרון מתחיל ב-2 ג'יגה-בייט ויכול להגיע עד 16 גיגה-בייט. פישמן מספר שהדגמים הראשונים שיגיעו לארץ הם בנפחים של 2 ו-4 ג'יגה-בייט. הדגמים הגדולים יותר יגיעו בסביבות מארס-אפריל.

כדי לחסוך בעלויות החליטה אסוס לקדם מהפכה נוספת: הם ויתרו על תוכנת חלונות ומציעים מערך תוכנות מבוססות קוד פתוח. החל במערכת הפעלה מבוססת לינוקס (הפצת Xandros) וכלה בהתקנה מראש של פיירפוקס, אופן אופיס ותוכנת המסרים פידג'ין, שתומכת בשורה של תוכנות אחרות, בהן מסנג'ר ו-ICQ. בשל המסך הקטן יצרו גרסה ייחודית של מערכת ההפעלה, המחלקת את התוכנות לתחומים שונים הנפתחים בלשוניות שונות כמו משחק, אינטרנט, עבודה ולימודים (הדגמה של שולחן העבודה אפשר לראות כאן).

המבקרים הראשונים, כאמור, לא חסכו שבחים, אך גם מצאו כמה פגמים. בין היתר הלינו ב-CNET על גודל המקשים והרזולוציה של המסך שמחייבת גלילה צדית בגלישה. ב-laptopmag.com כתבו על בעיית תאימות בדרייוורים של המצלמה המובנית וגם נגן המדיה המובנה קיבל ביקורות חצויות. אבל בסופו של דבר כולם מסכימים: במחיר הזה, Eee הוא מכשיר מצוין שיכול לעזור למי שעד כה התקשה לממן מחשב עם חיבור לאינטרנט, והוא גם יכול לשמש כלי נהדר למי שכבר מצויד במחשב ביתי או בנייד כבד משקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully