וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 15% במחירי הנפט

הארץ

25.9.2001 / 11:47

הסיבה: ציפיות למיתון עולמי/ הארץ

מחיר הנפט הגולמי ירד אתמול ב-15%, הירידה היומית החדה ביותר מאז 1991, על רקע הערכות כי מיתון גלובלי ישחק את הביקוש. מאז מתקפת הטרור על ארה"ב ב-11 בספטמבר, ירד מחיר הנפט הגולמי ב-20%. כעת מעריכים אנליסטים כי שרי הנפט של מדינות אופ"ק לא יצליחו למצוא דרך לבלום את הירידה במחירי הנפט כשיתכנסו בווינה מחר.

עוד לפני ההתקפות על ניו יורק וואשינגטון נרשמה ירידה בביקוש לנפט בשל חולשה כלכלית גלובלית. עתה, נוכח תחזית למיתון גלובלי והאטה בתעופה, יורד מחיר הנפט. חברות התעופה האזרחיות צורכות 8% מהיצע הנפט בעולם מדי שנה. אתמול ירד המחיר של נפט גולמי בניו יורק למסירה בנובמבר ב-3.96 דולרים, 15.2%, ל-22.02 דולר לחבית, המחיר הנמוך ביותר מאז 8 בנובמבר, והירידה החדה תחילת מלחמת המפרץ.

בלונדון, ירד מחיר נפט מסוג ברנט למסירה בנובמבר ב-3.52 דולרים, 13.8%, ל-21.92 דולר לחבית.

כעת נראה כי מדינות אופ"ק יתקשו לשמור על מחיר של 25 דולר לחבית. קיצוץ בייצור, כפי שעשו בשנתיים החולפות, ייקר את הנפט אך ישחק את הביקוש. כמו כן מסתכנות חברות אופ"ק באובדן נתח שוק למדינות אחרות אם יצמצמו את הייצור. לכן נראה כי שרי הנפט של אופ"ק לא יקצצו בייצור, לעת עתה.

מדינות אופ"ק לא רוצות להגדיל את הייצור

"מה עוד יכול אופ"ק לעשות?" אמרה מריאן קאה, הכלכלנית הראשית של קונוקו, חברת הנפט החמישית בגודלה בארה"ב, לסוכנות הידיעות בלומברג. "מדינות הקרטל לא רוצות להגדיל את הייצור בשל החולשה בביקוש. מצד שני, מלאי הנפט בכמה מדינות במערב, בהן ארה"ב, לא גדול במיוחד, ולכן הן לא יכולות לקצץ בייצור".

עם זאת, היא ואחרים מדגישים כי פעולה צבאית ממושכת במזרח התיכון תוביל לעליית מחירים, אם תשבש את התובלה הימית. אחרי התקפות הטרור, הודיעו מדינות אופ"ק כי אם יידרש יגדילו את הייצור כדי למנוע עלייה חדה במחירים. בשעות הראשונות אחרי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר עלה מחיר חבית נפט מסוג ברנט ב-4 דולרים בלונדון ל-31 דולר לחבית.

לפני התקפות הטרור, הצליח אופ"ק להתמודד עם האטה כלכלית גלובלית בקיצוץ הייצור שלוש פעמים מאז תחילת 2001. אך ככל שהכלכלה הגלובלית מידרדרת כך מאבדות מדינות אופ"ק את השליטה במחירי הנפט.

המחיר של "סל" הנפט של אופ"ק ירד בימים החולפים ל-24.5 דולר לחבית, לעומת ממוצע של 26 דולר בשנה החולפת. טווח המחירים המקובל על מדינות אופ"ק הוא 28-22 דולר לחבית.

שר הנפט של עיראק צופה ירידה במחירי היעד

בירדן, העריך הישאם על-חלבי, שר הנפט של עיראק בשנים 1990-1987, המשמש כיום כיועץ לתעשיית האנרגיה, כי אם תמשיך הפעילות הכלכלית הגלובלית להידדרד, "ייתכן שמדינות אופ"ק יסכימו להוריד את מחירי היעד שלהן". הוא אמר את הדברים לבלומברג.

בימים החולפים, אמרו בכירים בסעודיה, איראן, ונצואלה ואלג'יריה כי מכסות התפוקה לא ישונו השבוע. באוגוסט, ייצרו מדינות אופ"ק כ-2.77 מיליון חביות נפט ביום, כ-40% מתפוקת הנפט העולמית.

"לעת עתה, אני לא רואה כל צורך להגדיל את התפוקה", אמר שר הנפט של סעודיה, עלי נעימי בכינוס נפט שנערך בשבוע שעבר בסין. "לעת עתה, אופ"ק יותר מודאג מירידה בביקוש מאשר היצע חסר".

לפני התקפות הטרור, צפו רוב חזאי הנפט שהביקוש העולמי לנפט ב-2001 יצמח בשיעור הנמוך ביותר מאז המשבר הפיננסי במזרח אסיה ב-1998-1997. כעת, הם צופים צמיחה עוד יותר איטית. באותה תקופה, רבו הסכסוכים בין מדינות אופ"ק ורבות חרגו ממכסות התפוקה שלהן. בנוסף, הארגון לא אמד נכונה את חומרת המשבר, וכתוצאה גדל ההיצע על הביקוש באופן ניכר, ומחירה של חבית נפט גולמי ירד לכ-10 דולר.

מאז, יושבו הסכסוכים ואופ"ק אימץ משטר, המחייב הגדלה או צמצום תפוקה בהתאם לטווח מחירים של 28-22 דולר לחבית. האסטרטגיה הזו פעלה היטב, ושיכנעה כמו שרי נפט במדינות אופ"ק כי הקרטל מסוגל לנהל את התפוקה כך שיבטיח מחיר של 25 דולר לחבית. "זהו המחיר הדרוש לסעודיה לאזן את תקציבה, לפרוע חובות ולהמשיך בהשקעות ובפיתוח כלכלי", אמר לאו דרולס, מהמרכז ללימודי אנרגיה גלובליים בלונדון, ל"פייננשל טיימס". החשש בסעודיה, אמר, הוא שבמצב הנוכחי ירידה במחירי הנפט לא תביא להאצה בפעילות הכלכלית ולצריכת נפט מוגברת, אלא רק לגירעון בתקציב שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully