וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר האלקטרוני פעיל וקיים

עידו לוי

16.9.2001 / 13:33

השימוש בטכנולוגיות אינטרנט שונות במגזר העסקי ובמסחר בין עסקים (B2B) הוא עובדה בשטח; כל ארגון או חברה המבקשים להישאר בתמונה - חייבים לאמץ טכנולוגיות אלה

השנים 1999 ו-2000 תיזכרנה כשנות הפריחה של שוק המסחר האלקטרוני. מדובר היה בשגשוג חסר תקדים. חברות דוט.קום וחברות סטארט אפ צצו כפטריות אחר הגשם; כולן מכרו טכנולוגיות שונות הקשורות לתחום. אתרי מסחר וקניונים וירטואליים מסוגים שונים הציפו את השוק. כסף לא היווה מחסום.

חברות רבות פיתחו טכנולוגיות דומות ביותר תוך כדי הזרמת ממון רב שגויס מקרנות הון הסיכון וכמובן מהנפקות בשוק ההון בישראל ובעולם.

עם נפילת הנאסד"ק, שהחלה בסוף שנת 2000 ונמשכה לתוך שנת 2001 נגמרה החגיגה. אותן חברות נקלעו לקשיים חמורים ורבות נסגרו. לטכנולוגיות שפיתחו לא היה ביקוש, ציבור הצרכנים לא מיהר להידפק על שערי החנויות הווירטואליות והמשקיעים סגרו את הברזים. היו מי שמיהרו להספיד את שוק המסחר האלקטרוני כולו, וטענו שמדובר כעת בטרנד שעבר מן העולם.

ובכן - לא מדויק.

שוק המסחר האלקטרוני פעיל וקיים, בישראל כמו בעולם כולו. שימוש באינטרנט הפך דבר יומיומי, עובדה קיימת. בישראל מדובר על כ-35% מהאוכלוסייה המחוברים לרשת, ובארה"ב על יותר מ-40%. זהו שוק גדול בעל פוטנציאל מסחרי רב.

החברות ששרדו את המשבר (שעדיין לא הסתיים) הן ברובן חברות גדולות ומבוססות יותר, אשר בנוסף לרעיונות מבריקים וטכנולוגיה מוצלחת יש להן גם מודל עסקי (בסיס לקוחות ורווחיות) שמוכיח את עצמו. כל השקעה נבחנת היום במלוא הזהירות.

ישנם אתרי מסחר אלקטרוני מצליחים מאוד, גם היום. אומנם ההצלחות מתונות יותר מבעבר, אך הן יציבות. אותם אתרים עובדים בצורה רב ערוצית, כלומר מציעים מגוון של דרכים לקנייה - דרך האינטרנט או הסלולר, באמצעות קטלוגים או באופן מסורתי - בחנויות אמיתיות. בעולם ובישראל בפרט אנו ניצבים ממש היום בפתח עידן הטלוויזיה האינטראקטיווית - שתהווה בהמשך, גם אם לא באופן מיידי, ערוץ מסחר אלקטרוני נוסף שמעניין לעקוב אחריו.

השימוש בטכנולוגיות אינטרנט שונות במגזר העסקי ובמסחר בין עסקים (B2B) גם הוא עובדה בשטח - יישומים עסקיים וארגוניים רבים מתבצעים היום באמצעות הרשת. כל ארגון או חברה המבקשים להישאר בתמונה - חייבים לאמץ טכנולוגיות אלה לפחות בחלקן.

למעשה כל תחום מערכות המידע אשר מבוססות על טכנולוגיות אינטרנט עולה ומתפתח, כיוון שהיום ברור שהרבה יותר חכם לפתח מערכות מידע שלמות או יישומים ספציפיים בעזרת טכנולוגיות חדשות, למשל ה-XML אשר מאפשר היום אינטגרציה וניהול חכם של מידע במערכות, דבר שלא היה ניתן לעשות בעבר.

אדגיש שהכוונה היא גם לפיתוח יישומים במערכות מידע ב-WEB בסביבה הפנימית של הארגון (פורטל ארגוני, קישור ושיתוף של מידע בין מערכות שונות ועוד) ולא רק לפיתוח יישומים שמיועדים לעבודה אלקטרונית עם השותפים העסקיים של הארגון.

בישראל, טכנולוגיות אלה יכולות להצעיד את היצוא קדימה באופן ניכר, משום הקלות הבלתי רגילה של עשיית עסקים באמצעותן לרבות חשיפה משמעותית בשוקי העולם ויצירת קשרים עסקיים חדשים.

הכותב משמש כמנכ"ל חברת הייעוץ Global Marketplace Consulting Ltd בייעוץ ויישום לפרויקטים בתחום מערכות המידע ו-E-BUSINESS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully