וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוחי דנקנר: שיא המשבר עוד לפנינו

אורה קורן

25.11.2007 / 10:04

"יש לגלות איפוק ולהמתין עם השקעות למחצית השנייה של 2008", אמר יו"ר אי.די.בי שצופה ירידות נוספות במחירי נכסים וחברות

בתחילת 2007 העריך יו"ר אי.די.בי נוחי דנקנר כי עוד השנה יתרחש משבר כלכלי. באוגוסט הבהיר כי משבר המשכנתאות האמריקאי יתרחב. כעת הוא מעריך כי הרע ביותר עדיין לפנינו - אם כי, לדעתו, במחצית השנייה של 2008 אפשר לצפות להזדמנויות השקעה טובות.

"יש לגלות כעת איפוק ולהמתין עם השקעות למחצית השנייה של 2008, כי המחירים צפויים לרדת בעוד כמה רמות" - כך אמר באחרונה דנקנר. להערכתו, שיא המשבר יהיה ב-2008, והוא יוביל בין השאר לירידה נוספת במחיריהם של חברות ונכסים.

דנקנר אמר את הדברים בשיחות שקיים עם ראשי אי.די.בי ועם בכירים במשק. לדברי אחד המנהלים בקבוצה, דנקנר אמר שלמעט במקרים של הזדמנויות עסקיות יוצאות דופן, אי.די.בי צריכה להמתין בביצוע רכישות לפחות עד המחצית השנייה של 2008. מדיניות ההשקעות הנוכחית של אי.די.בי מתמקדת בבדיקת חברות ובמעקב אחר התנהלותן העסקית כדי לזהות הזדמנויות תוך מעקב צמוד אחר ההתפתחויות בשווקים, גם במערב וגם במזרח.

על מדיניות הריסון והאיפוק של דנקנר אפשר ללמוד מהתנהלותו בעסקת נופארם. מכתשים אגן מקבוצת אי.די.בי, החברה האגרוכימית הגנרית הגדולה בעולם, בחנה לפני כמה חודשים אפשרות לרכוש את נופארם האוסטרלית - החברה האגרוכימית הגנרית השנייה בגודלה בעולם.

דנקנר ואברהם ביגר, יו"ר ומנכ"ל מכתשים אגן, רצו מאוד לרכוש את נופארם, ואולם המחיר הגבוה שדרשו האוסטרלים והצפי להעמקת המשבר בשווקים הובילו אותם להחלטה שיש להמתין להזדמנות עסקית טובה יותר. כיום מנוהל משא ומתן למכירת נופארם לקרן בלאקסטון ולבלוסטאר הסינית לפי שווי שמתקרב ל-3 מיליארד דולר.

באוגוסט 2007, כשבבנק ישראל ובמשרד האוצר נשמעו הערכות שמשבר המשכנתאות האמריקאי צפוי להסתיים עד סוף השנה מבלי להשאיר חותם משמעותי על המשק הישראלי, דנקנר העריך כי המשבר יתרחב לתחומים נוספים ויסחוף את השווקים בארה"ב, באירופה וגם באסיה. ואכן, כעת המשבר מורגש היטב גם במשק הישראלי. משקיעים ישראלים בארץ ובחו"ל מגלים שנותני האשראי - בנקים וגופים מוסדיים כאחד - נעשו זהירים בהרבה. מי שנתן בעבר אשראי בגובה 80% מעסקה מסתפק כיום ב-50%-60%.

השלכות נוספות מורגשות ביצוא. נוסף על ירידת שער הדולר, המשקפת חולשה בכלכלה האמריקאית, רמת הצריכה בארה"ב יורדת. הירידה צפויה להשפיע על היצוא הישראלי, ששליש ממנו מיועד למשק האמריקאי. יצוא ההיי-טק כבר סופג האטה ניכרת, המיוחסת לא רק להיחלשות הדולר.

מתאזר סבלנות

מדיניות ההמתנה של דנקנר החלה הרבה לפני המשבר, כבר בתחילת 2007. הוא מנע אז התקדמות ברכישת חברות, הסביר זאת במחירים הגבוהים והבהיר כי בכוונתו לחכות למשבר שיגרום להורדת מחירים. ואכן, במחצית הראשונה של השנה לא ביצעה אי.די.בי השקעות גדולות.

חריגה אחת ממדיניות זו היא עסקת הענק בלאס וגאס שבה צפויות אי.די.בי פיתוח וחברת נכסים ובניין מקבוצת אי.די.בי, יחד עם חברת אלעד של יצחק תשובה, להשקיע 6-8 מיליארד דולר בבניית קומפלקס הימורים יוקרתי. דנקנר הסביר את החריגה בהזדמנות שהעסקה סיפקה להשתלטות על קרקע אטרקטיווית, אולי האחרונה הפנויה במרכז רצועת המלונות של לאס וגאס. עוד אמר שההשקעות יתפרסו ממילא על כארבע שנים, ובמהלכן המשבר צפוי לחלוף.

מול מדיניות ההבלגה בהשקעות נקטה אי.די.בי שינוי מהותי במבנה החוב שלה ובהמשך המימושים, וגייסה איגרות חוב לטווח הארוך. את רוב הכספים שהיו מושקעים בסדרות אג"ח קצרות הצליחה להמיר לסדרות אג"ח ארוכות.

נוסף על כך מכרה הקבוצה, באמצעות כור וכלל תעשיות, את אי.סי.אי טלקום תמורת כ-550 מיליון דולר, וכן מימשה מניות בסלקום בכ-450 מיליון דולר ומניות בשופרסל ביותר מ-200 מיליון דולר. עם זאת, אי.די.בי מתכוונת להישאר בעלת השליטה המוחלטת בשתי החברות, שדנקנר רואה בהן את ליבת העסקים של אי.די.בי.

כיום הפכה הקבוצה לנזילה ביותר. ברשותה פיקדונות חופשיים בסכומים גבוהים במיוחד, הנאמדים ב-20 מיליארד שקל. למרות הריבית שמשלמת אי.די.בי על הלוואותיה מבלי להשתמש בכסף לביצוע השקעות מניבות, דנקנר מעדיף להמתין עם קופת המזומנים הגדולה בידיו לירידות מחירים נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully