וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גונבים את הוט

ערן גבאי

25.11.2007 / 8:36

150 אלף בתים מחוברים פיראטית לכבלים. HOT מצידה מגישה כ-500 תביעות בחודש. מדובר בהפסד של עשרות מיליוני שקלים בשנה

גניבת השידור בכבלים נהפכה למכת מדינה. על פי נתונים והערכות של חברת הכבלים HOT, כ-150 אלף בתי אב בישראל רוכבים על רשת הכבלים וצופים בשידורי החברה באופן לא חוקי.

HOT מגישה כיום כ-500 תביעות בחודש נגד מי שהתחברו באופן לא חוקי, ואולם זוהי רק טיפה בים, והחברה אובדת עצות. בשנה האחרונה הגדילה HOT משמעותית את הצוותים שמטפלים בעבורה באיתור עברייני השידורים ובטיפול בהם.

בעבור HOT מדובר בהפסד של עשרות מיליוני שקלים בשנה - הן מאובדן הכנסות מאספקת השידור והן מגידול במספר התקלות ברשת והצורך בעבודת טכנאים כתוצאה מהשימוש הפיראטי, שמחבל ברשת ופוגע בעוצמת השידור המועבר למנויים המשלמים ובטיבו, ולעתים אף משתק אותו. גניבת השידור מתאפשרת רק בשידור האנלוגי של הכבלים.

חברת הכבלים מנסה בשנה האחרונה להתמודד עם התופעה על ידי אמצעי אכיפה נוקשים יותר והגשת תביעות נגד המתחברים הלא חוקיים. זה חצי שנה מפעילה HOT, בראשות המנכ"ל דוד קמיניץ, מערך לאיתור המתחברים הפיראטיים. החברה שולחת אותות על גבי הרשת לכל מנוייה ומאתרת כך את הבתים שבהם צופים בשידוריה ללא הרשאה ותשלום.

במקרים אלה שולחת החברה נציגים אל הבית, והם מאפשרים לצופים על פי רוב לבחור בין הגשת תביעה נגדם לבין מחיקת חוב העבר והתחברות חוקית. עם זאת, גם במקרים שבהם בוחרים המתחברים הפיראטיים בחיבור חוקי, לעתים חוזרת התופעה כעבור כמה חודשים.

פיראטיות אלימה

במקביל נאלצת HOT להיתקל כמעט מדי שבוע באלימות מילולית נגד נציגיה המגיעים לנתק את עברייני השידורים, וזו גולשת לעתים אף לאלימות פיסית. הטענה העיקרית שנשמעת כלפי הנציגים היא ש-HOT ו-yes ניתקו את החיבורים לאנטנות לפני כמה שנים, כשחיברו את בתי האב לרשתותיהן, ובכך לא הותירו אלטרנטיווה לקליטת שידורי הערוצים 1 ו-2.

HOT כבר פנתה בנושא לשר לביטחון פנים, אך לטענתה לא זכתה בהתייחסות של ממש מצד המשרד, והיא נאלצת להתמודד עם התופעה בעצמה. לכאורה העונש על גניבת שידורי הכבלים עשוי להגיע אף לחצי שנת מאסר, אך בדרך כלל מקרים אלה אינם מגיעים לבתי המשפט.

"כמעט בכל בניין בישראל יש מישהו שרוצה, ולפעמים מצליח, להתחבר באופן פיראטי לרשת שלנו ולגנוב שידור", אמר ל-TheMarker בכיר ב-HOT. "הרשת למעשה פרוצה, וכל מי שרוצה יכול להתחבר באופן פיראטי. זו תופעה חוצת חברה - היא לא מאפיינת אזורים מסוימים בישראל או שכבות סוציו-אקונומיות מסוימות". לעתים, טוענים בחברה, מתגלים בניינים רבי-קומות שכמעט כל הדירות בהם מחוברות באופן פיראטי.

אחת הסיבות לבעיה שממנה סובלת HOT היא העובדה שהחברה אינה מצליחה להעביר את כל מנוייה האנלוגיים לפורמט הדיגיטלי. החברה ניסתה לעשות מהלך כזה, ואכן הקטינה בעשרות אלפים את מספר מנוייה האנלוגיים, אך היא עדיין משרתת יותר מ-180 אלף מנויים אנלוגיים - כ-20% מהמנויים שלה. בתחילת 2006 היה מדובר ב-30% מהמנויים.

לבד מכך שמנוי אנלוגי משלם בחודש בממוצע כ-50 שקל פחות ממנוי דיגיטלי, הרי שהרשת האנלוגית צורכת יותר משאבי רשת. ערוץ אנלוגי צורך כיום רוחב פס הגדול פי 12 מזה שצורך ערוץ דיגיטלי, ומשאב זה נהפך קריטי בעבור חברות הכבלים עם כניסתן לשידורי טלוויזיה ברזולוציה גבוהה (HD), הדורשים רוחב פס גדול יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully