וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תגדיל השקעות במו"פ בתחומי המודיעין וסיכול הטרור

הארץ

26.9.2001 / 7:41

דיפלומט מערבי בכיר מעריך כי הדבר יגביר את התחרות בין התעשייה הביטחונית הישראלית לאמריקאית

מאת אורה קורן

ארה"ב עתידה להגדיל את השקעותיה במחקר ופיתוח (מו"פ) לתחומי המודיעין וסיכול הטרור כחלק מהמסקנות המתגבשות בעקבות הפיגועים בניו יורק ובוואשינגטון - כך אמר השבוע דיפלומט מערבי בכיר.

לדבריו, המשך ההשקעה במו"פ ואף הגברתם הוא אינטרס של הממשל האמריקאי לא פחות משל החברות האמריקאיות. תמרוץ תעשיית ההיי-טק יסייע בהוצאת המשק האמריקאי מהמיתון, העתיד להחמיר. במסגרת זו עתיד הממשל לתת עדיפות להשקעות חדשות בתחומים שישרתו את המאבק ארוך-הטווח בטרור, ובמיוחד בשיפור היכולות המודיעיניות שלו.

מדבריו התברר כי ואשינגטון מתעתדת לתת עדיפות בולטת למו"פ שישרת את פריסת מערך המודיעין האמריקאי בעולם כולו, ולא רק בארה"ב. כמו כן תינתן עדיפות למו"פ שיסייע בסיכול פעילות טרור.

בקהיליית המודיעין העולמית, בעקבות הרצון לשמור על ביטחון המקורות, כמעט שאין החלפת מידע בין מדינות לגבי האמצעים הטכנולוגיים שבהם הן נוקטות כדוגמת האזנות, מעקב או תשדורות. מכאן, כל הנראה, שמהתקציבים המוגדלים למו"פ ייהנו חברות אמריקאיות וגופי ביטחון ומודיעין אמריקאיים.

לחברות ישראליות עתידה אם כך להיות תחרות מוגברת, הנהנית מסבסוד מו"פ. אם יתאפשר לחברות ישראליות, הנחשבות למובילות בעולם בתחום, ליהנות מתקציבים אלה, יהיה זה ככל הנראה במסגרת מיזמים משותפים עם חברות אמריקאיות. יש להניח כי מיזמים אלה יצריכו אישור ממשלתי, למניעת זליגת מידע ביטחוני רגיש במיוחד.

הדיפלומט הוסיף כי במסגרת המאבק בטרור עתיד להיות גם שינוי במדיניות סיוע החוץ האמריקאי. המענקים יופנו לאפיקים שישיקו למאבק בטרור, כמו לתמיכה בממשלה החדשה באפגניסטן ובאזרחיה, ולתמיכה במקומות שבהם תקווה לשיפור כלכלי תחליש את אחיזת הטרור.

הדיפלומט העריך כי כתוצאה מהפיגועים עתידים ענפי התיירות והנסיעות האמריקאיים לספוג מכה אנושה שממנה יתאוששו רק לאחר כמה שנים. גל פיטורי העובדים בתחומים אלה עתיד להימשך, לדבריו, ולהקשות בשלב ראשון על המשק השרוי במיתון. עם זאת, הוסיף, יש להניח כי המפוטרים ימצאו עבודה בענפים חדשים העתידים להתרחב, ובראשם ענף האבטחה.

"לפני הפיגועים ארה"ב כבר היתה במיתון, וסביר שהאירועים שלאחר 11 בספטמבר ידחפו אותה למיתון עמוק יותר", הוסיף הדיפלומט. לדבריו, ואשינגטון עומדת בפני הוצאות גבוהות מאוד, בסך עשרות מיליארדי דולרים לפחות, לתמיכה בתעשיות ביטוח, תעופה, תיירות ונסיעות, מימון פעילויות צבאיות וביטחוניות והזנקת הפיתוחים הטכנולוגיים שיאפשרו רמה טובה יותר של מאבק בטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully