וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס וערפאת ייפגשו היום בבוקר

הארץ

26.9.2001 / 12:14

לפי התוכנית, אמורים השניים להיפגש שוב בשבוע הבא; מבוכה ברשות בשל ביטול ביקור ערפאת בסוריה

מאת אלוף בן, דניאל סובלמן

פגישת שר החוץ, שמעון פרס, עם יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, נקבעה להיום (רביעי) בשעה 9:30 בבוקר, בנמל התעופה בדהניה. בתום הפגישה, שתסמל את חידוש המגעים המדיניים בין ישראל והרשות הפלשתינית, אמורים פרס וערפאת לפרסם הודעה משותפת, שתציג מתווה לביצוע הפסקת האש ויישום תוכנית טנט ודו"ח ועדת מיטשל. ראש אגף תכנון במטכ"ל, האלוף גיורא איילנד, ישתתף גם הוא בפגישה.

מקורות מדיניים בירושלים מסרו כי פגישת פרס-ערפאת תתקיים, למרות הפיגוע הבוקר בגבול ישראל-מצרים, בו נפצעו שלושה חיילים. כך דיווח "קול ישראל".

ייתכן שהפגישה המתוכננת היא הסיבה לביטול ביקור ערפאת בדמשק, שהיה אמור להתקיים אתמול. בסוריה טענו כי הביקור בוטל ביוזמת הרשות הפלשתינית, אולם מקור המקורב לרשות הפלשתינית אמר שסוריה היא שביטלה את הביקור, בנימוק ש"הנשיא אסד עסוק", והסבה בכך מבוכה רבה להנהגה הפלשתינית.

במגעים לקיום הפגישה בין פרס לערפאת היו מעורבים מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאואל וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר.

צעדים הדדים להרגעת העימות

לפי התוכנית, פרס וערפאת ייפגשו שוב כעבור שבוע, אחרי ששני הצדדים ינקטו צעדים הדדיים להרגעת העימות והקלת תנאי החיים בשטחים: * ישראל והרשות יחדשו את פעולתן של ועדות התיאום הביטחוני, בהשתתפות נציגי הסי-איי-איי האמריקאי, שישמשו כמפקחים ובוררים. * ישראל תסיר את הכתרים בגזרות שיהיו שקטות, ותקל על חופש התנועה בין הערים הפלשתיניות. * פרס אמר השבוע כי הפלשתינאים יעצרו חשודים בטרור, ובשבוע הראשון "יפגינו" פעולות של איסוף נשק.

* השלב הראשון יימשך שבוע ויתחלק לשניים, "48 שעות ועוד חמישה ימים". בשלב השני, כעבור שבוע, אם תשרור רגיעה בשטח, תסיג ישראל את כוחות צה"ל לעמדותיהם מלפני האינתיפאדה, תפתח את מעברי הגבול הבינלאומיים של הרשות הפלשתינית ואת נמל התעופה בדהניה, ותאפשר כניסה מצומצמת של עובדים פלשתינאים לתחומיה.

ביצוע התוכנית ייחשב כתחילת יישום דו"ח מיטשל. השלב הראשון של הדו"ח הוא הפסקת אש, ואחריה שישה שבועות של "תקופת צינון". בתום תקופת הצינון אמורים הצדדים לנקוט צעדים בוני אמון: בצד הישראלי הקפאה מוחלטת של ההתנחלויות, ובצד הפלשתיני איסוף נשק לא חוקי ושורת צעדים ביטחוניים אחרים.

טיוטת ההודעה סוכמה בשבת בפגישת פרס עם בכירי הרשות הפלשתינית, אבו-עלא וסאיב עריקאת. הנוסח המוסכם יהיה כללי למדי, והושג כפשרה בין הצעת ישראל, שהיתה מפורטת מאוד ברשימת הצעדים ההדדיים, לבין הצעה הפלשתינית שכללה דרישות כמו ביטול צווי התפיסה והצעדים נגד המוסדות הפלשתיניים במזרח ירושלים, והימנעות מהכרזת שטחים צבאיים סגורים במרחב התפר.

ערפאת הורה אתמול על סגירת תערוכה שאורגנה בידי תנועת החמאס, שעסקה בפיגועים ובמתאבדים, ככל הנראה לקראת הפגישה עם פרס. בתערוכה, שנפתחה בסוף השבוע באוניברסיטת א-נג'אח שבשכם, מוצגים המתארים פיגועי התאבדות, פיצוצי מטענים ומתאבדים. התערוכה עוררה ביקורת רבה בישראל.

מקורב: ערפאת לא יבקר בסוריה בעתיד הקרוב

לדברי מקור המקורב לרשות, ערפאת המתין אתמול במשך כשעתיים בשדה התעופה בעמאן כדי להמריא לדמשק, עד שהתקבלה הודעת הביטול מדמשק. השר הפלשתיני חסן עספור האשים את סוריה בכך שנענתה ללחצים מצד ישראל וארה"ב לבטל את ביקורו של ערפאת. שלשום באה לדמשק משלחת פלשתינית רשמית להכנות לקראת הביקור, ואתמול בבוקר דיווחו כלי התקשורת הסוריים בהרחבה על הביקור המתוכנן.

"ערפאת זועם", אמר המקור, "והוא השתמש במלים קשות מאוד נגד הסורים לאחר התקרית. כולנו מרגישים מושפלים". המקור העריך כי עקב התקרית לא יבקר ערפאת בדמשק בעתיד הקרוב. כשנשאל ערפאת מדוע בוטלה פגישתו עם אסד, אמר לעיתונאים "תשאלו אותו". בסוריה גורסים לעומת זאת, שערפאת הוא שביטל הביקור ברגע האחרון בשל לחץ ישראלי, וכי בדמשק הכל היה ערוך לקדם את פניו. ואולם לדברי מקור רשמי בסוריה, הפלשתינאים ביקשו לדחות את הביקור כדי לאפשר לערפאת להיפגש עם פרס. לדברי המקור, סוריה התבקשה לקבל אחריות לביטול הביקור, כדי לחסוך מבוכה מהרשות, אך סירבה לעשות כן.

ערפאת, שלא קיים ביקור רשמי בסוריה מאז נחתם הסכם אוסלו ב-1993, אמור היה לבקר בדמשק באפריל השנה, אך ביטל את נסיעתו. ביקור נוסף, שתוכנן ל-12 בספטמבר, נדחה בעקבות הפיגועים בארה"ב. בשנה האחרונה התחממו היחסים בין ערפאת לשלטון הסורי, בעקבות פרוץ אינתיפאדת אל-אקצא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully