וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרדן מעריכה שפעילות הביטוח הפנסיוני תגדל פי 4 בשנתיים הקרובות

הארץ

26.9.2001 / 7:50

החברה המוחזקת TBIH קיבלה אישור להפעיל קרן פנסיה מנדטורית בקרואטיה, ומוערכת על ידי קרדן בשווי של 240 מיליון דולר

מאת יורם גביזון

בעלי מניותיה של קרדן עשויים להידרש למימוש של אחת מהשקעותיהם כדי לפרוע הלוואות בנקאיות של 243 מיליון דולר ששימשו לרכישת 24% ממניות אי.די.בי אחזקות .

התרחבותה הנמשכת של החברה המוחזקת TBIH (בשיעור של כ-37.7%) בשוק הביטוח והפנסיה במזרח אירופה עשויה לסמן את אחת האופציות האפשריות למימוש, לאחר שהאחזקה מיליון שקל.

TBIH קיבלה בסוף השבוע שעבר, באמצעות חברה בת (93%), אישור מהרשויות בקרואטיה לנהל קרן פנסיה מנדטורית. חלקה של TBIH בהשקעה הראשונית בחברה הקרואטית יהיה 4.6 מיליון דולר.

שלום שפילמן, מנהל פעילות הביטוח של קרדן במזרח אירופה, אמר שקרואטיה היא המדינה החמישית במזרח אירופה שעוברת לשיטה של מערכת פנסיה ב-3 רבדים: פנסיה ממלכתית, פנסיה מנדטורית, שמחייבת כל עובד ומעסיק לבצע הפרשות לקרנות פנסיה פרטיות, ורובד נוסף, של פנסיה וולונטרית, באמצעות קופות גמל וקרנות פנסיה פרטיות.

הוא ציין שפוטנציאל הגיוס של עמיתים לקרנות הפנסיה המנדטוריות בקרואטיה הוא מיליון איש, כאשר כל אחת מ-4 החברות שקיבלו עד עתה אישור להפעיל קרן כזו נדרשת לגייס 80 אלף עמיתים לפחות בתוך שנתיים.

הוא העריך שהחברה הבת הקרואטית תעמוד בנקל ביעד זה ותהיה בין שלוש החברות המובילות בקרואטיה, בין היתר משום שעם בעלי מניותיה נמנים התאחדות המעסיקים (2%), האיגוד המקצועי של עובדי הרכבת (1%), חברת הביטוח הקרואטית של TBIH וחברת הליוס (4%), חברת הביטוח המובילה במדינה.

שפילמן אופטימי בנוגע ליכולתה של החברה להתמודד עם החברות האחרות שקיבלו אישור: קבוצה של זגובדקה בנקה ואליאנץ הגרמנית, רייפזן האוסטרית, ופריבדנה בנקה שבבעלות BCI האיטלקית עם קרואטיה סיגורניה, חברת הביטוח הממשלתית בקרואטיה. להערכתו, החברה מסוגלת לרכוש עמיתים במהירות הודות לקשריה הטובים עם האיגודים המקצועיים והתאחדויות המעסיקים.

TBIH, שלה פעילויות דומות במדינות נוספות במזרח אירופה, מנהלת את כספי הביטוח הפנסיוני של 650 אלף עמיתים, בחברות ביטוח וקרנות פנסיה, והיקף הנכסים שהיא מנהלת הוא 250 מיליון דולר.

להערכת שפילמן, הכנסותיה של TBIH מפרמיות יגיעו ל-120 מיליון דולר ב-2001, ומספר העמיתים יגיע ל-1.1 מיליון בתוך שנתיים. הוא מעריך כי היקף הנכסים שתנהל החברה יגיע בתוך פרק זמן זה למיליארד דולר.

לדברי שפילמן, TBIH מחזיקה בקרן הפנסיה הוולונטרית הגדולה ביותר בבולגריה ובחברת הביטוח הכללי הגדולה ביותר שם, בקרן הפנסיה הוולונטרית המובילה בסלובקיה ובחברת הביטוח הכללי השנייה בגודלה ברומניה.

החברה מתחרה בחברות ביטוח מערב אירופיות מובילות כמו אליאנץ, AXA שבסיסה בצרפת, ING ההולנדית, וכן בחברת QBE האוסטרלית.

גיוס ההון האחרון של TBIH התבצע בדצמבר 2000, כאשר החברה הקצתה %23.5 ממניותיה לבנק האירופי לשיקום ולפיתוח (EBRD) לפי שווי חברה של 92 מיליון דולר. בין בעלי המניות האחרים בחברה ניתן למנות את דויטשה בנק (29.8%) וחברת Herfstzon ההולנדית (46.7%), שקרדן מחזיקה בה בעקיפין ב-80.7%.

שפילמן העריך ששוויה הנוכחי של TBIH הוא 240 מיליון דולר. לדבריו, חברות ביטוח וקרנות פנסיה מתומחרות לפי שווי לעמית, שמשתנה בהתאם לרמת השכר הממוצעת במדינה וגובה ההפרשה לקרן והמעמד שלה - וולונטרי או מנדטורי. כך למשל שווי עמית בקרן פנסיה מנדטורית בבולגריה הוא 200 דולר, בעוד ששווי עמית בקרן וולונטרית הוא 100 דולר. הוא העריך ששווי עמית בקרן מנדטורית בקרואטיה יהיה 250 דולר. לדבריו, החברה קיבלה פניות מגופים בינלאומיים שעוסקים בפעילות משולבת של ביטוח ושירותים פיננסיים, ואולם היא אינה זקוקה כעת למזומנים לצורך המשך התרחבות, והיא מעדיפה להשביח את השקעתה בשוק הפנסיוני המזרח האירופי, שצומח בקצב מהיר.

לדבריו, למעט AIG, אף לא אחת מהחברות האמריקאיות פועלת במזרח אירופה. "כניסה של חברה אמריקאית לשוק באמצעות רכישת חברה מבוססת היא אחת מצורות המימוש האפשריות של ההשקעה ב-TBIH", הוא אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully