וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורות בממשלה: זיכיון בז"ן לא יוארך ללא תמורה למדינה

הארץ

26.9.2001 / 9:13

לדברי המקורות, "מדובר בהרבה יותר ממתן בלעדיות לזקק נפט"

מאת עמירם כהן

הזיכיון של בז"ן לא יוארך ללא תמורה נאותה למדינה - כך אמרו אתמול מקורות משפטיים בממשלה. הם התייחסו בדבריהם לפגישה שנערכה שלשום בלשכתו של מנהל לשכת ראש הממשלה, אורי שני, שבה נכחו ראשי בז"ן והחברה לישראל וכן נציגי האוצר.

ראשי בז"ן והחברה לישראל תבעו משני לפעול להארכת הזיכיון כדי להסיר את אי הוודאות מעתידה של בז"ן, ולאפשר לחברה לבצע השקעות דחופות בהיקף מאות מיליוני דולרים, שעוכבו בידי הדירקטוריון בשנים האחרונות.

המקורות אמרו כי במסגרת סוגיית הארכת הזיכיון תיבחן מחדש מעמדה המונופוליסטי של החברה, המקרקעין שבבעלותה וטובות הנאה אחרות שלהן היא זוכה מתוקף הזיכיון: "מדובר בהרבה יותר ממתן בלעדיות לזקק נפט", אמרו המקורות.

משפטן בממשלה שהתייחס להארכת הזיכיון אמר: "אין יותר הארכות זיכיון בחינם. כל עניין הזיכיונות שניתנו בתקופת המנדט הבריטי ולאחר מכן - הוא בעייתי. בעבר ניתנה לגופים שונים, לא תמיד בצדק, זכות שימוש בנכסי המדינה".

לדבריו, בעצם ניתנה זכות בלעדית לחברה או אדם לגרוף רווחים ללא מתן אפשרות לתחרות.

"הארכת זיכיון משמעותה צבירת הון נוסף ללא מתן אפשרות דומה לאחרים. כיום צריכה להיות סיבה מיוחדת מאוד כדי לתת למישהו 'טובת הנאה' על חשבון הציבור", הוסיף.

הזיכיון יפוג באוקטובר

2003 הזיכיון שמכוחו פועלת בז"ן כבר כ-60 שנה, יפוג באוקטובר 2003. בתנאי הזיכיון נקבע כי על בז"ן להחזיר למדינה ללא תמורה את המקרקעין שעליהם הוקמו מתקני החברה.

לפי הערכות שנעשו ב-95', שווי המקרקעין של בז"ן נאמד ב-125 מיליון דולר ושווי מתקני הזיקוק נאמד ב-500 מיליון דולר.

מקורות שהיו נוכחים בפגישה בלשכת שני אמרו כי בפגישה לא נפלה החלטה לגבי עתיד בז"ן, אך ההתרשמות היתה כי לבז"ן ולחברה לישראל יש טיעונים כבדי משקל בזכות הארכת הזיכיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully