וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הבנייה משתמשות במלים גבוהות ונוצצות לתיאור הפרויקטים - בפועל מרבית הסטנדרטים דומים ואפילו זהים

גיא ליברמן

30.11.2007 / 11:15

הנה הפתעה: על אף שחלק מהציבור שמדובר בפריט חובה סטנדרטי, פחות משליש מהבניינים שנבדקו ציינו כי קיים מחסן לכל דירה; חשבתם שדוד שמש זה פריט מובן מאליו? טעיתם, ברבי קומות רבים לא תמצאו קולטנים, בעיקר בגלל שאין מספיק מקום לשים אותם על הגג



כבר מרחוק הדירה לדוגמה נראית מרשימה. כשנכנסים פנימה, מרגישים כמו במסיבת הפתעה. חיוכים מנומסים מכל עבר, סוכריה קטנה, "אולי כוס קפה?" מציע בחור צעיר בעניבה. במרחק נגיעה ניצבת ערימת פרוספקטים ועליהם תמונות של אנשים מאושרים. אלה יכולים להיות השכנים הבאים שלכם (והחברים של הילדים שלכם). והדירות? כולן יוקרתיות. צ'אנס ייחודי שלכם לרכוש בונבוניירה למיליונרים במחיר מציאה. בנקודה זו, כך נראה, נגמרת היצירתיות של הקבלנים.







בדיקה השוואתית של מפרטי דירות ברחבי הארץ מעלה שהם נראים כאילו יצאו ממכונת שכפול אחת. "מגורי היוקרה של בת ים", נכתב בפרוספקט של אשדר; "שירת החיים הטובים" מובטח בפרויקט של אביב אוסיף ואמריקה ישראל בהרצליה; "הפרויקטים המדוברים ביותר" מכריזים בדנקנר. באמת?



כשיורדים לפרטים הקטנים, מגלים שהמפרטים במרבית המקרים זהים. אמרו לגבירתי שתריס גלילה זה יוקרתי? לא! זה הסטנדרט. הציעו לאדוני ריצוף גרניט פורצלן? אין מה להתרגש, מעבר לכביש ההצעה תהיה דומה. סיפרו לכם על שקעים לטלוויזיה וטלפון בכל חדר? תבקשו שירגשו אתכם קצת יותר. בילבלנו אתכם? אז בואו נעשה קצת סדר. נתחיל במראה החיצוני של הבניין ובמאפיינים המשותפים.



הלובי: סביר להניח שתיתקלו בצירוף המלים "לובי מפואר" או "לובי מעוצב". דעו כי זה הסטנדרט. "הלובי נתפש כיום כמקום מאוד משמעותי בעיני הדיירים. הם רוצים להרגיש שהם חיים במקום יוקרתי ושכולם יראו את זה", מסביר האדריכל חנן פומגרין ממשרד "החדר". סטנדרט הנחשב כיום לגבוה בתחום זה הוא לובי בעל חלל גבוה במיוחד או עם עמדת שומר.



מעליות: הסטנדרט כיום הוא 2-3 מעליות בבניין. במטרה לגרות אתכם, רבים מהקבלנים מציינים כי מדובר במעליות מהירות. תגידו להם שהם כבר לא מיוחדים. בחלק מהמקומות, מנגנון המעלית פועל באופן אוטומטי באמצעות העברת כרטיס מגנטי אישי של הדייר. אז כבר באמת אפשר לדבר על יוקרה.



חדר כושר: קיומו של חדר כושר בבניין בהחלט יכול להעיד על רמה גבוהה יותר של הפרויקט. מתוך 30 הפרויקטים שנבדקו, מצאנו חמישה כאלה. בניין Top Tower בפתח תקוה (חברת בוני התיכון) ובניין Sky2 בעיר ימים, נתניה (חברת ב.יאיר) אף מציינים שהוא כולל סאונה.



מועדון דיירים: רוצים לארגן יומולדת לקטנצ'יק או מסיבת הפתעה לסבתא? בחלק מהבניינים שמרו הקבלנים על דירה, או הקימו חלל בגודל של אולם אירועים קטן רק בשביל הדיירים. אם נתקלתם בחלל שכזה, דעו שמדובר בתוספת שהיא מעל לסטנדרט (רק שישה פרויקטים מתוך 30 שנבדקו הציעו חלל שכזה).



אינטרקום: מצלמה היא חלק אינטגרלי כיום ממערכת האינטרקום. ושלא יספרו לכם ש"אצלנו היא צבעונית" - היא צבעונית גם אצל מרבית המתחרים.



מחסן: הנה הפתעה: על אף שחלק מהציבור חושב שמדובר בפריט חובה סטנדרטי, פחות משליש מהבניינים שנבדקו ציינו כי קיים מחסן לכל דירה.



לדברי פומגרין, בתי מלון הם קרקע נהדרת להבנת רחשי הציבור: "ניתן להבין מה אנשים אוהבים על פי המפרטים והעיצוב של בתי מלון. הלובי המפואר והגבוה נולד בבתי המלון, וכמוהו גם המעליות המרובות". לפיכך, מי שרוצה לדעת מה יהיו הטרנדים העתידיים בבנייני מגורים צריך להסתכל על ההווה של בתי המלון.



לא רק קירות



מנכ"ל אלדר שיווק פרויקטים, עמיר שאלתיאל, מסביר את השינוי שחל בשוק הדירות בכל הנוגע לעיצוב: "הרבה משאבים מושקעים כיום מצד חברות הבנייה בחומרי הגמר, מתוך הבנה שהשוק כיום מכתיב את דרישות העיצוב. "אנשים כבר לא קונים רק קירות או קורת גג, אלא חוויית מגורים כוללת".



ואכן, בעבר לא הרבו לדבר על מפרטים טכניים. הקונים קיבלו הכל כחבילה אחת. "אם יכולת לבחור צבע של שיש במטבח - זה היה הישג", מספר הקבלן עמי גאון, דור שני של קבלנים. כיום המצב שונה: אתרי אינטרנט מציעים סיורים וירטואליים, מבטים עיליים של כל חדר ותמונות הדמיה של הבניין עצמו, לרבות הגינה הצמודה וציור של אמא ועגלה.



גובה הדירה: במקרה הזה הגודל בהחלט קובע. בשנות ה-80 הסטנדרט הממוצע עמד על 2.55 מטר. כיום הוא גבוה יותר, ומגיע ל-2.7 מטר בממוצע. מה אנחנו מנסים להגיד? אם הקבלן מציע לכם גובה של 3 מ' ואפילו 3.10, זו הצעה ממש טובה.



ריצוף הדירה: בכל 30 הפרויקטים שנבדקו הריצוף הוא גרניט פורצלן. המידה הממוצעת היא 45X45 ס"מ. אם מציעים לכם יחידות קטנות יותר, כמו 30X30, זה ייחשב לפחות מהממוצע. יחידות של 80X80 ויותר נחשבות כבר ליוקרתיות (בדירות יוקרה של ממש מציעים אריחים בגודל מטר על מטר ואפילו מטר וחצי על מטר וחצי).



האדריכל יוסי פרידמן, מרצה בכיר במכללה למינהל בחוג לאדריכלות פנים, ממליץ לבדוק את מקור החומר: "בתחום הזה החומר הסיני נחשב פחות מזה שמגיע מספרד או איטליה. הסינים מנסים לחקות כמעט כל דבר שיש בשוק, ולכן במבט חיצוני זה נראה זהה, אך פערי האיכות במקרה של גרניט פורצלן משמעותיים מאוד - בעיקר בעמידות החומר וברמת הגימור".



דלתות פנים: כל החברות כותבות כי הדלתות שלהן "מעוצבות" או "מפוארות", ולרוב הן באות עם "הלבשה רחבה" (ובתרגום מקבלנית: פתחים רחבים). עליכם מוטלת עבודת הבדיקה של טיב החומרים מהם עשויות הדלתות.



דלת כניסה: מחצית מהפרויקטים שנבדקו מציעים דלתות כניסה מעוצבות. כדאי לוודא שאתם לא נשארים מאחור.



אשפה: מי אוהב להוריד את הזבל כשהוא גר בקומה ה-16? יותר ויותר בניינים מצוידים כיום בפירי אשפה קומתיים, מתקן שיכול להקל על החיים. עם זאת, עדיין לא מדובר במתקן נפוץ במיוחד.



מרפסת שמש: רק ב-40% מהפרויקטים שנבדקו צוין כי בדירות יש מרפסת שמש (ולא בכל הדירות), כלומר מדובר בתוספת שהיא לרוב מעבר לסטנדרט הרגיל. חשוב לבדוק את כיוון המרפסת וגודלה (רק בחלק קטן מהמרפסות בנו הקבלנים נקודת מים במרפסת).



מערכות חשמליות: במגורי יוקרה, מערכות חשמל חכמות נהפכות לסטנדרט מקובל. בבסיס המערכת ישנו שלט השולט על פעולות של מזגנים, תאורה, תריסים, מערכות סטריאו ועוד. למערכות אלה אפשרויות שונות של "תרחישים". במצב "בוקר", למשל, ניתן לכוון שהדוד החשמלי, מחמם המגבות והקומקום יתחילו לפעול בשעה מסוימת.



בינתיים, באף אחד מהפרויקטים שנבדקו אין מערכות כאלה, אלא שפעילים בענף צופים כי בעתיד הלא רחוק מערכות אלה ייהפכו לסטנדרט: "מצד אחד יש פחד של אנשים ממערכות אלה, שהן מתוחכמות מדי, מצד שני אנחנו בהחלט הולכים בכיוון הזה. אנשים אוהבים את התחכום של מכשירי החשמל ולכן אני צופה שמערכות אלה ייהפכו לסטנדרט בעתיד הלא רחוק גם בפרויקטים לכל המשפחה", אומר האדריכל יוסי פרידמן.



חשמל: כל הפרויקטים שבחרנו מציעים חשמל תלת-פאזי. יותר סטנדרט מזה אין.



תריסים (בעיקר בסלון): כמו חשמל תלת-פאזי, כל חברות הבנייה מציעות כיום תריסי גלילה חשמליים. אז שלא יעבדו עליכם.



מערכת קולנוע ביתית: הכנה למערכת קולנוע ביתית מצויה כיום במרבית הפרויקטים. סביר להניח שבעתיד הלא רחוק לא תהיה דירה אחת שתחסר את המאפיין הזה.



מפסקים ושקעים: "מפסק יוקרתי מבית ביטוצ'יני", נכתב בלא מעט פרוספקטים. הצעתנו לקבלנים: או שתורידו את השורה הזו מהפרוספקט או שתביאו משהו יוקרתי באמת, כי מדובר בסטנדרט לכל דבר (יחד עם מפסקים מבית גוויס).



מיזוג אוויר: 60% מהפרויקטים שנדקו מציעים "מיזוג אוויר דירתי" או "מיזוג מיני מרכזי". מדובר במלים נרדפות למערכת מיזוג מלאה לדירה (ושלא יהממו אתכם עם צירוף המלים "הנמכת גבס" - זה פטנט שכיח למדי). 40% מהפרויקטים מציעים הכנה למערכת מיזוג.



נקודות טלוויזיה וטלפון: הסטנדרט כיום הוא להציב נקודות טלוויזיה וטלפון בכל חדר בדירה. מבטיחים לכם הכנה לרשת מחשבים ביתית? מדובר בהצעה מעבר לממוצע.



לדברי פומגרין, קבלן שמספק מערכות חשמליות מעניינות כמו מפשיר אדים למראה במקלחת או מחמם מגבות, יכול לזכות ביתרון: "הרבה פעמים מדובר במערכות לא יקרות, אבל האפקט הפסיכולוגי של מוצרי חשמל הוא אדיר".



מטבח: חלק גדול ממאמצי השכנוע שיפעילו עליכם חברות הבנייה יתרכזו במאפייני המטבח. מבדיקה של יותר מ-30 מפרטים עולה אכזבה גדולה. נראה כי הקבלנים יותר עסוקים בלבדוק מה יש לאחרים ופחות בניסיון לבדל את עצמם. "ארון מטבח משודרג, שיש קיסר וכיור בהתקנה שטוחה" - זה הסטנדרט כיום. מכאן שעליכם הקונים להתעקש ולבדוק את איכות החומרים מהם מורכבים הארונות. מדובר באיכות העץ, הצירים והגימורים.



מטבח בצורת אי (שולחן העבודה במרכז) נחשב ליוקרתי יותר (רק חברה אחת - פריזט חסון הבונה בהוד השרון מציעה מטבח כזה). גם יחידות בילט אין (מוצרי חשמל כמו מקרר, מיקרוגל, תנורים ועוד הנכנסים מאחורי הארונות למראה נקי יותר של המטבח) נחשבות כיום לפריטים יוקרתיים יותר.



הכנה למדיח: מטבחי ישראל מצוידים במדיחי כלים זה שנים רבות. לכן מפתיע לגלות שרק בפרויקטים ספורים בלבד תקבלו מטבח עם הכנה למדיח. במלים אחרות, עדיין לא מדובר בסטנדרט.



טוחן אשפה: למעט שני פרויקטים של ב.יאיר בעיר ימים ובראשון לציון, לא נתקלנו בקבלן המציע הכנה לטוחן אשפה. נראה כי מוצר זה, שמקובל מאוד בארה"ב, לא ממש תפס בישראל.



ברזים במטבח: ברזי פרח - זה מה שמספקים כולם. קבלנים אחדים מספרים לכם שתקבלו ברזים נשלפים: כדאי לבדוק האם מדובר במוצר שאתם באמת רוצים.



אמבטיה: כמו בנושא המטבחים, גם האמבטיות הן נקודה רגישה בבלוטות הארנק שלנו. מפתיע לגלות שרבע מהקבלנים אינם מציינים שהם מספקים ארונות אמבט. רבותי, אנחנו בשנת 2007! אלה שכן מספקים ארונות, ינסו לפתות אתכם בעזרת מותגים שונים ומידות שונות. המלצתנו לרוכשי הדירות: השקיעו בהכרת הנושא, מדובר בעולם ומלואו.



כלים סניטריים: כל הקבלנים מציעים כלים סניטריים (אסלות, כיורים ועוד). על אף שלחלק מכם זה נראה כמו נדנוד, הקבלנים עושים חישובים מדויקים לפני שהם בוחרים את הכלים בהם תשתמשו במשך שנים רבות. לפיכך חשוב לבדוק את איכותם של הכלים המוצעים לכם. לדברי פרידמן, במקרים רבים אפשר לראות מה מקובל בפרויקטים יוקרתיים, וכך לדעת מה נחשב יותר. במקרה של הכלים הסניטריים מדובר בקשת של מוצרים ובחברות רבות הנחשבות ליוקרתיות ולכן קשה להצביע על חברה מסוימת שהימצאות מוצרים שלה בדירה יכולים לסמל יוקרה.



אסלות: פשוט ולעניין: הסטנדרט הוא "מונובלוק". שביל התפוזים של פריזט חסון, Top Tower של בוני התיכון וצמרת דנקנר של דנקנר הם הפרויקטים היחידים בהם מוצע מכל הדחה נסתר.



ברזי אמבטיה: כולם מספקים ברזי פרח. נקודה.



דוד: חשבתם שדוד שמש זה בילט אין? טעיתם. ברבי קומות רבים לא תמצאו קולטנים, בעיקר מפני שאין מספיק מקום לשים אותם על הגג. הקולטנים מביאים לחיסכון שנתי של מאות ואולי אף אלפי שקלים. שילוב של דוד שמש ודוד חשמלי או גז הוא הסטנדרט כיום. בחברות רבות תקבלו בחירה בין חימום גז או חשמל.



חדר הורים: מספרים לכם על חדר רחצה פרטי? זה דבר שכיח. מציעים לכם זיגוג כפול למניעת רעשים? כנ"ל. מבטיחים פרקט? זה כבר יותר מעניין (אם כי לא ממש נדיר).



רשימת הפרויקטים



על מנת לתת תמונה רחבה ככל האפשר, נבדקו לצורך כתבה זו 30 מפרטי בניינים ודירות בנקודות שונות בישראל. בדיקת המפרטים נעשתה על בסיס הנתונים שמקבל ציבור הקונים בחומר הפרסומי של חברות הבנייה, לרבות החומר שניתן בדירות לדוגמה ובאתרי האינטרנט.



הפרויקטים שנסקרו בכתבה: אזורים - "אזורים בגבעתיים" (גבעתיים), אמפא גליל - (תלמי אליעזר), אמפא גליל - (קיבוץ מגל), אמריקה ישראל וע. לוזון - "מרום גנים המגדל" (עין גנים בפ"ת), אפריקה ישראל - "לב סביונים" (פ"ת), אשדר - "one" (בת ים), אשדר - "smile" (פ"ת), אשדר וקאנטרי - (קרית השרון, נתניה), ב.יאיר - "sky3" (ראשל"צ), ב.יאיר sky2" (עיר ימים, נתניה), ב.יאיר - "פארק 3" (ראשל"צ), ב.יאיר - "view2" (מעלה אדומים), בוני התיכון - "top tower" (פ"ת), בוני התיכון - "top view" (מודיעין), גינדי החזקות - "גינדי קולקשיין" (כפר גנים בפ"ת), דניאל יצחקי - "מגדל הסיטי" (פ"ת), דנקנר - אזור, דנקנר - "צמרת דנקנר" (נחלת יצחק, ת"א), דנקנר - "דנקנר בשרון" (קרית השרון, נתניה), דנקנר - "נס ציונה ואלי" (נס ציונה), נכסים ובניין ו-אי.די.בי - "גינות גד" (ירושלים), נכסים ובניין ואי.די.בי - "יובלים" (כרכור), חנן מור "דירה במושב" (מושב תלמי מנשה), י.ח.דמרי - "צמרות דמרי" (ראשון לציון), ס.אלון - "אילנות בורוכוב" (גבעתיים), פריזט חסון - "שביל התפוזים" (הוד השרון), קרדן וחותם חירם - "אחוזות הנשיא" (רחובות), שיכון עובדים - "חלומות תלמי מנשה" (מושב תלמי מנשה), שיכון עובדים - "נומרו אונו" (קרית אונו), תדהר - "360 אילנות" (אם המושבות בפ"ת).



ממוצע מחירי הדירות שנבדקו: דירת 3 חדרים: 930 אלף שקל, 4 חדרים: 1.12 מיליון שקל, 5 חדרים: 1.385 מיליון שקל, פנטהאוז: 2.7 מיליון שקל.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully