וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינויים בהרגלי הסקירה

הארץ

28.9.2001 / 11:41

אנליסטים שהתנתקו ממה שלא פיננסי, שמים דגש על אירועים פוליטיים ומקרו כלכליים

מאת סופי שולמן

מתקפת הטרור נגד ארה"ב גבתה לא רק קורבנות רבים, אלא פגעה קשה גם בתחום הפיננסים. תחום זה - קודש הקודשים של אמריקה - הוכה פעמיים: תחילה התרסקו שני מטוסים על מגדלי התאומים בניו יורק, שאיכלסו בנקים וחברות השקעה רבים; לאחר מכן הגיבו המשקיעים בפאניקה ומכרו מניות כמעט ללא אבחנה.

הכל שונאים חוסר ודאות, אך במיוחד אנשי הפיננסים. ואכן זמן קצר לאחר המתקפה מיהרו האנליסטים בוול סטריט לנסות ולחזור לשגרה. כך, אסטרטגים בבנק ההשקעות מורגן סטנלי, הדייר הגדול ביותר במרכז הסחר העולמי שמשרדיו נהרסו כליל, פירסמו סקירות יומיים בלבד לאחר האירוע. מחווה פטריוטית זו נועדה להוכיח לעולם כי לא ניתן לשתק את הפעילות הפיננסית בארה"ב.

בסקירות האחרונות מנסים האנליסטים לאתר תחומי השקעה חדשים, לנוכח צניחת המדדים המובילים בעולם לרמות הנמוכות ביותר בארבע השנים האחרונות. בולטת בהם התמורה בגישה הכללית: אם עד לאחרונה נדמה היה כי האנליסטים ניתקו עצמם מהתרחשויות שאינן פיננסיות גרידא, עתה התפישה היא כי האירועים הפוליטיים והמקרו כלכליים הם אלה שיקבעו את עתיד שוק המניות.

בהתאם לכך, חל שינוי חד בתחומי הפעילות שהאנליסטים ממליצים עליהם למשקיעים. בניגוד לעבר, אחוז מכירות גבוה בצפון אמריקה כבר אינו נתפס כיתרון. השוק האמריקאי שנחשב לגדול ביותר ולבעל פוטנציאל צמיחה גבוה בעבור חברות טכנולוגיה, צפוי לצמצם באופן ניכר את היקפי הרכש. מכיוון שכך יהיו אלה דווקא חברות שהתמקדו בשווקי אסיה ואירופה המצליחות והצומחות.

לעומת זאת, על פי הסקירות המעודכנות נראה כי התחומים הצבאיים יהיו פופולריים בתקופה הקרובה, לפחות עד שתתברר עוצמת התגובה של ארה"ב ובעלות בריתה. חברות טכנולוגיה ישראליות, שצברו ידע רב במוצרי צבא ואבטחה, תופסות מקום של כבוד בניתוחים אלה.

בשבועיים האחרונים ניתרו מניותיהן של החברות מגל ו-ICTS בעשרות אחוזים. מגל, המפתחת מערכות אבטחה ממוחשבות, הודיעה שבוע לאחר פגיעת המטוס בפנטגון כי תמגן את הקריה בתל אביב. ICTS, שמנייתה אינה זוכה בדרך כלל לתשומת לב רבה מצד המשקיעים, מתמחה באספקת שירותי אבטחה לשדות תעופה. הפיתוח הייחודי ביותר של החברה הוא מערכת לסינון ובדיקת נוסעים. פעילות זו מבוקשת מאוד כיום.

אלביט מערכות קיבלה בשבוע שעבר המלצה חיובית מבנק ההשקעות אוסקר גרוס. הבנק העריך כי לנוכח האפשרות לפרוץ מלחמה, צפויה המניה שלה לעלות. אלביט מערכות עוסקת בהשבחת מטוסי קרב.

לאחר כמה חודשים של חוסר תשומת לב, מגלים האנליסטים עניין מחודש בחברת נייס. "החברה יכולה לקבל דחיפה חזקה באווירה החדשה המדגישה את צורכי הביטחון", אמר האנליסט אהוד הלפט, מבנק ההשקעות קרדי סוויס פירסט בוסטון, לסוכנות החדשות בלומברג. האופטימיות המאפיינת לפתע את משקיעי נייס קשורה בפעילותה בשוק הקלטות הדיגיטליות של וידיאו וקול, המיועדות להתקנה בשדות תעופה לצורכי מעקב אחר חשודים בפעילות טרור.

בבנק ההשקעות אוסקר גרוס צופים עתיד ורוד יותר גם לקומברס, המתחרה הצמודה של נייס בשוק ההקלטות. האנליסטים בבנק מבססים את תחזיותיהם החיוביות לחברה, בין השאר, על היותה המובילה בשוק שירותי הערך המוסף ברשתות סלולריות.

"עלייה במודעות לטלפוניה סלולרית על רקע המצב הביטחוני דוחפת להגדלת ביקושים לטלפונים, ובכך גם לעלייה במכירת התאים הקוליים", כותבים באוסקר גרוס. נראה כי המשקיעים מסכימים עם ההערכות. מאז ההתקפה על ארה"ב זינקה מניית החברה ב-15% - המניה הישראלית הכבדה היחידה שהגיבה בעליות.

תחום נוסף שדעך ברבעונים האחרונים ועתה מתגלה כמכרה הזהב הבא, הוא שוק המערכות לניהול שיחות ועידה באמצעות וידיאו. במקרה זה מתחלקים האנליסטים לשתי אסכולות. אחת מהן טוענת כי החשש מחטיפת מטוסים יוריד משמעותית את הביקוש לטיסות בארה"ב, שצרכניהן העיקריים הם אנשי עסקים. שיחות הוועידה בווידיאו ישמשו תחליף לטיסה, ויובילו לשיפור ניכר בביצועיהן העסקיים של חברות הפועלות בתחום.

האסכולה השנייה טוענת כי מנהלים רבים אוהבים לטוס למקומות שונים ולא יחרגו מנוהג זה בטווח הארוך, גם אם תהיה ירידה בטיסות בטווח הקצר. נראה כי משקיעי ויקון ורדוויז'ן - שתי חברות ישראליות המפתחות מערכות להעברת השיחות - משתייכים לאסכולה הראשונה, שכן מניותיהן רשמו עליות נאות בשבועיים האחרונים.

להתייחסות מורחבת זכה בשבועיים האחרונים גם שוק מערכות המידע ובסיסי נתונים. האנליסטית אילנה טרסטון מבנק ההשקעות מריל לינץ', סבורה כי בטווח הארוך תגבר המודעות לחשיבות הגיבוי והאבטחה ברשתות פנים ארגוניות וציבוריות. להערכתה, בדפוס ההשקעה במערכות מידע ארגוניות יחול שינוי - נושאי אבטחת הרשתות ותפקודן הרציף צפויים לקבל תשומת לב גבוהה יותר מצד מנהלי הרכש - שממנו ירוויחו חברות ישראליות בולטות ובהן צ'ק פוינט, פריסייס, מרקורי ורדוור. ואולם בטווח הקרוב לא תהיה דרכן של חברות אלה קלה, בשל חשיפתן הגדולה לשוק האמריקאי, שהיקפי הרכש בו יהיו נמוכים עד להתאוששות מאירועי 11 בספטמבר.

כמעט הכל מסכימים, עם זאת, כי תקופה קשה צפויה לתחום השבבים. חברות הפועלות בשוק זה תלויות בביקוש של הצרכן הסופי למוצרי אלקטרוניקה, שיהיה נמוך בתקופה הקרובה בשל מצב הרוח הירוד בארה"ב. הנפגעות בישראליות העיקריות יהיו טאואר סמיקונדטור ואורבוטק המפתחת מערכות לבדיקת מעגלים מודפסים. גם המכירות של אם סיסטמס ודי.אס.פי.ג'י יושפעו ממצב השוק, מכיוון ששתיהן מפתחות מוצרים או רכיבים למוצרים המוגדרים מותרות ולא מוצרי חובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully