וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעתו היפה של מטוס המנהלים

ניו יורק טיימס

28.9.2001 / 11:14

חטיפת המטוסים עשויה להמריץ את התעופה הפרטית

מאת מישל מיינרד

ווטרפורד, מישיגן. הכוכב הטרנס-אטלנטי, מטוס מתוצרת חברת איירבוס ובו 70 מושבים, היה ב-98' סמל המיזוג בין דיימלר בנץ לקרייזלר. מאז, פעמיים בשבוע הוא מטיס מנהלים בכירים בחברה הממוזגת מהמטה בקרבת ווטרפורד במישיגן שבארה"ב למטה בשטוטגארט שגרמניה ובחזרה.

בעבר נשמעו טענות בנוגע לעלות המטוס הפרטי המשמש את נוסעיו המפונקים, אך הן נדמו. המטוס שאותו מחזיקה דיימלרקרייזלר בנמל תעופה בפרבר מצפון-מזרח לדטרויט, הוכיח את עצמו ככלי עסקי יעיל.

מעבר לכך, חטיפת ארבעת מטוסי הנוסעים על ידי מחבלים מתאבדים ב-11 בספטמבר, שיתקה את תעשיית התעופה המסחרית, אך עשויה להמריץ את הפעילות בעולם התעופה העסקי. יותר ויותר מנהלים כבר משתמשים בשנים האחרונות במטוסים פרטיים, וההערכות הן כי בעקבות התקפות הטרור יגבירו חברות רבות את השימוש במטוסים אלה.

"בשל הרגישות הגוברת לביטחון ולאבטחה צפויה האצה בפעילות התעופה הפרטית", אמר ג'ים הולקומב, סגן נשיא בכיר לשיווק בחברת גאלפסטרים, אחת היצרניות המובילות בעולם של מטוסי מנהלים. כ-9,300 חברות בארה"ב הן הבעלים של לפחות מטוס מנהלים אחד, עלייה של 40% לעומת 91' - לפי נתונים של התאחדות התעופה העסקית הלאומית; מספר המטוסים המשמשים בתעופה עסקית גדל בתקופה זו ב-67% לכ-14 אלף.

עד 11 בספטמבר טענו רוב החברות כי הן משתמשות במטוסים פרטיים בשל הנוחות והגמישות שהם מקנים לעובדיהן. "מטוס מנהלים הוא כלי עסקי נחוץ לכלכלה מהירת-תנועה", אמר הולקומב. אמנם תעופה מסחרית עולה הרבה פחות - וייתכן שבקרוב היא תהיה אף יותר זולה, שכן חברות התעופה יורידו כנראה מחירים כדי להחזיר אליהן את הנוסעים. ואולם בתעשיית התעופה העסקית, אומרים כי המחיר הוא רק אחד מכמה שיקולים.

"מטוס פרטי מבטיח כי מנהלים יוכלו לטוס לאן ומתי שהם רוצים", מסביר הולקומב. כך, שלושת המטוסים של דיימלרקרייזלר - שני מטוסי גאלפסטרים מדגם V ומטוס איירבוס - חונים בהנגר במרחק של 15 דקות מהמטה באובורן הילס, מישיגן. לעומת זאת, נמל התעופה המסחרי של האזור, דטרויט מטרופוליטן, נמצא במרחק נסיעה של 45 דקות.

בדרך כלל מתוארים מטוסי מנהלים כבונוס להנהלה הבכירה, אך למעשה 86% מהמשתמשים בהם הם מנהלים בדרג בינוני ובכיר - על פי נתונים של התאחדות התעופה העסקית. "הם חוסכים שעות מבוזבזות רבות שמנהלים מבלים בשדות תעופה בהמתנה לטיסות מתאחרות, גם מכיוון שהם נוחים לפגישות עסקיות", אמר נשיא ההתאחדות, ג'ק אולקוט. "מטוס מנהלים הוא משרד מוטס".

יתר על כן, זהו משרד בטוח בהרבה ממטוסים מסחריים. "מטוס מנהלים הוא אחד מכלי התחבורה הבטוחים בעולם", אמר אולקוט. "אתה תמיד יודע מי הוא הטייס ומי הם הנוסעים". במקרים רבים מכירים אנשי המכס והביטחון בשדות התעופה את הטייסים והנוסעים בשמותיהם הפרטיים, מכיוון שהם מרבים לטוס.

חברות שאינן רוצות לקנות מטוסים יכולות לרכוש חלק ממטוס, בין השאר באופן המבטיח מספר שעות טיסה קבוע בשנה בדומה לדירות נופש במתכונת timesharing . אחת החלוצות בתחום היא חברת אקזקיוטיב ג'ט (Jet Executive ), שהוקמה ב-86', ונמכרה לפני כמה שנים למיליארדר וורן באפט. בשנה הראשונה היו לה שלושה לקוחות, אך ההאצה בצמיחה הכלכלית באמצע שנות ה-90 ואופנת הנסיעות התכופות בחברות רבות - הובילו להתרחבות מהירה.

ב-2000 הסתכם מספר החברות שבבעלותן החלקית מטוסי מנהלים ב-3,694. בין הבעלים החלקיים של מטוסי אקזקיוטיב ג'ט רבים נמנים ספורטאים כמו שחקן הגולף טייגר וודס, וחברות ענק כמו ג'נרל אלקטריק, טקסאקו ודאו כמיקל.

כמה חברות שהיו מעדיפות לרכוש מטוסים, נאלצות להסתפק בבעלות חלקית בשל זמן ההמתנה הארוך למטוסים. "חברה המזמינה מטוס גאלפסטרים V, במחיר 43 מיליון דולר, תיאלץ להמתין 15-12 חודשים לקבלתו", אמר הולקומב. זמן ההמתנה למטוס הדגל החדש של חברת בומברדיר הקנדית, גלובל אקספרס, הוא שלוש שנים וחצי. מהחברה נמסר כי מחירו 42 מיליון דולר, והוא מסוגל לטוס 14 שעות בלא חניית ביניים לתדלוק.

לעומת זאת, ניתן לחתום על חוזה לרכישה חלקית של מטוס בתוך ימים או שבועות, בהתאם למספר שעות הטיסה שהחברה רוצה בשנה ולדגמי המטוסים שהיא בוחרת. החוזה הזול ביותר של אקזקיוטיב ג'ט, המציעה 12 דגמי מטוסים, הוא 375 אלף דולר בשנה. תמורת סכום זה מקבלת החברה 1/16 ממטוס סייטיישן V, עם 8 מקומות ישיבה ו-50 שעות טיסה, המוגדר זמן באוויר, ואינו כולל המתנה על הקרקע.

מעבר לכך, משלמות החברות דמי שימוש חודשיים בסך 5,000 דולר, המכסים ביטוח ומשכורות לטייסים ודיילים. תמורת השימוש בפועל במטוס, משלמת החברה 1,325 דולר לשעת טיסה, כלומר 66 אלף דולר ל-50 שעות טיסה בשנה. הסכום הכולל הוא כ-500 אלף דולר בשנה, ובחברות רבות אומרים כי ההוצאה יותר מאשר מצדיקה את עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully