וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 11.3% בהיקף הלוואות הבנקים למשכנתאות בינואר-אוגוסט

הארץ

28.9.2001 / 8:24

מאת עמית שרביט

מגמת ההאטה בענף הנדל"ן ממשיכה להשפיע על היקף מתן האשראי של הבנקים למשכנתאות; מנתונים לגבי מתן אשראי שקלי צמוד התברר כי חלה ירידה של כ-11.3% בביצועי הבנקים למשכנתאות (היקף ההלוואות שניתנו) בינואר-אוגוסט השנה, שהסתכמו ב-9.88 מיליארד שקל לעומת 11.14 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

לעומת זאת, חלה עלייה של כ-20% בהיקף הגיוסים של הבנקים למשכנתאות בתקופה זו, שהסתכמו בכ-15.35 מיליארד שקל, לעומת 12.86 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

כמו כן קיים פער של יותר מ-50% בין גיוס הכספים לבין ביצועי הבנקים למשכנתאות באפיק הצמוד. מחיר הכסף באפיק הלא-צמוד ירד בכ-0.7%, מ-6.5% ל-5.8%. מנכ"ל בנק אדנים, יונתן הולצר, העריך כי הבנקים ניצלו את הירידה בריבית לגיוס באפיק זה.

הגידול בהיקף הגיוס הוא תוצאה של שינוי בשיקולים של הבנקים למשכנתאות. כלומר, הבנקים גייסו פיקדונות באפיק הצמוד גם לצורך מתן אשראי באפיק הלא-צמוד. הולצר אמר כי הבנקים למשכנתאות ניצלו את הגיוסים כדי לפרוע הלוואות שלקחו לתקופות קצרות ב-99'-2000 - שבהן הריביות היו גבוהות יחסית.

לדבריו, בעקבות התחזקות הציפיות האינפלציוניות והירידה במחירי הכסף הצמוד, הציבור יעדיף לקבל משכנתאות באפיק הצמוד כדי ליהנות משיעורי ריבית נמוכים יותר.

ראובן צבג מבנק לאומי למשכנתאות העריך כי הפער בין גיוס הכספים לביצועי המשכנתאות מוסבר בעיקר בכך שחלקו של תיק ההלוואות בריבית משתנה במערכת הוא כ-25%. עם זאת, הבנקים גייסו את הכסף לתקופות קצרות, בשל נקודות היציאה שיש בהלוואות בריבית משתנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully