וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנקים ישראליים מתקשים לבצע עסקות מימון מול בנקים בחו"ל

הארץ

28.9.2001 / 8:07

בשל המצב הבטחוני באזור

מאת יורם גביזון

בנקים בישראל מתקשים לאחרונה לממן עסקות עבור יצואניות ישראליות בשל חששם של בנקים קורספונדטים לפתוח מכתבי אשראי עבור חברות ישראליות. הרתיעה של הבנקים הקורספונדטים (המסכימים לשלם לפני העברת הכסף) ממימון עסקות עבור חברות ישראליות מורגשת בעיקר בעסקות יצוא למדינות עולם שלישי.

בנק קורספונדט הוא בנק זר העובד עם בנקים ישראליים מתוך יחסי אמון - ללא צורך בסליקה פיסית של עסקות. כאשר מדובר בעסקות יצוא הנעשות באמצעות בנקים בחו"ל בנק קורספונדט יספק התחייבות לתשלום מתוך היכרותו עם הבנק הישראלי וביטחונו כי בבוא העת הוא יעביר את התשלום המיועד לספק. שיטת עבודה זו מקצרת את לוחות הזמנים לתשלומים בחו"ל, מאחר שאין צורך להמתין עד שהכסף יועבר מישראל לבנק של הספק בחו"ל (באמצעות סליקה).

הקשיים בקבלת מכתבי אשראי מעכבים את אופן התשלום לחו"ל, ובכך מערימים קשיים על פעילותן של חברות ישראליות בחו"ל. לא ברור עד כמה הדבר עלול להגיע עד כדי ביטול עסקות של ישראלים בחו"ל.

הפעם האחרונה בה התעורר קושי בבנקים זרים להעמיד קווי אשראי לבנקים ישראליים היתה באוקטובר 98', בעקבות התנודתיות הגדולה בשוק המט"ח שהביאה את הבנקים הישראליים לתקרת החשיפה המאושרת להם.

מעמדה של המערכת הבנקאית הישראלית בעיני בנקים זרים הורע לאחרונה בשל הוראותו של הפיקוח על הבנקים לבצע הפרשה מיוחדת של 0.3% לחובות מסופקים (בנוסף להפרשות הקיימות) החל ברבעון השלישי של 2001. זאת ככר ספיגה מוגדל לסיכוני אשראי שעדיין לא זוהו ובהתייחס לנתוני המשק הנוכחיים.

ההוראה של הפיקוח על הבנקים נתפשה כביקורת על מידת השמרנות ורמת הניהול והבקרה של סיכונים במערכת הבנקאות הישראלית.

בעקבות ההרעה בקשרי העבודה עם הבנקים הזרים, יצאו בנקאים ישראליים לאחרונה לפגישות בחו"ל במאמץ לשכנעם כי השפעתו של המצב הביטחוני על הכלכלה הישראלית ועל איתנותה של מערכת הבנקאות המקומית - אינה משמעותית; הסיבה להרעה ברמת הפעילות במשק אינה המתיחות הביטחונית אלא הזיקה בין המשק הישראלי לכלכלה האמריקאית. בעבר הביעו אנליסטים זרים חשש מפני הפיזור הנמוך של האשראי במערכת הבנקאות הישראלית, בשל רמת הפעילות המצומצמת של מרבית הבנקים הישראלים בחו"ל.

מסיבה זו החלו בנקים ישראלים להרחיב את נוכחותם בשווקים זרים. כך למשל הגדיל בנק לאומי את השקעותיו בחברות בחו"ל עד ל-2.4 מיליארד שקל (נכון לסוף יוני 2001) כשתרומת החברות המאוחדת בחו"ל לרווח הנקי של הבנק במחצית הראשונה של 2001 הסתכמה ב-94 מיליון שקל - כלומר 14.5% מרווחי תקופה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully