וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה חדה במספר דורשי דמי האבטלה בארה"ב

הארץ

27.9.2001 / 19:11

הבנק המרכזי האירופי הותיר היום את הריבית בגוש היורו ברמה של 3.75%

מספר דורשי דמי האבטלה החדשים בארה"ב עלה בשבוע שהסתיים בשבת לרמה הגבוהה ביותר זה תשע שנים, על רקע גל פיטורים בחברות תעופה, ביצרניות מערכות לכלי רכב, בבתי מלון ובחברות אחרות, בתגובה למתקפת הטרור ב-11 בספטמבר. מאז, הודיעו חברות אמריקאיות על פיטורי כ-100 אלף עובדים - נתון נוסף, ביחד עם דכדוך כללי בקרב צרכנים ועסקים, המאותת על מיתון בארה"ב לפחות המחצית השנייה של 2001.

גם באירופה מפטרות חברות עובדים על רקע האטה כלכלית כללית וחששות משחיקה בביקוש בעקבות ההתקפות על ניו יורק וואשינגטון. הבנק המרכזי האירופי הוריד ב-17 בספטמבר את ריבית הבסיס בגוש היורו ב-0.5% בתגובה לאירועים, אך היום (חמישי) החליט להשאיר את הריבית ברמה של 3.75%. ביפאן, התערב הבנק המרכזי המסחר בשוק החליפין, זה הפעם השישית בשבועיים החולפים, כדי לבלום את התחזקות הין מול הדולר ולהבטיח את כושר התחרות של חברות היצוא. בתגובה, עלה שער הדולר מול הין ב-1.8% ל-119.88 ין - הרמה הגבוהה ביותר זה חודש.

מספר דורשי דמי האבטלה החדשים בארה"ב עלה בשבוע שעבר ב-58 אלף ל-450 אלף, לפי דו"ח שבועי של משרד העבודה הפדרלי. זו היתה העלייה החדה ביותר מאז יולי 1992, והיא באה בעקבות ירידה של 44 אלף במספר דורשי האבטלה החדשים בשבוע הקודם ל-392 אלף. הנתונים לשבוע שעבר עדיין לא משקפים במלואם את הפיטורים בחברות תעופה וחברות אחרות, ולכן נראה כי גם בשבועות הבאים יגדל מספר דורשי דמי האבטלה בשיעור ניכר.

עוד לפני התקפות הטרור, סבלה כלכלת ארה"ב מהאטה משמעותית בפעילות: באוגוסט ירדו ההזמנות של מוצרים בני-קיימא ב-0.3% - הירידה השלישית ברציפות - לאחר ירידה של 1.1% ביולי, לפי נתונים שפירסם משרד המסחר הפדרלי.

באוגוסט עלה שיעור האבטלה בארה"ב ב-0.4% ל-4.9%, וכעת צופים כלכלנים כי הוא יטפס ל-%5.5 עד תחילת 2002, לפי סקר שערכה סוכנות הידיעות בלומברג בקרב 29 כלכלנים. זהו שיעור האבטלה הגבוה ביותר מאז יולי 1996 . במקביל, הם צופים ירידה של 0.5% בתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב ברבעון השלישי (בחישוב שנתי), וירידה של 1.0% ברבעון הרביעי. ברבעון השני צמח התמ"ג ב-0.2% בלבד.

ביפאן ירד התוצר המקומי הגולמי ב-3.2% ברבעון השני, וההערכה היא כי כלכלת יפאן שוקעת שוב במיתון, הרביעי בעשר השנים החולפות. אחד המגזרים הבודדים ביפאן שממשיך ליהנות מצמיחה איתנה הוא הייצוא, ולכן מנסה משרד האוצר להבטיח מפני התחזקות המטבע מול הדולר והיורו, בכך שהוא מורה לבנק המרכזי להתערב במסחר בשוקי החליפין. הבנק המרכזי האירופי הצטרף לעמיתו היפאני במאמצים להחליש את הין: היום היה היום השלישי מאז תחילת השבוע שבו רכש הבנק המרכזי יורו תמורת ין בשקוי החליפין. סחרנים מעריכים כי היעד של משרד האוצר של יפאן הוא שער חליפין של 122 ין לדולר.

בפרנקפורט לא פירסמה המועצה המוניטרית של הבנק המרכזי האירופי הודעה נלוות להחלטה שלא שלנות את ריבית הבסיס. בכניסה לישיבה, אמר אנטוניו פאזי, נגיד הבנק המרכזי של איטליה, לסוכנות הידיעות בלומברג: "יידרשו עוד כמה שבועות כדי להבין מה קרה בכלכלה העולמית בעקבות האירועים ב-11 בספטמבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully