וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשב היוצא של משרד הבריאות מאשים: סמנכ"לית במשרד הבריאות חתמה על הסכמים בעשרות מיליונים - ללא סמכות

רן רזניק

12.12.2007 / 9:03

ערן הורן, החשב הקודם של משרד הבריאות, הגיש תלונה חריפה נגד רות רלב"ג



הרוחות בצמרת משרד הבריאות סוערות בשבועות האחרונים, בעקבות תלונה חריפה שהגיש באוקטובר חשב המשרד, ערן הורן (שפרש בינתיים והתמנה לסמנכ"ל הכספים ברשות השידור) נגד רות רלב"ג. רלב"ג מכהנת כבר יותר משלוש שנים באחד התפקידים הבכירים והחשובים ביותר במשרד הבריאות: סמנכ"לית לענייני תכנון, תקצוב ותמחור. בתוקף תפקידה אחראית רלב"ג על אחד התקציבים הממשלתיים הגדולים בישראל, בסך 21 מיליארד שקל - התקציב השלישי בגודלו מבין תקציבי המשרדים הממשלתיים, אחרי אלה של משרד הביטחון ומשרד החינוך.



בתלונה שהגיש למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אבי ישראלי, ולמי שהיה אז החשב הכללי במשרד האוצר ירון זליכה, טען הורן כי רלב"ג חתמה בשם המדינה ומשרד הבריאות על הסכם התקשרות כספי, בעלות של עשרות אלפי שקלים, עם יועץ אקדמי שייעץ למשרד הבריאות. זאת על אף שאינה מורשית לעשות זאת לפי החוק.



לפי מכתב התלונה, חשבות משרד הבריאות התבקשה לשלם כ-20 אלף שקל ליועץ אקדמי, שנתן שירותי ייעוץ למשרד בנוגע להתחשבנות כספית בין קופות החולים לבתי החולים. בבדיקת החשבות התברר כי במארס 2007 חתמה רלב"ג יחד עם דב פסט, סמנכ"ל משאבי אנוש במשרד, על חוזה התקשרות כספי עם היועץ האקדמי, אף שאינה נכללת ברשימת בעלי התפקידים במשרד שרשאים לחתום על התחייבויות כאלה. לדברי הורן, החתימה של רלב"ג נעשתה "שלא כדין, בניגוד לחוק נכסי המדינה", ועלה אצלו חשש מהותי לחריגה מסמכות והתחייבות שלא כדין.



הורן התלונן כי רלב"ג עשתה זאת במקרים נוספים בעבר, וכי בשנים האחרונות היא הוזהרה כמה פעמים שלא לחתום על התחייבויות כספיות בשם המדינה. "החריגה מסמכות וההתחייבות בשם המדינה שלא כדין נהפכו לדפוס עבודה קבוע אצל רלב"ג", כתב הורן. "בשנים האחרונות הועלו התראות חוזרות ונשנות בפני רלב"ג על כך שחתמה על חוזים והסכמים כספיים מטעמם של המדינה ומשרד הבריאות, על אף שלא היתה לה הסמכות החוקית לחתום עליהם".



הורן פירט את המקרים הקודמים בהם פעלה רלב"ג באופן זה. בין השאר, חתמה רלב"ג על הסכמים בסך עשרות מיליוני שקלים לקניית שירותים פסיכיאטריים על ידי משרד הבריאות מבתי החולים של קופת חולים כללית (בית החולים הדסה בירושלים ובית החולים האנגלי בנצרת). במקרה אחר חתמה על תשלום של מיליוני שקלים לקופת חולים לאומית בעבור שירותי טיפת חלב בשטחי יהודה ושומרון.



לטענת הורן, גם הוא וגם החשב הקודם של משרד הבריאות, יוסי שטראוס (שבינתיים מונה לחשב משרד ראש הממשלה), העירו לרלב"ג על כך. עוד אמר, כי למיטב ידיעתו רלב"ג הוזהרה בעניין זה על ידי היועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד מירה היבנר-הראל. ואולם לדברי הורן, רלב"ג לא שעתה לאזהרות אלה. העתק של מכתב התלונה הועבר, בין היתר, גם להיבנר-הראל ולאריה פז, מבקר משרד הבריאות.



מכתב אזהרה מזליכה



ל-TheMarker נודע כי בעקבות תלונתו של הורן, כתב זליכה לרלב"ג מכתב אזהרה חריף לפני שבוע - אחד המכתבים האחרונים שכתב בתוקף תפקידו. במכתבו קבע זליכה כי על רקע הפרות חוק התקציב וחוק נכסי המדינה החליט להודיע לנציבות שירות המדינה לפתוח נגד רלב"ג בחקירה משמעתית. ואולם בעקבות פגישה שנערכה בינו לבין רלב"ג החליט, לפנים משורת הדין, להקפיא את בקשתו לפתוח בחקירה משמעתית, ולהסתפק הפעם באזהרה חמורה בכתב. זאת לאחר שרלב"ג התחייבה בפניו בכתב ובעל פה כי תחדל באופן מוחלט להתחייב בשם המדינה ללא סמכות.



לדברי זליכה, רלב"ג אמרה לו כי החתימה על ההסכם נעשתה בתום לב וכי בהתקשרות עם היועץ לא נגרם, לכאורה, נזק כלכלי משמעותי. זליכה הזהיר את רלב"ג כי "אם יישנה מקרה של התחייבות מצדך בשם המדינה ללא סמכות, תיפתח נגדך חקירה משמעתית שבה יידונו המקרים המוזכרים במכתב התלונה של הורן".



רלב"ג ענתה במכתב לזליכה, כי היא מתחייבת בפניו שמעתה ואילך תפעל אך ורק בהתאם להוראות חוק נכסי מדינה וחוק התקציב. "לא אתחייב בשם המדינה בכתב או בעל פה", כתבה והוסיפה: "ידוע לי כי החשב הכללי או נציגו בלבד מוסמכים להתחייב בשם המדינה. ברור לי כי אם מקרה כזה ישנה, יפתח החשב הכללי בחקירה משמעתית נגדי, שבה ייכללו כל המקרים המפורטים במכתב התלונה של הורן".



משרד הבריאות: "טעות אנוש"



ביקשנו מהנהלת משרד הבריאות את תגובתם המפורטת של מנכ"ל המשרד, היועצת המשפטית ומבקר המשרד. ואולם המשרד השיב רק כי: "המקרה שעליו מדובר (ההסכם עם היועץ האקדמי) נבע מטעות אנוש". עוד נמסר כי "הגב' רות רלב"ג מבצעת את תפקידה תוך מסירות ומקצועיות, לשביעות רצון הנהלת המשרד".



רות רלב"ג מסרה בתגובה: "ההסכם להעסקת יועץ חיצוני נחתם על ידי לאחר שאושר לפי חוק חובת המכרזים, כמזמינת עבודה ולא כמורשית חתימה של המשרד. ההסכם נחתם על ידי מורשה חתימה אחר והועבר לחשבות המשרד לחתימה ולאישור תשלום. העומסים הנובעים מריבוי ההתקשרויות החדשות הנעשות במכרז מקשים על משרדי הממשלה, ובכללם משרד הבריאות, ולא פעם ההתקשרויות נעשות במהלך ביצוע העבודה".



רלב"ג אמרה עוד, כי בפגישה שקיימה עם זליכה "הוא התרשם באופן ברור שבאף אחד מהמקרים לא נגרם כל נזק, ושבכל המקרים היו ההסכמים נחתמים כלשונם, אך הדגיש את דרישתו להקפיד על קיום הנהלים". עוד אמרה: "אנו מובילים מהלכים גדולים של הסדרות בתחומים הדורשים רענון ובחינה של הקצאות והתקשרויות. מהלכים אלה יביאו לשיפור וניצול מיטבי של המקורות העומדים לרשות המערכת. יש בהחלט מקום להקפיד על הפרדה של תחומי האחריות של האגפים השונים".



ממשרד הבריאות למרכז הרפואי רבין



רלב"ג מונתה לתפקידה במשרד הבריאות באפריל 2004. לפני כן כיהנה בתפקידים ניהוליים בכירים בבנק הבינלאומי. במקביל לעבודתה במשרד הבריאות, היא מכהנת במועצת עיריית ירושלים, כיו"ר ועדת הביקורת של חברת התשתיות העירונית מוריה וכחברת ועדות הכספים והחינוך במועצת הבירה. בשבועות האחרונים הוצע לה לעזוב את משרד הבריאות ולעבור לתפקיד סמנכ"לית הכספים של המרכז הרפואי רבין בפתח תקוה, המרכז הרפואי הגדול ביותר של קופת חולים כללית, הכולל את בתי החולים בילינסון והשרון.



בתגובה לפניית TheMarker אישרה רלב"ג כי ד"ר ערן הלפרן, מנהל המרכז הרפואי רבין, הציע לה את התפקיד המדובר לפני כשבועיים. לדבריה, מדובר בהצעה ראשונית, והיא לא החליטה עדיין אם להיענות לה. בכירים במשרד הבריאות אומרים כי אם רלב"ג תקבל את הצעתה של קופת חולים כללית, יהיה עליה לעבור תקופת צינון משמעותית, שתיקבע על ידי נציבות שירות המדינה והנהלת המשרד. הם הדגישו גם כי בתוקף תפקידה, היו לרלב"ג קשרים הדוקים עם קופת חולים כללית, והיא היתה בעמדת השפעה מול הקופה הגדולה והוותיקה בישראל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully