וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל שואף להעלות הריבית ל-5.5%

מירב ארלוזרוב

17.12.2007 / 7:23

הבנק המרכזי "הופך" את המגמה לאור מדד נובמבר הגבוה וההערכות העדכניות - ומתכנן העלאת שיעור בריבית בכ-1.5%

השאיפה של בנק ישראל היא להגיע לריבית של 5%-5.5%. מדובר בהעלאה של 1%-1.5% בריבית, לעומת ריבית בנק ישראל כיום - 4%. העלאת הריבית היא חלק מהתכנון של בנק ישראל לטווח הבינוני, והיא צפויה להתרחש במהלך השנה הקרובה. ההערכה היא כי השלב הראשון בהעלאת הריבית יהיה כבר בחודש הבא, כנראה העלאה של 0.25% לפחות בעקבות מדד נובמבר הגבוה. בשוק ההון הגיבו אתמול להערכות כי בנק ישראל עומד לשנות את מדיניות הריבית שלו בעקבות מדד נובמבר בירידות שערים חדות של 2.5%-3%.

השאיפה של בנק ישראל היא להגיע לריבית של כ-5.5%, אך אין היא תולדה של ההפתעה שנבעה מפרסום מדד נובמבר בסוף השבוע החולף. הניתוח של בנק ישראל עוד לפני לפרסום המדד, כפי שעולה מהפרוטוקולים של דיוני הריבית שהבנק מפרסם, היא שריבית שיווי משקל בטווח הארוך של ישראל היא 5.5%. ריבית זו מורכבת מהריבית הריאלית ארוכת הטווח (התשואה על איגרות החוב) בשוק ההון - כ-3%, יעד אינפלציה של 2% (אמצע טווח האינפלציה שנקבע לבנק ישראל, 1%-3%), וכן פרמיית סיכון של המשק הישראלי של עוד כ-0.5%. בסך הכל, מתקבלת ריבית שיווי משקל של 5.5%. לכן, מבחינת בנק ישראל כל ריבית של פחות מ-5.5% היא בבחינת ריבית מקלה (מדיניות מוניטרית מרחיבה), וכל ריבית של יותר מ-5.5% היא ריבית מחמירה (מדיניות מוניטרית מצמצמת).

מפחדים מהדולר

בשנים האחרונות נקט בנק ישראל מדיניות מוניטרית מרחיבה, וכך ירדה הריבית לרמתה הנוכחית של 4% בלבד. עד לאחרונה חש בנק ישראל בנוח עם מדיניות זו, שלדעתו איפשרה למשק לצמוח מבלי שהאינפלציה תתחיל לעלות. זאת בשל ההתחזקות של השקל בעקבות ההיחלשות הדרמטית של הדולר.

ואולם בחודשים האחרונים החל בנק ישראל לחשוש כי מגמת ההתחזקות של השקל מיצתה את עצמה. לפי הניתוח של בנק ישראל, המאזן המסחרי של ישראל אמנם נשאר במצב טוב - עם איזון בין היקף היצוא להיקף היבוא - אבל היקף זרימות ההון למשק הישראלי צפוי לקטון מעט (לפי ההערכת בנק ישראל ל-5.5 מיליארד דולר ב-2008), ובמקביל היקף יציאות ההון מהמשק הישראלי צפוי לגדול בגלל התגברות ההשקעות של גופים מוסדיים ישראליים בחו"ל.

בנוסף, בבנק ישראל החלו לחשוש מפני התחזקות של הדולר בשוקי העולם, שגם היא תביא כמובן להיחלשות של השקל.

בשל החששות האלה "סימנו" בשבועות האחרונים בבנק ישראל את הצורך בהיפוך מגמת הריבית והתחלת הזחילה שלה כלפי מעלה לכיוון 5.5%. ההפתעה לרעה של מדד נובמבר, שבניגוד לצפיות עלה בשיעור גבוה של 0.4%, והחשש כי עקב כך בנק ישראל יחמיץ את הגבול המרבי של יעד האינפלציה השנה (3%) רק חיזקו את ההחלטה של בנק ישראל כי מגמת הריבית היורדת מיצתה את עצמה, והכיוון עתה הוא באופן ברור כלפי מעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully