וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר ביטל הנפקת אג"ח ממשלתית במיליארד שקל

טל לוי

17.12.2007 / 10:58

האוצר מגיב בזריזות להתנהגות המשקיעים ולחולשה המסתמנת בשוק ההנפקות - ומבטל את גיוס ההון מהציבור

עד כמה גדולה החולשה בשוק ההנפקות הראשוניות אפשר היה ללמוד אתמול כאשר מניות בתי ההשקעות קרסו בשיעור של עד 8%. אבל דבר אחד הוא כשחברה מסחרית מתקשה לגייס כסף במחיר טוב (כלומר בריבית נמוכה) לעומת מצב בו הגוף החזק בישראל - הממשלה - מתקשה לגייס כסף.

ואולי זה לא מדויק, כי מתברר שיש אג"ח ויש אג"ח: יחידת ניהול החוב הממשלתי במשרד האוצר הודיעה הבוקר כי תבטל את הנפקת איגרת החוב הממשלתית (בסכום של מיליארד שקל) שאמורה היתה להיפרע ב-2013. מדובר באיגרת מסוג שחר - כלומר כזו שמציעה ריבית קבועה וידועה מראש ושאינה צמודה למדד המחירים לצרכן.

לעומת זאת, איגרות החוב הצמודות למדד (גם הן בסכום של מיליארד שקל) יונפקו כמתוכנן. בשבוע הבא תונפק אג"ח מסוג גילון, המעניקה ריבית משתנה בהתאם לריבית הקצרה במשק, במקום האג"ח הממשלתית ל-2013.

במשרד האוצר לא זקוקים למיליארד השקלים שגיוסם בוטל לצורך תזרים המזומנים, שהרי המדינה נמצאת בעודף גביית מסים. לכן ביטול הגיוס אינו פוגע בה. מן הצד השני, הוא מעיד על המצב בשוק ועל התיאבון של המשקיעים לאיגרות המבטיחות הצמדה למדד המחירים לצרכן - שכנראה עשוי לעלות בחודשים הקרובים.

מגייסים במחיר גבוה

במידה שהממשלה היתה מתעקשת לגייס כסף דווקא באמצעות איגרות החוב השקליות, היא היתה מצליחה כנראה לעשות זאת, אולם במחיר של עלייה תשלום ריבית גבוהה יותר.

אתמול למשל נסחרו איגרות חוב מסדרה דומה בתשואה של כ-6%. כך, מצד אחד, נמנע משרד האוצר מהפעלת לחץ על השחקנים והזרמת מכשיר כלכלי שאינו פופולרי בימים אלה, ומצד שני הוא חוסך לעצמו גיוס כסף בריבית גבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully