וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראש החרדי ממציא לנו פטנטים

בר חיון

19.12.2007 / 7:21

אספרסו כשר לשבת בבוקר, עט עם דיו נעלם וטלפון ללא לחצנים - היזמים גילו את פלאי העולם החרדי, והרבנים משתפים פעולה. סטארט-אפ בס"ד

מכונת קפה שאפשר להפעיל בשבת בלי להסתכן בחילולה, מערכת אזעקה המנטרלת את חיישניה בזמנים קבועים, עט עם דיו שנעלם מעצמו - דבר שמאפשר כתיבה בשבת - ההגבלים ההלכתיים הנוגעים לשימוש במוצרים טכנולוגיים שונים הציתו את דמיון התעשיינים והיזמים ודירבנו אותם לפתח פתרונות יצירתיים עבור שומרי המצוות.

התאחדות התעשיינים מעריכה כי פוטנציאל הפטנטים של התעשייה הישראלית למתן פתרונות הלכתיים לשוק החרדי והמסורתי מגיע לכ-10 מיליון דולר בשנה. "31% מאזרחי ישראל בני ה-20 ומעלה הם דתיים", מציין שמעון יפרח, היועץ הכלכלי לשר התמ"ת, "וציבור זה הולך וצובר כוח קנייה, בעיקר בשוק מוצרי הצריכה".

יש כיום כמה גופים שפועלים כדי לספק פתרונות טכנולוגיים כשרים לקהל הדתי: המרכזיים שבהם הם המכון המדעי הטכנולוגי להלכה, מכון "צומת", ועדת הרבנים לענייני תקשורת ומשמרת הקודש והחינוך. גם בד"ץ העדה החרדית עוסק באישור מוצרים, אך הזיקה שלו היא פחות טכנולוגית.

הגופים האלה עוסקים בפיקוח ואישור של טכנולוגיות חדשות, ולעתים אף בפיתוח שלהן. הם מתמודדים עם דילמות הלכתיות ברומו של עולם מתפתח וטכנולוגי. למשל דיון אם לאשר שימוש בשבת בכיפה מיוחדת הנצמדת לראש באמצעות חשמל סטטי (שכן שימוש בחשמל אסור בשבת), או עיסוק הלכתי בתחומים צרכניים שנפוצים גם בעולם החילוני, כמו הכשרת מכשירים סלולרים, תנורים ומקררים. TheMarker ריכז את הפטנטים החמים והפיתוחים החדשים בשוק הדתי, שהיצרנים והמשווקים החילוניים כבר אינם יכולים להתעלם מקיומו.

אינטרנט - להיות בלי ולהרגיש עם

שלשום פירסמו העיתונים החרדיים "המודיע" ו"יתד נאמן", כי ועדת הרבנים לענייני תקשורת מאשרת בראשונה למגזר העסקי החרדי גלישה באינטרנט תחת פיקוח. ההיתר מתייחס רק לאתרים ספציפיים שנבדקו ואושרו על ידי הוועדה. הרשימה אמנם מצומצמת מאוד, אך איתן דובקין, מנכ"ל המגזר החרדי במשרד הפרסום מקאן-אריקסון טוען כי זו רק תחילת המהפכה: "אני מעריך כי בתוך כמה שנים - עם העלייה במודעות החברות החילוניות לשוק החרדי - יותר ויותר חברות יתחילו להקים אתרים ייעודיים שיכנסו לרשימה המאושרת של הוועדה".

אישור זה ניתן, כאמור, אך ורק למגזר העסקי ולא לשימוש פרטי. מה יעשה אברך שהתחתן לא מזמן וצריך לקנות רהיטים לביתו החדש? אילו כלים יש ברשותו לצורך השוואת מחירים רצינית מעבר למשאל שיעשה בקרב המשפחה והשכנים מלמטה? התשובה על כך היא שאין לו כלים כשרים לעשות זאת, לפחות לא בדרכים הנהוגות כיום בקרב צרכנים חילוניים.

ואולם היזם נתנאל עזרן מצא פתרון לבעיה וייסד את פרויקט "נטו עד הבית", שאושר על ידי "משמרת הקודש והחינוך". החברה תאפשר חוויית גלישה באתרים וירטואליים ללא התחברות לאינטרנט. מינואר 2008 יופץ מדי חודש בישראל תקליטור שיכיל דפי אינטרנט שנבדקו ואושרו על ידי הרבנים, שבהם יוכל הצרכן לצפות מבלי להתחבר לרשת.

התקליטור, שיופץ חינם ב-200 אלף עותקים ויכלול 3,000-3,500 "אתרים" מכיל מנוע חיפוש לפי קטגוריות ומיקום גיאוגרפי וניתן לקבל דרכו מידע אודות מוצרים, חנויות, אתרי נופש ותיירות, בעלי מקצוע ומסעדות. כמו כן ניתן לצפות במפרטים טכניים, וסרטוני הדגמה של מוצרים. כל זאת מבלי לחשוש לתכנים בלתי ראויים.

ההכנסות של המיזם יתקבלו מבתי העסק שירכשו שטחי פרסום: בית העסק שולח את כל החומר שהוא מעוניין להציג באתר שלו לוועדה הבודקת כל היבט ויזואלי וטקסטואלי. רק לאחר קבלת האישור, החברה בונה את האתר לבית העסק.

הבעייתיות היחידה היא כמובן בעדכניות של המידע - גרסה חדשה תופץ אחת לחודש - אך עזרן מציין כי בעתיד יוצבו עמדות מחשב במקומות שונים שמהן יהיה ניתן להעתיק אל דיסק און-קי עדכון לעתים קרובות יותר.

שבת בבוקר - יום קפה

ומה יעשה יהודי שחייב לשתות את הקפה שלו לפני תפילת השחרית? אם הוא רגיל לאספרסו, הפוך או קפה של פרקולטור, הוא בבעיה. הלחיצה על הכפתורים במכונות קפה היא התערבות ישירה בהפעלת גוף החימום וזו אסורה בשבת. גם בישול הקפה אסור מבחינה הלכתית בשבת. כדי להתגבר על הגבלים אלה, ייצרה חברת ג.לי.ס מכונת קפה פילטר, המאושרת על ידי המכון המדעי להלכה, שבה מנגנוני המים והקפה פועלים לפי זמנים קבועים ללא השפעת הצרכן.

ברגע שהמכונה נדלקת - פעולה שנעשית באמצעות שעון שבת - המים שבמיכל מחוממים כמעט עד לרתיחה. בפרקי זמן שנקבעו מראש, המכונה מוציאה מים רותחים המתנקזים אוטומטית לביוב. אם חשקה נפשכם בכוס קפה, תוכלו לנתב את המים לכוס באמצעות ברז ידני. לאחר מכן, זרבובית צמודה תמזוג את הקפה לכוס.

ואולם, מכונות הקפה השבתיות של ג.לי.ס מיועדות יותר למוסדות כמו בתי חולים, מלונות ומשרדים, ופחות לשימוש ביתי. זאת בשל הספקיהן הגבוהים (בין 360 ל-2,000 ספלים בשעה) ומחיריהן הגבוהים. מחירי מכונות הקפה ללא מנגנון שבת הוא 26-45 אלף שקל לעומת המכונות הכוללות מנגנון שבת, שמחירן 29-48 אלף שקל.

הסלולרי הכשר - החטא ועונשו

ועדת הרבנים שאישרה כעת גלישה מוגבלת באינטרנט, הוקמה לפני כשנה וחצי במטרה להתמודד עם הדור השלישי בסלולר, וכך נולד הסלולרי הכשר: המכשירים הכשרים חסומים לקבלה ומשלוח של הודעות SMS וחסומים לגלישה באינטרנט ולהתקשרות לשירותי תוכן שאינם מתאימים לדרישות של המגזר. עם זאת, יש שירותי תוכן יעודיים המסופקים למנויים הדתיים והחרדים - כמו חידונים מיוחדים לחגים ומידע על מועדי כניסת השבת וצאתה.

השימוש בטלפון סלולרי כשר נהפך לנפוץ עד כדי כך שהצרכן החרדי כמעט שאינו מעז להיראות בקהילה עם טלפון סלולרי רגיל. חברות הסלולר מחזרות אחרי הלקוח החרדי בעיקר באמצעות מסלולים אטרקטיוויים. המפעילות מוודאות כי מסלולים אלה אינם מנוצלים על ידי חילוניים, פשוט על ידי קביעת תעריפים גבוהים מאוד למתקשרים בשבת.

באורנג', פלאפון וסלקום מציעים תעריף קבוע של 49 אגורות לכל היעדים (במירס 39 אגורות לדקה) ו-9 אגורות לדקה ליעדים כשרים בתוך הרשת (במירס 10 אגורות לדקה). דמי השימוש החודשיים בפלאפון וסלקום הם 14.90 שקל, באורנג' 16.90 שקל ובמירס 9.9 שקלים, למדברים מעל 100 דקות. התעריף בכל החברות עבור דקת שיחה בשבת הוא 10 שקלים, מלבד באורנג' המחייבת בסכום חודשי כולל של 63.52 שקל עבור חילול שבת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מקררים ותנורים - חובה בכל בית

"כשהתחתנו, כמובן שקנינו תנור דו-תאי", מספר שלומי, חרדי נשוי מאזור המרכז: "למעשה, די נדיר למצוא משפחה דתית ללא תנור כזה". התנורים הכשרים כוללים שני תאים, אחד בשרי ואחד חלבי, שאין ביניהם חיבור יציקתי ושיש בהם גומיות איטום על הדלתות כדי למנוע מעבר של אדים מהתא התחתון לעליון.

בתנורים רגילים, ברגע שדלת התנור נפתחת, נכנס אוויר קר שגורם לתרמוסטט להפעיל את גוף החימום. אך בתנורים הדו-תאיים קיים מנגנון שבת המנטרל את פעילות התרמוסטט כדי למנוע מעורבות יד אדם בהפעלת המנגנון החשמלי. במקום זאת, הוא שומר על טמפרטורה קבועה על ידי הפעלת מנגנון החימום בפרקי זמן קצובים.

יש לזכור כי תנור דו-תאי הוא יקר. לדוגמה, תנור Sauter דו-תאי 60 ס"מ של אלקטרה עולה 5,030-5,370 שקל - לעומת מחיר מקבילו החד-תאי, שעולה 3,290-4,990 שקל. יבואני התנורים הכשרים המאושרים על ידי המכון המדעי טכנולוגי להלכה הם אלקטרה, ניופאן, מיני ליין ובירמן.

גם המקרר הכשר מועיל מאוד לצרכן החרדי, אך הוא נפוץ פחות מהתנור הדו-תאי. צרכנים פחות מחמירים יסתפקו בנטרול האור הנדלק בשבת בעת פתיחת הדלת. המחמירים יותר לא יוותרו על מקרר כשר למהדרין, שבדומה לתנור כולל מנגנון שבת המנטרל את התרמוסטט. "זה מוצר שאי אפשר לוותר על השימוש שלו, גם לא בשבת", מסביר נתן, חרדי נשוי המתגורר בירושלים, "על אף שאני יודע על אנשים שעד היום לא פותחים מקרר בשבת מאחר שהם לא מודעים לחידוש הטכנולוגי, או שהם אינם מבינים אותו ולא רוצים להסתכן".

תוספת המחיר עבור המנגנון המותקן במקררים הכשרים אינה גדולה. לדוגמה, תוספת התשלום עבור מנגנון שבת במקררי "אמקור" של קריסטל היא 290 שקל. יבואנים נוספים המספקים מקררים כשרים הם שארפ, קלינטון, מיני ליין, גולן ווסט ליין, וי אם ג'י, צורף ואוריקסדן.

למצב חירום בלבד

בבית שומר שבת אי אפשר להתקין מערכת לגילוי פריצה גם כשאין כוונה להפעילה בשבת. גם כאשר מערכת האזעקה אינה מופעלת, היא עובדת באופן רציף. כך, גם בשבת הדייר מעורב בעל כורכו בהפעלתה, שכן כל תזוזה מפעילה את הגלאים וכל פתיחת דלת או חלון גוררת שליחת מסר חשמלי.

על כך נותנת מענה חברת פימא, שפיתחה מערכת אזעקה ייחודית באישור המכון המדעי להלכה. המערכת מנטרלת את הגלאים בשבת כשהדיירים בבית. שעון שבת יפעיל בחזרה את הגלאים וידרוך את המערכת בזמנים קבועים מראש.

תוספת מנגנון השבת אינה כרוכה בתוספת תשלום. בנוסף, החברה מצאה דרך להתמודד עם סוגיה אחרת שמטרידה את הקהל הדתי: לצד המוקד הרגיל היא מסתייעת במוקד חברת שמירה כהלכה שאינה מעסיקה יהודים בשבת וחג ואינה יוצרת קשר עם הלקוחותאלא כשיש חשש לפיקוח נפש.

ועוד הפתעות

ועוד הפתעות

יש גם פעולות שחל איסור מובהק לבצע בשבת - כמו שיחת טלפון או כתיבה בעט. אך גם להן נמצאו פתרונות טכנולוגיים למקרי חירום. המכון המדעי להלכה פיתח טלפון ללא לחצנים. בטלפון זה כל המעגלים החשמליים סגורים ולמעשה, מה שמונע ממנו לחייג כל הזמן הוא הפרעה חשמלית שמתבצעת באמצעות קרן אינפרא אדומה. במקרה חירום אפשר להכניס מקל לחור - הקרן נחסמת, ונוצרת סגירת מעגל, וכך החיוג אפשרי.

האיסור לכתוב בשבת הוא רק במקרה שהכתוב נשאר לאורך זמן. ממש כפי שניתן לכתוב בחול הים, ניתן להשתמש בעט שפותחה במכון המדעי להלכה עם דיו שנעלם כעבור 72 שעות, זמן מספיק כדי שאפשר יהיה לצלם או להעתיק את החומר הכתוב לאחר צאת השבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully