וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האובזרוור": המתקפה על אפגניסטאן תתחיל בעוד 48 שעות

הארץ

30.9.2001 / 8:58

דיווחים בארה"ב: יחידות קומנדו אמריקאי ובריטי נכנסו לאפגניסטאן כדי לאסוף מודיעין ולאתר מטרות

מאת נתן גוטמן, כתב "הארץ" בארה"ב והסוכנויות

השבועון הבריטי ה"אובזרוור" מדווח היום (ראשון) כי המתקפה המשולבת האמריקאית-בריטית על אפגניסטאן תתחיל בתוך 48 שעות. על פי הדיווח, מטרת המתקפה להרוג את אוסאמה בן לאדן ולפגוע בכוחות האוויר והיבשה של שלטון הטליבאן במדינה. השלב הראשון יתחיל במתקפה אווירית וירי טילים כדי להרוס את חיל האוויר, מערך הנ"מ ויחידות הטנקים של הטליבאן. זאת, כדי להסיר את האיום הצבאי של הטליבאן לקראת פלישה לאפגניסטאן, שתבוא בהמשך. לפי הדיווח, המתקפה תבוצע ככל הנראה מנושאות מטוסים אמריקאיות ובריטיות בים הערבי.

בתוך כך מדווחים כלי התקשורת בארה"ב כי יחידות קומנדו של ארה"ב ובריטניה החלו לפעול לאיסוף מודיעין ולאיתור מטרות בתוך שטח אפגניסטאן. הבית הלבן והפנטגון מסרבים להתייחס רשמית לדיווחים אלו.

על פי הדיווחים, חדרו בימים האחרונים חוליות קטנות של לוחמי קומנדו לאזורים ההרריים של אפגניסטאן, כדי לנסות ולהשיג מידע על מקומות המסתור של אנשי בן לאדן ועל עמדות מפתח של משטר הטליבאן. פעילות דומה נערכה על ידי חוליות קומנדו גם ערב מלחמת המפרץ בתוך שטח עיראק.

שלשום אמר הנשיא ג'ורג' בוש, כי ארה"ב מנהלת "מרדף חם" אחרי אוסאמה בן לאדן ואנשי הטליבאן הנותנים לו מקלט. גורמים אמריקאיים רשמיים טענו, כי כעת אין כוחות אמריקאים על אדמת אפגניסטאן, ומכאן ייתכן כי הכוחות המיוחדים כבר יצאו משטח המדינה.

ארה"ב הכחישה אתמול בתוקף דיווח ברשת הטלוויזיה הקטארית "אל ג'זירה", לפיה תפסו שלטונות אפגניסטאן שלושה חיילי קומנדו אמריקאים ושני אזרחים אפגאנים שסייעו להם. "הדיווח מופרך ושקרי", אמר גורם רשמי בבית הלבן. גם אנשי הטליבאן עצמם הכחישו את הידיעה.

הסתיים שלב החקירה הראשון

האף-בי-איי מסר בסוף השבוע כי הסתייים שלב החקירה הראשון, וכי יש בידיו מספיק מידע כדי להסביר כיצד פעלה רשת הטרוריסטים שביצעה את הפיגועים בארה"ב ב-11 בספטמבר. הממצאים הראשוניים מראים כי תכנון מבצע הטרור החל כמה שנים לפני הביצוע, וכי מקורו בגרמניה, בניצוחו של מוחמד עטא, אחד מחוטפי המטוס שהתרסק אל מגדל התאומים הראשון. לפי החוקרים, עלות פעולת הטרור היתה כחצי מיליון דולר; הסכום הגיע מחוץ לארה"ב, כנראה מארגונו של בן לאדן.

לפי המידע המתגבש, החלו פעולות התכנון לקראת המבצע בהמבורג שבגרמניה, תוך קבלת עזרה מגורמים נוספים בבריטניה, באיחוד הנסיכויות הערביות ובאפגניסטאן. התא המרכזי שהיה אחראי למלאכת הארגון היה זה של עטא, יחד עם שותפיו ללימודים בגרמניה, ואחר כך שותפיו לחטיפה, מרוואן אל שייחי וזיאד סמיר ג'ארה. מדירת הסטודנטים בהמבורג הם החלו להוציא לפועל את תוכנית הפיגועים, לאחר שקיבלו מאפגניסטאן את ההוראות הכלליות.

החוקרים גם חשפו קשר בריטי משמעותי לפרשה. מדובר במעצרו של לוטפי ראיסי, בן 27, ששימש כמדריך טיסה בארה"ב והיה מורה הטייס של האני הנג'ור, חוטף המטוס שהתרסק בפנטגון ושל שלושה חוטפים נוספים. הוא עצור על עבירות מרמה פעוטות, אך בבית המשפט נטען כי הוא ידע על תוכניות החטיפה והיה מדריך הטייס הראשי של החוטפים. עורכי דינו טוענים כי לא ידע מהי מטרתם של החוטפים אותם לימד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully