וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תדיראן תעשיות קשר נמנית עם החברות שעולות לקדמת הבימה בעקבות הטרור

הארץ

30.9.2001 / 9:02

נשיא החברה, חזי חרמוני, היה בניו יורק בזמן הפיגוע במגדלי התאומים. בימים שחלפו מאז הוא מקבל עשרות פניות של לקוחות בארה"ב ששואלים אם הוא ערוך להגדלת הייצור

מאת רותם שטרקמן

התקפת הטרור בארה"ב וההכרזות שנשמעו בבית הלבן על המלחמה הקרבה, הפנו את תשומת לב המשקיעים בשוקי ההון בעולם לכיוון חדש. עד לא מזמן נראה היה כי העולם המערבי מתקדם לקראת רווחה ורגיעה ביטחונית. בהתאם לכך הובילו את הבורסות במערב חברות העוסקות בתחומים כגון תקשורת, בידור ותרבות הפנאי. ואולם, עם שינוי נקודת המבט העולמית עקב התקפת הטרור בארה"ב, שעשויה להעביר משאבים רבים לתקציבים הצבאיים, סר חינם של "ענפי השלום" וביטחון נהפכה למלת הקסם.

חברות שונות העוסקות בייצור אמצעי לחימה ניסו עד לאירועי הטרור האחרונים לטשטש מעט את התדמית הביטחונית שלהן, וקידמו את עיסוקן בשוק האזרחי. חברות "ביטחוניות" אלה נסחרו במכפילי רווח נמוכים של 6-5, בעיקר בגלל הערכת שוקי ההון לעתיד עסקיהן, ולצורך שראו הבורסות למוצריהן בשנים הקרובות. ואולם, לאחר מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר החלו יצרניות נשק, תחמושת וציוד אבטחה אחר עולות לקדמת הבימה.

תדיראן תעשיות קשר , שמזה שנים מייצרת ציוד קשר אלחוטי והיא מובילה בעולם בתחום הקשר הטקטי, נמנית עם חברות אלה. החברה שנרכשה מידי כור ב-99', בעסקה שהובלה על ידי מנהליה בשיתוף עם הקבוצות שמרוק (49%) ופימי (30%), הונפקה בבורסה של תל אביב לפי שווי של 90 מיליון דולר לפני שנה. מאז ההנפקה, שהיתה בין האחרונות לפני תחילת האינתיפאדה, ומאז סגירת חלון גיוסי ההון עם המשבר בשווקים - לא ידעה מנייתה ימים יפים, וגם לא ריכזה התעניינות רבה בקרב פעילי הבורסה. כיום נסחרת החברה סביב שווי של 55 מיליון דולר.

נשיא תדיראן, חזי חרמוני, אמר כי מאז הפיגועים בארה"ב מבקשים לקוחות רבים להגדיל את ההזמנות הקיימות, ולהקדים את קבלתן "עד כדי מצב הגובל בהיסטריה". לדבריו, במפעלים רבים, ובהם המפעל של תדיראן בארה"ב, קיבלו התראה על אפשרות של שיעבוד קווי ייצור שלמים כדי לספק הזמנות של ממשלת ארה"ב.

בנוסף, קיבל חרמוני טלפונים שנועדו לבדוק את יכולת הייצור ואת חסמי הגדלת נפח העבודה כדי לטפל בכל בעיה באופן פרטני. כך למשל, הוא אומר כי אם יש איזו בעיה של חוסר בחומר גלם, עליו לתת את רשימת הספקים של המפעל, והממשל מזדרז לטפל באספקת החומרים. לדבריו, בימים האחרונים החלו בתדיראן לבדוק רכישה של קו ייצור נוסף ב-1.3 מיליון דולר כדי לעמוד בהזמנות, שלהערכתם יגיעו בקרוב.

בזמן קבלת הידיעה על פגיעת המטוס הראשון באחד מבנייני התאומים, היה חרמוני במטוס בשדה התעופה לה-גארדיה שבניו יורק, בדרכו בחזרה לישראל. לדבריו, המטוס נעצר, והוא נאלץ להישאר בניו יורק עוד כמה ימים. חרמוני ראה את ההיסטריה שיצרה קריסת מערכות התקשורת בבת אחת.

"האמריקאים אינם יודעים שכשיש פיגועים הפלאפונים אינם עובדים", אומר חרמוני. לדבריו, מעתה תשתנה התנהגותם של חברות וארגונים רבים, והם ייאלצו להצטייד במערכות קשר לגיבוי.

בראייה לאחור נראה כי לתדיראן קשר היה מזל כשרכשה בתחילת 2001 את פעילות חברת מובט ממוטורלה ומברטל בכ-5 מיליון דולר. לקוחותיה של החברה, הפועלת בתחום מערכות הרדיו בתדרים גבוהים לתקשורת ארוכת טווח, הם גופים ממשלתיים ופדרליים, כוחות האו"ם, משטרות וגופים מוסדיים שונים, הזקוקים לתקשורת אמינה וזמינה במצבי חירום.

תדיראן רואה את פוטנציאל הצמיחה הגדול בשולי השוק הצבאי אצל הארגונים האזרחיים המתנהלים בדומה לארגון צבאי. חרמוני אמר כי גופים - ובהם עיריות, שדות תעופה ומכבי אש, שחלקם לא הצליחו לבצע פעולות תקשורת פשוטות בגלל קריסת הקווים בזמן התקפת הטרור - ירכשו מערכות גיבוי כדי שיוכלו להמשיך לפעול גם במצבי חירום. "כל ארגון מסודר מתחיל לבדוק את עצמו - איך יפעל כשהתשתיות נהרסות, ומהי מוכנותו למצב חירום".

סמנכ"ל כספים ובקרה בתדיראן, ד"ר נחמיה שיף, אומר כי ענף אבטחה חדש לגמרי נפתח לעולם. לדבריו, עדיין לא ברור היכן יושקעו הכספים, אך תקציבים של מיליאדרי דולר יופנו לרכישות בתחום זה. שיף אמר כי גם לשוק הצבאי יופנו משאבים נוספים משהיה צפוי עקב הפיגועים ועקב עלייתם של הרפובליקנים לשלטון בארה"ב.

בתחום הצבאי אומרים בתדיראן כי במכירות בתוך ישראל אין הם צופים שינוי משמעותי, מאחר שכבר מזה שנה מתכוננים בצה"ל למלחמה. גם ההכרה של משרד הביטחון כי עדיף לטפח את הקשרים העסקיים עם חברות ישראליות מחלחלת מזה כמה חודשים, הם מוסיפים. לעומת זאת, המכירות לצבאות זרים יגדלו באופן הגבוה מהגידול הטבעי במכירות, שהוא כ-2%-5%. רק באחרונה קיבלה תדיראן הזמנה גדולה של מערכת קשר שלמה לאוניות של חיל הים במדינה בדרום אמריקה בהיקף של 70 מיליון דולר.

לדברי חרמוני, בתחום הצבאי היתרון של מערכות קשר כמו של תדיראן טמון בכך שברגע שהצבא כבר משתמש בה, הוא ייאלץ להשקיע משאבים רבים אם ירצה בהחלפתה. ואולם, כאן טמון גם החיסרון, מכיוון שבמצב כזה קשה לתדיראן להיכנס לשווקים צבאיים חדשים. האסטרטגיה שלנו, אומר חרמוני, היא להיכנס בכל שנה למדינה נוספת.

בהתחלה נכנסים באמצעות חוזה מצומצם ליחידה מיוחדת וקטנה, שאינה חייבת להיות מקושרת לרשת הראשית, כמו למשל יחידה מובחרת. כך לדוגמה, מאז שנחתם חוזה קטן בהיקף של 2 מיליון דולר בברזיל, מתקבלות משם הזמנות ללא הפסקה, הוא אומר. תדיראן מוכרת כיום באמצעות סוכנים מקומיים ב-43 מדינות, וב-15 צבאות שלהן היא נחשבת לספקית הראשית.

אחד המוצרים הנמכרים ביותר של תדיראן בארה"ב הוא מחשב אישי נישא. זהו מחשב העמיד לתנאים קשים, בדומה לציוד הקשר של החברה, ושימושו בצבא האמריקאי מתרחב במהירות. במחשב המחובר לרשת הקשר הצבאית יש מודם, שבאמצעותו יכול מפקד גדוד, למשל, לקבל את פקודת המבצע ממפקד החטיבה, וכן את מפת שדה הקרב עם עדכוני המודיעין האחרונים. הוא יוכל לקבל עדכונים שוטפים בדואל, ואם ירצה יוכל אף להדפיס את פקודת המבצע.

תדיראן היא ספק יחיד בארה"ב למחשב זה, הנמכר לצבא האמריקאי בכ-15 אלף דולר ליחידה. המכירות וחלק מהייצור מתבצעים באמצעות חברת טלה-קום, שנרכשה בסכום אפסי עקב הפסקת הזמנת קו המוצרים שהיה לה על ידי הצבא. החברה, הממ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully