וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס-פיק בקושי

טל לוי

20.12.2007 / 8:31

שתי רפורמות חשובות אושרו השבוע: מס הכנסה שלילי ושינויים במדרגות המס, אבל עד כמה הן באמת משפיעות על התלוש שלנו?

לאחר לא מעט דיבורים, דיונים והצעות, אישרה שלשום הכנסת שני שינויים במערכת המס של ישראל: מס הכנסה שלילי ושינוי מדרגות המס. השינויים מיטיבים בעיקר עם שכבות הביניים ועם מי שמרוויח שכר נמוך יותר. שינויים אלה מצטרפים להחלטת ועדת הכספים מלפני שבועיים לשנות את שווי השימוש ברכב צמוד (ליסינג).

שינוי המסים הוא פרי עבודה משותפת של רשות המסים ומשרד האוצר, והוא חלק מתוכנית משרד האוצר לצמצום פערים חברתיים. הצעד הראשון היה אכיפת חוקי העבודה, ועתה נוספים שלושה צעדים לחלוקה שוויונית של נטל המס. בעתיד מתכננים באוצר להחיל את חוק הפנסיה חובה על כלל העובדים במשק.

השינוי במס: יש סיבה לצאת לעבודה

מהן מדרגות המס?
מדרגת המס היא המס (באחוזים) שהמדינה גובה עבור כל שכר. מדובר במס פרוגרסיווי שפירושו - מי שמרוויח שכר גבוה יותר משלם מס גבוה יותר.

מהו השינוי?
בשורה התחתונה, לכולם תהיה סיבה טובה יותר לצאת לעבודה, שכן כל אחד ישלם פחות מס הכנסה, ויישאר לו יותר כסף בשכר הנטו.

באוצר מסבירים שהפחתת המס תתמקד בשכבות הביניים, במטרה להקל על נטל המס הגבוה המוטל על אוכלוסייה זו ולקזז באופן חלקי את המס הנוסף שישלמו המשתמשים ברכב צמוד. הפחתת המס (ביחס למתווה המקורי שכבר קבוע כיום בחקיקה) במקביל להעלאת השווי תתחיל בשנת המס 2008 ותסתיים ב-2009. עלות ההפחתה מסתכמת ב-3.2 מיליארד שקל, ותוספת ההכנסות תגיע ל-2.2 מיליארד שקל, כך שבסך הכל מסתכם המהלך מיליארד שקל.

אכן, נראה כי מי שמרוויח פחות כסף מקבל תוספת קטנה יותר, מה שעשוי לגרור ביקורת. עם זאת, חשוב להבין שהשינוי הוא באחוזים, כך שבאופן יחסי קיימת תוספת. בסופו של דבר, מי שמרוויח פחות יקבל תוספת גבוהה יותר באחוזים (ומצבו יוטב באופן יחסי), אך מי שמרוויח יותר יקבל יותר כסף בשקלים.

כפי שניתן לראות, מדרגות המס בכל רמות השכר יירדו, ופירוש הדבר שהשכר הברוטו גדל, והמדינה גובה פחות מסים. כך למשל, מי שהרוויח 12 אלף שקל, שילם ב-2006 מס הכנסה בשיעור של 36% משכרו, ועתה הוא ישלם 28% בלבד.

מס הכנסה שלילי: צ'קים מהאוצר

מה זה מס הכנסה שלילי?
מס הכנסה שלילי הוא הטבה, כלומר תשלום שיינתן למי שמרוויח שכר נמוך. השכר לא יינתן באמצעות המעסיק, אלא ישירות ממשרד האוצר. מדובר בצ'קים שיקבל מי שעונה לתנאים שנקבעו.

מי זכאי להיכלל בתוכנית?
ההטבה אינה מוגדרת לפי קו העוני, אלא לפי מצבו המשפחתי והכלכלי של משק הבית. תוכנית מס הכנסה שלילי תחול על מי שעמד בשני קריטריונים: בעל שכר נמוך עם ילדים עד גיל 18. בניגוד לתוכנית המקורית, שבה ניתנה ההטבה רק למפרנס הראשי, עתה יוכלו בני הזוג לקבל את ההטבה על בסיס הכנסתם המשותפת.

קריטריון שנוסף לתוכנית הוא גיל: התוכנית רלוונטית רק למי שעבר את גיל 23 - ועובד. השכר המינימלי שיש להרוויח הוא 45% משכר המינימום, כלומר, סביב 1,730 שקל, נכון להיום. בתוכנית המקורית לא היתה התייחסות לעצמאים, ועתה גם הם ייכללו בתוכנית, אך לא באמצעות תשלום במזומן, אלא במסגרת זיכוי מס.

כמה כסף מקבלים?
משפחה עם ילד או שניים תקבל את ההטבה אם העובד משתכר יותר משכר בסיס של 1,730 שקל; מעל לשכר זה תינתן תוספת של 70 שקל, וכמו כן תוספת של 16 אג' על כל שקל נוסף.

מי שמרוויח 4,000-5,200 שקל, יקבל תוספת שהולכת וקטנה. לאדם שכזה יגרעו 17 אגורות מתוך התוספת שהוא מקבל מעל ל-4,000 שקל, וכך ההטבה מתאפסת בדיוק ב-5,200 שקל. לדוגמה: מי שמרוויח 4,500 שקל יקבל תוספת של 160 שקל, ובסך הכל ירוויח 4,660 שקל. 160 השקלים מורכבים מהתוספת בסך 275 שקל (התוספת המקסימלית) בניכוי 21 אג' עבור כל סכום שמעבר ל-4,000 שקל. התוכנית אינה רלוונטית לגבי מי שמרוויח יותר מ-5,200 שקל (ברוטו), ויש לו ילד אחד או שניים.

עבור כל הורה לשלושה ילדים ויותר: ההטבה ניתנת לפי אותה שיטה, אך תקרת ההטבה היא 400 שקל (במקום 275 שקל) - אם השכר הוא עד 3,500 שקל. הטבה מקסימלית זו ניתנת גם בטווח שכר של 3,500 עד 4,500 שקל, ומעבר לזה התוספת נשחקת עד לתקרה של 5,700 שקל. פירוש הדבר שהורה לשלושה ילדים ויותר שמרוויח 5,700 שקל, נמצא מחוץ לתוכנית.

עובדים מגיל 55 ומעלה יוכלו ליהנות גם הם ממס הכנסה שלילי, גם אם אין להם ילדים, או שילדיהם מעל גיל 19, לפי הפרמטרים הקבועים בחוק. גובה הקצבה של מס הכנסה שלילי לעובדים מעל גיל 55 יהיה לפי גובה הקצבה הניתנת למי שיש לו ילד אחד או שניים.

שימו לב: ההטבה יכולה להינתן לשני ההורים תחת המגבלה, שלפיה סך ההכנסה המשפחתית לא תעלה על 10,000 שקל ברוטו. פירוש הדבר - זוג הורים שמרוויח שכר מינימום (כל אחד) ולהם ילד אחד או שניים, יקבל תוספת משותפת של 550 שקל; אם יש להם שלושה ילדים ויותר יגיע המענק ל-800 שקל.

איך מקבלים את הכסף?

בשנה הראשונה תופעל התוכנית רק באזורים של תוכנית ויסקונסין (חמישית מהמדינה), ועד 2009 תופעל בכל המדינה. למעשה, הכסף יינתן רק ב-2010 (ל-400 אלף איש) על בסיס ההכנסה של 2009. חשוב להבין נקודה זו: הכסף יגיע רק על בסיס ההכנסה של השנה הקודמת, במטרה לדעת מראש כמה כסף יש להעביר. המעסיק יגיש בסוף מארס את דו"ח ההכנסות, מס ההכנסה יקבל את הפרטים וישלח צ'קים על סך כל ההחזר השנתי.

מדוע הכסף מגיע ממשרד האוצר ולא מהמעסיק?
הסיבה העיקרית היא שכך המעסיק לא יוכל להעדיף עובדים זולים יותר, והשיקול היחיד שלו יהיה איכות העובד - הרי ההטבה אינה מגיעה מכיסו, והוא עדיין מחויב לספק, לכל הפחות, שכר מינימום. עלות החוק מגיעה לכמיליארד שקל לשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully