וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: מימון של מיליוני שקלים למטה שרון בניגוד לחוק; הממצאים ליועמ"ש

הארץ

30.9.2001 / 20:32

היועץ רובינשטיין התבקש לבחון פנייה למשטרה בעקבות הממצאים ה"חמורים" על עומרי שרון והעברת הכספים

מאת צבי זרחיה וענת ציגלמן

מבקר המדינה השופט בדימוס אליעזר גולדברג העביר בצהריים (ראשון) ליועץ המשפטי לממשלה את ממצאי דו"ח מימון המפלגות ומימון הבחירות לראשות הממשלה. הדו"ח הכולל ממצאים חמורים על הליכוד - בכלל זה פעילותם של עמרי שרון ושל מנכ"ל חברת "אנקס" גבריאל מנור בהעברת כספים למטה שרון בפריימריס בליכוד - כדי שהיועץ יבחן פנייה למשטרה בבקשה שתפתח בחקירה פלילית.

דו"ח מבקר המדינה, שהותר לפרסום בצהריים, מתייחס בהרחבה לסיעת הליכוד ולמימון פעילותו של ראש הממשלה, אריאל שרון, בתקופת כהונתו כיו"ר האופוזיציה. המבקר קובע שסיעת הליכוד לא ניהלה את חשבונותיה בהתאם להנחיות המבקר. למשל, חשבונותיה לא שיקפו הוצאות למימון ייעוץ ועריכת סקרים עבור יו"ר המפלגה שרון. מקורות המימון לפעילות זו, קובע המבקר, היו בניגוד לחוק מימון מפלגות.

עיקר הביקורת עוסקת בדרך בה מומן שכרם של אנשי המקצוע בצוות האסטרטגי של שרון, שכלל את אשת יחסי הציבור רחל גולדבלט, הפרסומאי ראובן אדלר, בעל חברת אבטחה (שנתן לשרון ייעוץ אסטרטגי) דוד ספקטור, עורך הסקרים קלמן גייר והיועץ הפוליטי האמריקאי ארתור פינקלשטיין. המבקר מצא ששכרם שולם דרך שלוש חברות, ובעיקר דרך חברת "אנקס מחקרים בע"מ", שמחשבונה שולמו לאנשי הצוות 5.9 מיליון שקלים. לפי הדו"ח, בנו של ראש הממשלה - עמרי שרון, הוא שניהל את ההתקשרויות הכספיות.

המבקר הוסיף שראש הממשלה הודיע לו, לאחר שקיבל את טיוטת הדו"ח, כי בכוונתו להחזיר בימים הקרובים את הכספים לחברת אנקס, על מנת שיוחזרו לתורמים.

בהגישו בצהריים את הדו"ח לסגן יו"ר הכנסת ח"כ דוד טל (ש"ס) אמר המבקר גולדברג: "מתפקידי כמבקר המדינה להתייחס להיבט המינהלי שבאכיפת חוק מימון המפלגות. אולם, מאחר שחקירתי העלתה חשש למעשים פליליים העברתי את העניין לפני כמה ימים לידיעת היועץ המשפטי לממשלה שהאכיפה הפלילית היא בסמכותו. הוספתי במכתבי אליו שכל חומר החקירה שבמשרדי עומד לרשותו".

המבקר התייחס לעמרי שרון וגבריאל מנור ואמר כי "הם עצמם נמנעו מלהשיב על שאלותיי מחשש להפללה עצמית. הם שמרו על זכות השתיקה". בהתייחסו לשתיקתו של עמרי שרון בחקירת המבקר, בעודו ממלא שליחויות רשמיות מטעם אביו, אמר המבקר: "עד כמה שידוע לי עמרי שרון אינו ממלא תפקיד רשמי במסגרת שירות המדינה. לגבי הנורמה, הרי היא שכל אדם יעיד את האמת, כל האמת ורק את האמת, ובכך יצא ידי חובתו הסרחי כפי שכל אחד מצווה לעשות".

בהתייחסו לראש הממשלה אריאל שרון אמר גולדברג: "לגבי שרון, מחומר הראיות שלפניי אין בידי תשובה חד משמעית בנושא". גולדברג סירב להשיב על השאלה אם הוא חושב שיש חשד לכאורה בפלילים בפעילותו של שרון. המבקר קרא לתקן את חוק המפלגות כדי למנוע מצב שבו מועמד לראשות מפלגה יוכל לגייס כספים בלא הגבלה וזאת בתקופה בלתי מוגבלת. הוא הוסיף עוד: "ההגבלות על גיוס תרומות חלות על פי חוק המפלגות רק במשך תשעה חודשים שלפני הפריימריס, ולעתים אף בתקופה קצרה מזו. בין פריימריס לפריימריס אין מגבלות על גיוס תרומות. מצב זה טומן בחובו את סכנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully