וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר קנס העבודה ב-1.3 מיליון שקל על חריגה מחוק מימון מפלגות

הארץ

30.9.2001 / 20:01

קבע כי החריגה התבצעה הן בתקופת מערכת הבחירות לרה"מ והן בתקופת שלטון ברק

מאת צבי זרחיה

מבקר המדינה, השופט אליעזר גולדברג, קובע בדו"ח שפורסם היום (ראשון) כי סיעת העבודה חרגה מחוק מימון מפלגות הן בתקופת מערכת הבחירות המיוחדות לראשות הממשלה בפברואר 2001 והן בעת פעילותה בתקופה שבין מאי 99' לפברואר 2001 . המבקר קנס את המפלגה בסכום כולל של 1.3 מיליון שקל.

לפי דו"ח המבקר, מפלגת העבודה לא שיקפה בחשבונותיה חלק מהוצאות התנועה הקיבוצית שפעלה לקידום מועמדותו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, לראשות הממשלה בבחירות האחרונות. כן קבע, כי הסיעה לא שיקפה בחשבונותיה את פעילותה של העמותה "משמרות השלום והדמוקרטיה". המבקר קבע כי הסיעה לא שיקפה בחשבונותיה השוטפות הוצאות בגין 17 כנסים ואת מקורות המימון שלהם. לפי הממצאים, הסיעה גם לא שיקפה בחשבונותיה תרומות של 489,597 שקל, שקיבלה מעמותת "כולנו תורמי מצנע".

תרומות מהתק"מ ומהקיבוץ הארצי

קנס של 500 אלף שקל הוטל על המפלגה בגין פעילותה בתקופת מערכת הבחירות המיוחדות לראשות הממשלה. המבקר קבע כי הסיעה לא שיקפה בחשבונותיה חלק מהוצאות התנועה הקיבוצית, שפעלה לקידום מועמדותו של ברק לראשות הממשלה. המבקר ציין כי המחלקות הפוליטיות של התנועה הקיבוצית המאוחדת והקיבוץ הארצי עסקו במגוון פעילויות כמו: יצירת אווירה חיובית בקיבוצים, גיוס חברים למשימות שונות, ובהן איוש צמתים, קיום כנסים ותליית שלטים, איוש קלפיות ביום הבחירות וביצוע הסעות.

על פי ממצאי המבקר, סמוך לבחירות חתמה העבודה עם מפעלי התק"מ בע"מ על הסכם, שבו נקבע כי העבודה תקבל שירותי ארגון קלפיות "קשות" (באזורים חרדים) ובתמורה תשלם הסיעה לתק"מ סכום של 174 אלף שקל. חקירת המבקר העלתה כי התק"מ השתמשה בסכום שהועבר לה על ידי הסיעה כדי להפיק סרט לבחירות, לקיים כנס מרכזי למען בחירתו של ברק ולשלם את שכרם של עובדים קבועים בתק"מ, בהם רכזי האזורים, שעיקר עיסוקם בתקופת הבחירות היה לפעול לטובת בחירתו של ברק. המבקר קבע כי הסכום שהעבודה שילמה לתק"מ שימש לפעולות שאינן בגדר "קלפיות קשות", כפי שנקבע בהסכם, ואילו "ארגון הקלפיות הקשות" נעשה בלא קבלת תמורה מהסיעה. כן, התק"מ הוציאה ממקורותיה שלה כספים עבור פעילויות שונות לטובת בחירתו של ברק בסכום של 84 אלף שקל. המבקר קבע איפוא שסיעת העבודה קיבלה מהתק"מ תרומה של 258 אלף שקל.

המבקר גילה כי מטה הבחירות של הקיבוץ הארצי פעל מבית מפלגת העבודה ברחוב הירקון 110 בכל תקופת הבחירות ובמסגרת תפקידו הפיק המטה אירועים וסיפק חומרי תעמולה וציוד אחר לפעילי השטח. המטה גם גייס חברים מקיבוצי הקיבוץ הארצי. בין הסיעה לבין הקיבוץ הארצי לא נערכה התקשרות בכתב. המבקר העריך את אומדן עלויות השכר ופעילות מטה הבחירות והרכזים האזוריים של הקיבוץ הארצי ב-50 אלף שקל. כמו כן, בספרי החשבונות של הקיבוץ הארצי נרשמו בתקופת הבחירות הוצאות שעניינן בחירות שהסתכמו ב-26 אלף שקל. אומדן הוצאות הקיבוץ הארצי לצורך הבחירות הגיע ל-76 אלף שקל והסיעה לא שילמה תמורה עבור פעילות זו. המבקר קבע כי פעילותה של התנועה הקיבוצית בשווי 334 אלף שקל מהווה תרומה לסיעה בניגוד לחוק המימון.

המבקר ציין כי לא עצם שיתוף הפעולה בין סיעת העבודה לבין התנועה הקיבוצית הוא המנוגד להוראות חוק המימון, אלא שבשותפות כזו הכרח הוא שכל ההוצאות יבואו מכספי הסיעה וישתקפו בחשבונותיה.

נוסף על כך, המבקר קבע כי עמותת "משמרות השלום והדמוקרטיה של ה-4 בנובמבר לזכר יצחק רבין" פעלה עבור ברק. חקירת המבקר העלתה כי יו"ר העמותה התנדב בתקופת הבחירות למטה המתנדבים של הסיעה והיה פעיל בארגון שיירה של משאיות במרכז הארץ והשתתף בשתי שיירות נוספות של מכוניות כמוביל השיירות. לכל שיירה הביא עימו משאית של חברה שהוא משמש כמנכ"ל שלה, ועל המשאיות נתלו שלטי תעמולת בחירות. לחברה לא שולמה תמורה בגין השימוש במשאיות אלו בשיירות המכוניות. המבקר קבע שיש לראות את עלות פרסום המודעה ואת העמדת המשאיות בלא תרומה בבחינת תרומה לסיעה בניגוד לחוק מימון המפלגות. שווי התרומה כפי שהוערך על ידי המבקר הוא 13,500 שקל.

מחסור בתיעוד לתרומות בסך של כחצי מיליון שקל

המבקר קנס של 800 אלף שקל על סיעת העבודה בגין פעילותה בבתקופה שבין מאי 99' לפברואר 2001. המבקר קבע כי הסיעה לא שיקפה בחשבונותיה הוצאות בגין 17 כנסים ואת מקורות המימון שלהם. המבקר קבע כי שווי הפעילות הזו הוא 50 אלף שקל.

בנוסף, לא נמצא תעוד כלשהו לגבי תרומות בסכום כולל של 489,597 שקל, שקיבלה העמותה "כולנו תומכי מצנע". המבקר גילה עוד כי בדיקת חשבונות עמותת התומכים העלתה כי העמותה קיבלה אותם מחוץ לארץ. בחשבונות העמותה לא נמצא תיעוד כלשהו המפרט את זהות התורמים ופרטי התרומות. המבקר לא קיבל את בקשת מפלגת העבודה לקבוע כי העמותה לא היתה גוף הקשור לסיעה, והדגיש כי לא ניתן לקבוע אם התרומות היו בגבולות חוק המימון בעניין התרומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully