וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לעבודה: על המרצים והממשלה להשיב עד הצהריים לבקשת האוניברסיטאות לצווי מניעה נגד השביתה

תמרה טראובמן

26.12.2007 / 12:18

הבוקר הצטרפו לשביתת המרצים הבכירים גם חברי הסגל הזוטר באוניברסיטה העברית



נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, הורה הבוקר (רביעי) למרצים ולממשלה להגיש את תגובותיהם עד 13:30, אחרי שנשיאי האוניברסיטאות פנו אתמול לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה שיחייב את המרצים השובתים באוניברסיטאות ואת אנשי משרד האוצר לחזור למו"מ, ולחייב את המרצים לחזור ללמד תוך שבעה ימים.



"אנחנו מאוכזבים מאוד מהמהלך הזה", אמר יו"ר ארגון הסגל הבכיר באוניברסיטת תל אביב, הפרופ' בן ציון מוניץ. הוא ציין שבעבר לא ננקט צעד דומה בעולם האקדמי. "זו שבירת כלים של היחסים באוניברסיטאות בין סגל והנהלה. אנחנו נשקול מחדש את כל מערכת היחסים בינינו להנהלה, המציאות באוניברסיטה כבר לא תחזור להיות מה שהייתה".



בבקשה, שנשלחה לבית הדין אתמול אחר הצהריים, מבקשים נשיאי האוניברסיטאות כי בשלב הראשון יורה בית הדין למרצים ולאנשי האוצר לנהל מו"מ אינטנסיווי ולדווח על התקדמותם מדי יומיים. עוד הם מבקשים שבית הדין יוציא צו מוגבל, המורה למרצים לחזור למשימת ההוראה הפרונטאלית תוך שבעה ימים. בהמשך, הם מבקשים, שאם לא יושג הסכם בין המרצים לאוצר עד 13 בינואר - המועד בו לטענת נשיאי האוניברסיטאות ייגרם נזק בלתי הפיך אם לא תיפסק השביתה - יוציא בית הדין צו מניעה קבוע, האוסר על המשך קיומה של השביתה.



באוניברסיטאות מדברים במונחים של "מרד" נגד ההנהלות



הבוקר מצטרפים לשביתת המרצים הבכירים גם חברי הסגל הזוטר באוניברסיטה העברית, ומשביתים את הלימודים לשמונה שעות. המרצים הקימו אוהל מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים, ויפגינו שם בהמשך היום. באסיפה כללית של חברי הסגל אתמול, הוחלט לגנות את הנהלת האוניברסיטה וועד ראשי האוניברסיטאות על שפנו לבקשת צווי מניעה. אחדים מחברי הסגל האקדמי אף קראו להדיח את נשיא האוניברסיטה, הפרופ' מנחם מגידור, על חלקו בהחלטה לבקש את הצווים.



לדברי הפרופ' מוניץ, נשיאי האוניברסיטאות "הפכו את היחסים באקדמיה מיחסים של שיתוף פעולה ליחסים של תובע ונתבע. ראינו בנשיאים בשר מבשרנו, אנשי סגל שממלאים תפקיד בהנהלה אבל נשארים חברי סגל וממשיכים לייצג אינטרס משותף. עכשיו אנחנו רואים שהם פועלים נגדנו במהלך שלא יציל את שנת הלימודים אלא נועד להראות לאדוניהם באוצר, שהם ממלאים את 'תפקידם' בדרמה הזאת".



לדברי הפרופ' אשר כהן, מארגון הסגל באוניברסיטה העברית וחבר בצוות המו"מ עם האוצר, נשיאי האוניברסיטאות "יכלו לעשות דברים אחרים כדי לסיים את השביתה. למשל, להניח את המפתחות על שולחן הממשלה ולהגיד, 'ככה אנחנו לא מסוגלים להמשיך לעבוד'. אבל הם בחרו לצאת נגדנו".



החלטת נשיאי האוניברסיטאות התקבלה בזעזוע בקרב המרצים. בכמה אוניברסיטאות אף החלו לדבר במונחים של "מרד" נגד ההנהלות. הפנייה לבית הדין חשפה שינוי מהותי שעבר על האוניברסיטאות בשנים האחרונות במעבר למבנה ניהולי היררכי, שבראשה עומד הנשיא. "המשבר נוצר בגלל הממשלה, אבל ועד ראשי האוניברסיטאות פועלים כמוציאים לפועל של מדיניות האוצר", אמרה הד"ר איריס אגמון, חוקרת מאוניברסיטת בן גוריון וממקימי "הפורום להצלת ההשכלה הציבורית".



במודעה שמפרסם היום ועד ראשי האוניברסיטאות נכתב, כי 13 בינואר "הוא המועד האחרון שבו ניתן למנוע ביטול שנת הלימודים... תוך אחריות לסטודנטים שלנו, לא נותרה לנו ברירה אלא לבקש מביה"ד שיורה לצדדים לחדש מיד המו"מ ולסיימו במהירות".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully