וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקזיט מכל הלב

רותם שטרקמן

28.12.2007 / 6:59

הטענות כי לבייב נסע "לשמור מקרוב" על המניה לא משכנעות. מלבד הרצון להיות בייביסטר, עומדים בבסיס ההחלטה עוד הרבה שיקולים קריטיים

התגובה הראשונה היתה הפתעה. בערוץ 2 אמרו שלב לבייב עוזב ללונדון. נשמע מוזר. גם אנשים שנפגשים עם לבייב מפעם לפעם בענייני עבודה, הופתעו. אבל אחרי התגובה של יועץ התקשורת של לבייב, ההפתעה התחלפה בגיחוך. לבייב, אמר רני רהב, רוצה להתקרב לחברה שנסחרת בלונדון. כן, בטח. אפילו מניית אפי פיתוח, החברה הבת של אפריקה ישראל, שנפלה ב-35% מאז ההנפקה, מתרגשת לבואו של בעל הבית.

היה אפשר אולי להבין אם לבייב היה מחליט לעקור לרוסיה לכמה שנים. להיות קרוב לעסקים. 70% מהעסקים של אפריקה ישראל הם ברוסיה - וגם כמעט כל שווי החברה נגזר מהפעילות ברוסיה.

גם ככה כבר עשר שנים שלבייב, כמעט כמו טבח בצבא, רק עם תנאים משופרים, עושה "שבוע, שבוע" - שבוע במוסקווה, שבוע בבני ברק. בין לבין הוא גם מספיק להסתובב בניו יורק ובעוד עשרות ערים בעולם. שלשום, כאשר יצאה ההודעה, הוא היה בכלל בקזחסטאן.

דווקא לונדון?

אפי פיתוח אמנם נסחרת בלונדון אבל כל העסקים שלה ברוסיה, והיא מצויה בתנופת השקעות וייזום אדירה. לבייב מוביל הכל. הוא קונה את הקרקעות, מנהל מגעים עם הרשויות המקומיות ומעורב בכל בלוק שזז בפרויקטי הענק. חיים כצמן, למשל, יושב במיאמי צמוד-צמוד לעסקי הנדל"ן הגדולים של גזית גלוב.

אבל לונדון? בהודעה לתקשורת נכתב כי זה בגלל התמנותו ליו"ר אפי פיתוח. מה הקשר בכלל? אמנם ייתכן שמניית אפי תזכה לזריקת עידוד משהותו של לבייב בלונדון. תוך חודשים הוא ייהפך לסלבריטי במרכז הפיננסי השני בחשיבותו בעולם (אחרי ניו יורק). הוא ישתתף בכנסים וייפגש עם מנהלי השקעות ובנקאים. הם יכירו אותו, ילמדו מה מדריך אותו ואולי יעשו קצת יותר כבוד למניה שלו. גם אם כצמן היה מתגורר בישראל ואוכל צהריים עם מנהלי השקעות ואנשי עסקים בכירים, אפשר להניח שהמשקיעים במניית גזית גלוב היו נהנים.

אבל זו סיבה לקנות בית ענק בלונדון, לשגע את כל המשפחה ולתת לבן להתגייס לצבא כשההורים רחוקים?

תל אביב הגיבה באיפוק

בתל אביב הגיבו אתמול על ההודעה באופן שלילי אך מתון. בניגוד לציפיות של אנשי לבייב, מניית אפריקה ירדה במחזור גדול יחסית . הנה המחיר הראשון לעזיבת לבייב. בעלי המניות איבדו מיליון שקל, וגם ככה מניית אפריקה לא בשיאה.

מהתנהלותו של לבייב ומההדלפה החפוזה לטלוויזיה אפשר להניח שהמנהלים באפריקה נכנסו להלם. והם עובדים עם לבייב ממש צמוד. סיון רהב מאיר הודיעה להם בחדשות שבעל הבית שלהם נוטש. שיחפשו אותו באוקספורד סטריט. אפשר להרגיע את המנהלים ואת המשקיעים במניות אפריקה - עזיבתו של לבייב לא צריכה להשפיע על המניה, על ביצועי הקבוצה ובוודאי לא על כלכלת ישראל.

אז למה הוא בכל זאת עוזב? בשלב זה קשה לדעת אבל אפשר לנחש שזה קשור בעיקר לשיקולי מס ולהעברה של הירושה לילדים. אפשר גם לנחש שהוא רוצה חיים נוחים יותר ומלחיצים פחות - ושהידיעה כי לונדון מקבלת יפה אוליגרכים, תרמה לא מעט להחלטה.

חיכוך רב יותר עם הקהילה העסקית הלונדונית ישפר את הניחוח הבינלאומי של לבייב, שיצטייר בקרוב כטייקון חובק עולם ולא כאיש עסקים ישראלי מוצלח שנהיה מיליארדר. רכישת הפלאזה על ידי יצחק תשובה עשתה את העבודה מבחינתו של מי שהתחיל כקבלן בינוני בנתניה. אולי המעבר ללונדון, הכותרות שהוא יגרוף שם וסיכול ממוקד ואיכותי על איזה בניין לונדוני מפורסם - יעשו את העבודה בשביל לבייב.

האיש שהתחבב על כולם נטש בשיא

לבייב נכנס למגזר העסקי הישראלי בצעדים מהוססים. כשרכש את אפריקה מידי בנק לאומי לפני עשר שנים הוא זכה ליחס מתנשא ולביקורת לא מעטה. הוא נאלץ אפילו לספוג הפגנות וכותרות קשות על סגירת קניון רמת אביב בשבתות. זו היתה תגובה להיותו חרדי, מסתורי וצעיר. אבל לאט-לאט, עם ההצלחה העסקית, ההתנהלות השקולה ויחסי הציבור הטובים הצליח לבייב לכבוש לא רק את מנהלי ההשקעות בבורסה - אלא גם את הצמרת הכלכלית. הוא התחבב על פוליטיקאים ועל אנשי עסקים, וגם המשקיעים באפריקה הרוויחו הרבה כסף.

קצת חבל שבימים שבהם ארקדי גאידמק קונה לגיטימציה בהשקעה של מאות מיליוני שקלים וזוכה לעוד ועוד תמיכה וכוח פוליטי בדמוקרטיה השברירית הישראלית - דווקא לבייב ממריא ללונדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully