וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הצמיחה - שיא אבטלה עולמי

דפנה מאור

31.12.2007 / 12:43

כיצד קורה שהצמיחה הכלכלית בריאה, אך רמת התעסוקה אינה גדלה עמה? דפנה מאור סבורה כי התשובה טמונה בגידול בפריון העבודה

בעולם הרחב יש כיום יותר אנשים המובטלים מעבודה מאי פעם, אף שהצמיחה הגלובלית דוהרת במרץ רב. 195.2 מיליון אנשים לא עבדו ב-2006, השנה האחרונה שיש לגביה נתונים גלובליים, לפי ארגון העבודה הבינלאומי של האו"ם (ILO). באותה שנה צמחה הכלכלה העולמית ב-4.9%.

שיעור האבטלה הנמוך ביותר (3.6%) שורר במזרח אסיה - בעוד שהגבוה ביותר (12.2%) שורר במזרח התיכון ובצפון אפריקה. מספר המובטלים ב-2006 מייצג שיעור אבטלה גלובלי של 6.4% - ללא שינוי מ-2005. מספרם של העניים שכן היו במעגל העבודה, אך השתכרו פחות מ-2 דולרים ליום, היה 1.37 מיליארד, והמגמה צפויה להימשך ב-2007.

נתונים אלה נשמעים מפתיעים, שכן בכלכלות המפותחות חלה בשנתיים האחרונות ירידה מובהקת בשיעורי האבטלה. הירידה החדה ביותר באבטלה בעולם חלה באיחוד האירופי ובמדינות המפותחות (ירידה של 0.6%). לירידה תרמו מדינות כמו גרמניה וצרפת, שבהן נערכו רפורמות מבניות וחלה התאוששות כלכלית, שהביאה לשיפור בשוק העבודה. בארה"ב נמצא שיעור האבטלה ברמה נמוכה וקבועה בשנה האחרונה, לאחר שהכלכלה התאוששה מההאטה שחוותה בתחילת העשור. עם זאת, ארה"ב עלולה להיקלע להאטה בשוק העבודה על רקע משבר האשראי.

כיצד קורה שהצמיחה הכלכלית בריאה, אך רמת התעסוקה אינה גדלה עמה? התשובה טמונה בגידול המהיר בפריון העבודה. בעשור האחרון גדל התוצר הכלכלי לשעה של כל עובד ב-26% בממוצע, בעוד שמספר המועסקים באותה תקופה עלה ב-16.6. מספר המועסקים גדל כמובן, אך הגידול בקצב האוכלוסייה היה מהיר יותר - ולכן יש יותר מובטלים כיום מאשר לפני עשור.

בנוסף, הגידול בפריון העבודה יצר לחץ שלילי על שכר העובדים. בארה"ב בולטת במיוחד העובדה שהשכר הריאלי לא עלה בשנים האחרונות. הדשדוש הזה גרם להיווצרות פערים גדולים יותר בין המעמד הבינוני למעמדות הגבוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully