וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה ההצעה לאיסור פרסום שמות חשודים

יובל יועז

31.12.2007 / 12:17

ועדת השרים קיבלה את הערר שהגישו השרים אדרי ואיילון, שהסביר: זכות הציבור לדעת חשובה יותר מהזכות לפרטיות



מאת יובל יועז וברק רביד



ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה הבוקר (שני) לקבל את הערר שהגישו השרים יעקב אדרי ועמי איילון, ולהתנגד להצעת החוק לאיסור פרסום שמות חשודים בטרם הגשת כתב אישום. לפיכך, לא יקודם החוק בשלב זה לקריאה ראשונה.



הוועדה הודיעה כי לפי שעה יעמוד בעינו החוק הקיים המתיר פרסום שמותיהם של חשודים, וזאת בכפוף לסמכות הקיימת כיום לבית המשפט לאסור פרסום שמו של חשוד. אדרי ואיילון טענו כי החוק במתכונתו המוצעת יגרום לפגיעה קשה בדמוקרטיה ובזכות הציבור לדעת.



השר איילון הסביר כי בכל הנוגע לאישי ציבור גובר החשש להשפעה פסולה על הרשויות, ולכן זכותו של הציבור לדעת גדולה יותר מהזכות לפרטיות, וקיימת חשיבות לקיומה של ביקורת ציבורית. "האיזון הראוי בין האינטרסים השונים - הזכות לפרטיות מחד, וזכות הציבור לדעת מאידך - משתנה בהתאם לסוגי העבירות וזהות המבצעים", אמר איילון שבירך על ההחלטה.



בנוסף אישרה הוועדה פה אחד את עמדתו של יו"ר הוועדה, שר המשפטים דניאל פרידמן, שניהל את הישיבה היום לאחר שנעדר מהישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר, ולפיה עליה להתמודד עם שני נושאים. האחד הוא מעמדו של החשוד עד למועד שבו יוכל לפנות לבית המשפט ולבקש איסור פרסום, וזאת לאחר שלפי שעה נותר נושא זה פרוץ. הנושא השני הוא שאלת זכותו של חשוד שזוכה או שלא הוגש נגדו כתב אישום לפרסום הולם בכלי התקשורת שפרסם את דבר החשדות נגדו. לדברי פרידמן ניתן להסדיר את הנושאים הללו באמצעות מועצת העיתונות, ואולם אם לא יימצא להם פתרון נאות, תישקל חקיקה להסדרתם. ואולם, לשכת שר המשפטים מדגישה שבכל מקרה הוסכם שעל פרסום בעניין אנשי ציבור לא יחולו כל מגבלות.



נשיאת מועצת העיתונות: החוק המוצע יפגע בחופש הביטוי ובדמוקרטיה



ההחלטה היום התקבלה בניגוד להחלטת ועדת השרים מהשבוע שעבר לתמוך בהצעה, שבעקבותיה אושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. השר פרידמן מתנגד להצעת החוק ועמו גם אנשי המקצוע במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, הטוענים שהחקיקה הקיימת מספקת. עם זאת, יוזם שר המשפטים חקיקה שעל פיה ייתלו בחדרי חקירות בתחנות משטרה ובכל מקום שבו נחקרים חשודים בישראל שלטים המודיעים לנחקרים ולעצורים על זכותם לדרוש מבית משפט צו איסור פרסום על שמם, פרטי החקירה ועצם קיומה.



אתמול גינתה נשיאות מועצת העיתונות את הצעת החוק. לטענת נשיאות המועצה, החוק המוצע פוגע בחופש הביטוי, בחופש העיתונות ובדמוקרטיה. בדיון חירום שקיימו חברי הנשיאות אמרה נשיאת המועצה, השופטת בדימוס דליה דורנר, כי "אם חלילה יתקבל החוק, לא יידע העם בישראל על חקירות המתנהלות נגד ראשי ממשלה, שרים וחברי כנסת". דורנר הוסיפה כי "חברי הכנסת מדברים על 'משה מהמכולת', אבל הם לא באמת חושבים על 'משה מהמכולת'... ההגנה המעשית של החוק הזה תינתן דווקא לאנשים שיש עניין ציבורי לפרסם את החשדות נגדם, וזה מאוד חמור בעיני. נדהמתי שההצעה הזו עברה את ועדת השרים לענייני חקיקה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully