וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעל 100%: 27 שלדים וחברות התעוררו השנה לחיים והניבו למשקיעים תשואה תלת ספרתית

שרון שפורר

31.12.2007 / 16:29

פאנגאיה ישראל שאין בה פעילות כבר שווה 220 מ' ש'; מניותיה של קומטרנס שרכשו ברונפמן ופישר זינקו בכ-230%



27 חברות בבורסה הניבו למשקיעים תשואה תלת ספרתית מתחילת השנה. נשמע מדהים? אולי. אבל אם נבדוק את המצב ב-2006, נראה שאז לא פחות מ-78 חברות הניבו תשואה תלת ספרתית - כלומר הכפילו את שוויין לכל הפחות.



הנתונים האלו אינם כל כך מפתיעים בהתחשב בכך ש-2007 היתה השנה של המניות הגדולות. בעוד שמדד היתר בקושי זז - המדדים המובילים עלו ב-30%-25%. הסיבה לכך פשוטה: אי הוודאות גדולה, ועמה התנודתיות בשוקי המניות. בימים כאלה, כשהסיכון אורב מכל פינה - המשקיעים מחפשים ביטחון ויציבות ופונים למניות הכבדות יותר.



ובכל זאת, מעניין ללמוד כמה דברים על המניות שכיכבו השנה באחד העם: רובן, כרגיל, היו שלדים בורסאיים - להם יש נטייה מאוד ברורה לתזוזות חריפות כלפי מעלה או מטה.



כך, חברת פוליגון, במסגרתה פעילות נדל"ן מאוד מינורית כיום ואשר נשלטת על ידי גיל הוד, זינקה ב-6,000%, כלומר פי 7; השלד הבורסאי בירי בראשי, שהשליטה בו נרכשה על ידי חברת דמרי של יגאל דמרי, זינק ב-338%; ומניות פאנגאיה ישראל - לשעבר שלהבת, לשעבר דפרון - זינקו ב-326%.



פאנגאיה ישראל היא השלד החדש שרכשו אסף טוכמאייר וברק רוזן בבורסה. השניים, בעלי השליטה בקבוצת קנדה ישראל, רכשו בתחילת 2006 את חברת פאנגאיה נדל"ן, שריכזה את הפעילות שלהם בחו"ל.



פאנגאיה נדל"ן הניבה את התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים ב-2006 - 1300%. ב-2007 היא המשיכה לזנק בחודשים הראשונים, עד לשווי של כ-440 מיליון שקל - אלא שמאז נחתך השווי של החברה לכ-233 מיליון שקל.



מדהים לגלות שהשלד החדש של הצמד רוזן-טוכמאייר, שעתיד לרכז את הפעילות שלהם בישראל ועדיין ריק כמעט לגמרי מפעילות, כבר הגיע לשווי של כ-220 מיליון שקל - לא הרחק מהשווי של פאנגאיה נדל"ן, בה יש מעט יותר פעילות.



שלדים בולטים נוספים ברשימה כוללים את קומטרנס, שרכשו מתיו ברונפמן ושולם פישר, ושמניותיו זינקו בכ-230%; השלד מידאס, בו מחזיק גם גבי רוטר, שזינק ב-150%; ומקפל, שנרכשה על ידי ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי מידי איתן אלדר ורועי גיל, שרוקנו אותה מפעילות וזינקו בכ-190%.



אבל לא רק שלדים נהנו בשנה האחרונה מתשואות כה מדהימות: היו גם חברות עם פעילות ממשית שהפגינו ביצועים מרשימים, כמו קשרי תעופה, שרכשה חברת קלאב 356 שבשליטת המשביר לצרכן - ואשר זינקה ב-265%; חברת הביטוח הכשרה ביטוח, של אלי אלעזרא, שהמריאה ב-265%; רבד, של יגאל אהובי, עם זינוק של 197%; ובלופניקס, שתפחה בכ-153%.



לצד הזינוקים האלו, במערב הפרוע של הבורסה, חשוב לזכור כי מדובר במניות שבדרך כלל מועדות לפורענות - ואשר כשם שהן מזנקות בפראות, הן יכולות גם לצנוח בפראות, ומספיק להזכיר למשל את פאנאגיה נדל"ן - שכאמור, אחרי זינוק של אלפי אחוזים, נחתכה בתוך זמן קצר בכ-50% - או את רבד, שאיבדה גם היא חצי משווייה בתוך כחצי שנה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully