וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניידות המספרים: עשרות נוידו ללא ידיעתם

בר חיון

1.1.2008 / 20:53

מדובר בשיעור של בין 60 ל-70 מנויים שגילו להפתעתם שמספרם נותק והועבר ללקוח אחר בחברה אחרת. "זה מצב שעתיד להשתנות"

בעשרה ימים לאחר שמשרד התקשורת שיחרר חסם מעבר כדי להקל על תהליך הניידות בין חברות הסלולר, נראה כי עשרות לקוחות בארבעת מפעילות הסלולר נוידו עם מספרם לחברות מתחרות ללא ידיעתם. להערכת המפעילות, מדובר בשיעור של בין 60 ל-70 מנויים שגילו יום בהיר אחד שמספרם נותק והועבר ללקוח אחר בחברה אחרת. לפי הערכות בכירים בענף, הדבר נובע בעקבות הקלות שבשלב אימות הנתונים בעת ניוד המספר.

על פי החלטת משרד התקשורת, שיצאה לפועל ב-19 לדצמבר 2007, על החברה הקולטת בלבד מוטלת האחריות לוודא כי הלקוח המבקש להתנייד הוא בעל המספר אותו הוא מבקש לנייד. לפני החלטה זו, כדי שהלקוח יכול לעבור לחברה הקולטת, החברה הננטשת היתה חייבת לאשר את זהותו וזכאותו להתנייד.

אך בשבועות הראשונים לניידות המספרים, משרד התקשורת גילה כי שיעור גבוה של בקשות ניוד (כעשרות אחוזים) נכשלו בשל טענות החברות הננטשות כי יש אי התאמה במספר תעודת הזהות של הלקוח המבקש להתנייד - דבר ששיבש את תוכנית ניידות המספרים ופגע בלקוחות רבים שביקשו להתנייד.

הלקוחות גילו שאין קו למכשירם

בעקבות כך, המשרד הורה להסיר חסם זה ולאפשר לנייד לקוחות גם בלי אישור החברה הננטשת. לפי ההנחיה החדשה של משרד התקשורת, כל שעל החברה הקולטת לעשות כדי לנייד אליה מספר לקוח מחברה מתחרה, הוא "לברר באופן סביר כי המנוי הוא בעל הזכות במספר הטלפון באמצעות זיהויו והצגת חשבון טלפון או הסכם התקשרות עם החברה הננטשת".

אך בפועל, נראה כי קיימים עשרות מקרים בהם תהליך בדיקת זכאות המבקש להתנייד אינו יסודי דיו, ואז נוצר מצב שבו מניידים מספר של מנוי אחר לגמרי. בכיר בענף מסביר כי ברוב המקרים מדובר בטעויות אנוש: "מספיק שהנציגה בחברה הקולטת מתבלבלת בספרה או שהלקוח עצמו שוגה במספר אותו הוא מבקש לנייד וזה קורה די הרבה. ואז, אם אין אימות נתונים יסודי מספיק, מניידים מספר סלולר של לקוח אחר, שכלל לא ביקש להתנייד".

כך גם עולה מתלונות שהגיעו לידי TheMarker כגון לקוחות אורנג' שנוידו בעל כורכם לחברת פלאפון ולחברת סלקום ולקוחות פלאפון שנוידו ללא ידיעתם לחברת מירס. גיורא, לקוח פלאפון שגילה ביום ראשון שאין קו במכשירו, התקשר למספר הטלפון שלו ובצד השני ענתה גברת שטענה שהיא ביקשה להתנייד עם מספרה לחברת מירס, וגילתה כי קיבלה את המספר שלו במקום.

"האחריות - על החברה הקולטת"

מפלאפון נמסר כי "ביטול המתכונת המקורית של בדיקת הזכאות הוביל לדאבוננו לניודים שגויים בענף וזאת למרות שחברות התקשורת התריעו על כך בפני משרד התקשורת, בטרם התקבלה ההחלטה לבטל את בדיקת הזכאות. במקרה הספציפי, לקוח שלנו נויד לחברה מתחרה ללא רצונו ושלא בידיעתנו, ונותר שעות ארוכות ללא קו. יש לציין כי עד שלא פנה אלינו לא יכולנו לדעת שנויד ללא רצונו, ולאחר פנייתו הענקנו לו כמחווה שירותית מספר חלופי כפתרון זמני עד שמספרו ישוחרר מהחברה המניידת".

יחיאל שבי, דובר משרד התקשורת, מבהיר כי "על החברה הקולטת חלה החובה לשמור תיעוד של המנוי המבקש להתנייד וזיקתו למספר, שזה אמצעי זיהוי וחשבון טלפון או הסכם עם החברה הננטשת. אם החברה הקולטת לא מבצעת זאת, הרי היא אינה ממלאת את ההוראות ולכן היא מבצעת ניידות שלא בהתאם לתכנית הניידות. "מעבר לכך, האחריות הינה על החברה הקולטת ולכן צריך להיות לה אינטרס להקפיד על זיהוי הלקוח כבעליו של המספר אותו הוא מבקש לנייד". עוד נמסר ממשרד התקשורת כי מדובר בהוראה זמנית שעתידה להשתנות אך בשלב זה אין מועד מדויק לביטולה.

אך מעבר לבעיה הצרכנית, המסתכמת לעת עתה בעשרות מנויים בלבד שנוידו בעל כורחם, הקלות שבניוד מנויים עלולה ליצור גם בעייתיות ביטחונית. אלוף (מיל.) גיורא איילנד אומר כי "אם נכון הדבר שמנויים מסוגלים לנייד אליהם מספרים שאינם שייכים אליהם, זה ללא ספק עלול ליצור פרצה ביטחונית. "כמובן ששיחות בין אנשי מערכת הביטחון או קציני צה"ל, שהינן עם תוכן מסווג, אמורות להתנהל בקו מאובטח, אך אם במאמץ קל ניתן "לגנוב" את מספרי הטלפון של אותם אנשים, זו עלולה להיות בעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully