וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ואם מחר בבוקר ייפול טיל על רמת גן, מה נעשה אז?"

הארץ

1.10.2001 / 10:30

מומחים ממליצים: 2 אסטרטגיות השקעה מנוגדות בעת משבר

מאת רותם שטרקמן ואורי וינברגר

המכה הקשה שספגו הבורסות בעולם עקב שרשרת אירועי הטרור האחרונים בארה"ב, הביאה את מרבית מנהלי התיקים, הקרנות, וגם משקיעים פרטיים לבצע הערכה מחודשת של תיק השקעותיהם. בדרך כלל בעתות משבר נוהגים המומחים להמליץ על שתי אסטרטגיות השקעה מנוגדות.

האסטרטגיה הראשונה היא העברת מרכז הכובד לאפיקים הסולידיים, "עד יעבור זעם". כך שההמלצה היא להעביר את מרבית תיק ההשקעות לאפיקים צמודי מדד, בגלל הציפיות להתגברות האינפלציה, או למטבעות חזקים כמו הדולר, ואפילו לסחורות יציבות יותר. זאת היתה הסיבה, למשל, לעלייה במחירי הזהב שהתרחשה מיד לאחר גל הפיגועים.

האסטרטגיה ההפוכה לה היא כניסה לשוק המניות, מתוך הערכה כי מחירי המניות זולים ויש מקום לרווחי הון. ההנחה שעומדת בבסיס האסטרטגיה היא כי הבורסה אינה משקפת את המצב הכלכלי הנוכחי, אלא אמורה לחזות את העתיד. לפיכך, אם המצב משברי כבר היום, הרי שמחירי המניות הגיעו לתחתית, ומכאן הם יכולים רק לעלות.

בדומה להרגשה של רבים בעולם המערבי כי מבחינה בטחונית ומדינית "אין לאן לברוח", מרגישים כך גם משקיעים בשוקי ההון. המתאם בין הבורסות במערב לבורסות של ניו יורק, הביא את מי שפיזר השקעותיו מבחינה גיאוגרפית לפזר את הפסדיו במקום לגדר אותם. כך לדוגמה, משקיע שהחזיק תיק מפוזר בגרמניה, ישראל, ניו יורק ולונדון הפסיד בכל ארבעת השווקים מאז ה-11 בספטמבר 15%-20% מנכסיו. המגמה השלטת כיום, אומר אחד ממנהלי קופות הגמל, היא פיזור בין אחזקות של מניות במגזרים בשוק ספציפי. כך למשל, מי שהיו לו אחזקות של מניות בחברות הנחשבות לבטחוניות, כיסה על הפסדיו ממניות של חברות תעופה ובידור.

לדברי מנהל הקופות, שוקי ההון חטפו מכה חזקה עקב הפיגועים וההיערכות למלחמה שבאה בעקבותיהם. למרות שבשנים שהיו טובות מאוד למשק, כמו ב-94' למשל, נותרה הבורסה במשבר. כיום משקפת הבורסה בתל אביב את מצב המשק הנמצא במיתון עמוק, ולכן מחירי המניות זולים. ואולם, "אולי התיאוריות הכלכליות על מכפילי הרווח צריכות להשתנות עקב השינוי שחל בעולם, והמניות ימשיכו להיסחר במחירים זולים". להערכתו, גופים מוסדיים רבים שאינם מעוניינים לדלל את הרכיב המנייתי בתיקיהם, כפי שירידות המחירים בשוק מאלצות אותם, רוכשים בימים אלה מניות.

בנוגע לענפי המניות השונים, אומר מנהל הקופות, כי ירידות המחירים בחברות הביטוח אינן מוצדקות, והוא סובר כי הן יחזרו לעלות, וכך גם מניות חברות התרופות הגנריות. "השוק יתקן אותן בטווח הקצר". לעומת זאת, העליות במגזר האבטחה הן הגיוניות עקב הגידול הצפוי בביקושים למוצרי חברות אלה.

"עד שיתייצבו השווקים והתמונה במשק האמריקאי תתבהר, אנחנו בעמדת המתנה", אומר אחד ממנהלי התיקים בשוק. אחזקותינו הממוצעות במניות כיום הן בשיעור של כ-40% מסך התיק. ואולם, מאז פרוץ האינתיפאדה וקריסת הבורסות הורדנו את שיעור האחזקה במניות, כך שלמשבר הנוכחי נכנסנו עם אחוז נמוך. "עתה, נראה לנו כי זהו עיתוי מתאים לרכישת מניות", אמר מנהל התיקים.

מנהל התיקים מתכוון דווקא למניות קטנות שנפלו בשיעורים חדים בשנה האחרונה, ומאז הפיגועים חטפו מכה נוספת. כך למשל, מניית גילת לוויינים הנסחרת כיום במחיר של כ-5 דולרים, מהווה הזדמנות קנייה, לדעתו. "הגדלת הרכיב המנייתי נעשית אצלנו רק בשוליים. נקנה קצת ונראה לאן השוק הולך". הוא הוסיף וציין כי אם יהיו עליות הם יהיו מוכנים לשלם "קנס" של 10% על כך שלא קנו קודם, אך באופן כללי המגמה המנחה אותם כיום היא לתפוס הזדמניות מעניינות.

באפיק הדולרי הוא ממליץ להשקיע כ-15%-20% מהתיק, אחזקה סבירה גם בזמנים שלווים יותר. ההערכה כי הדולר אינו צפוי לעלות בשיעורים חדים מובילה את מנהל התיקים להשקיע את יתרת הכסף בתיק באפיקים השקליים, ובעיקר הקצרים.

"הלקוחות מאוד לחוצים", אומר מנהל תיקים אחר, "הם מתקשרים בבוקר ומבקשים למכור מניות. אחר כך בצהריים, כשהם רואים את השוק עולה, הם מבקשים לקנות בחזרה". מנהל התיקים מכיר באופן אישי כל לקוח, ובתקופות העוברות כעת על שוק המניות וההיסטריה הנובעת מהתנודתיות החדה, נאלץ מנהל ההשקעות להחליף את תפקידו למנהל סיכונים, ובחלק מהמקרים אף לפסיכולוג. "ואם מחר בבוקר ייפול טיל על רמת גן, מה נעשה אז?", מתאר מנהל ההשקעות את השאלות הנפוצות של הלקוחות. "ואם ייכנס מתאבד לקניון בניו יורק, מה אז?".

"נכנסנו למשבר הנוכחי עם אחוז מניות נמוך של כ-50% מהתיק", הוא אומר, "תהליך הקטנת האפיק המנייתי החל מזמן, ולכן למזלנו ההפסד בשבועות האחרונים נמוך יחסית". ואולם, לגבי העתיד הדעות חלוקות. רוב הלקוחות מבקשים לצמצם את האחזקה במניות. הם חוששים מפני העתיד לבוא. חלק אחר אוזר אומץ ומבקש דווקא לנצל את השפל הנוכחי ולהגדיל את הרכיב המנייתי.

ללקוחותיו ממליץ מנהל התיקים על הגדלת החשיפה למניות דרך אופציות Call, כך שאם השוק יעלה ייהנה הלקוח מהעלייה במחיר האופציות, אך אם יירד השוק יפסיד הלקוח רק את הפרמיה ששולמה, ומירידת מחירי המניות הוא לא יצטרך לדאוג. "לאמיצים יותר הגדלנו מניות, כדוגמת אלביט מערכות, שופרסל או בנק המזרחי", הוא אומר. "אין קשר בין בנק המזרחי לבין מגדלי התאומים", הוא הוסיף.

הקו המנחה כיום את מנהלי התיקים הוא הנזילות. "יכול להיות שאני מפסיד כיום כשאיני נכנס לשוק, אבל אני יושב על נכסים נזילים, פיקדונות, איגרות חוב קצרות, וברגע שתהיה מגמה ונדע לאן הוא הולך - ניכנס לשוק". הלקוחות, הוא מסכם, זהירים מאוד בכניסתם למניות, ומנגד הם מפחדים שהשוק יברח להם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully