וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טביעתה של אקסודוס בים הדוט.קום

דפנה מאור

25.9.2001 / 19:58

החברה נפלה משווי של 40 מיליארד דולר לסף פשיטת רגל - והמשקיעים ממשיכים לנהור - למניות של המתחרות

חברת אירוח האתרים אקסודוס (סימול EXDS) קרסה היום עם פתיחת המסחר ב-56% והוסיפה לרדת לאחר מכן. הסיבה לנפילה היה דיווח של "וול סטריט ג'ורנל", לפיו מתכננת החברה להגיש בקשה לפשיטת רגל. המניה, שנסגרה אמש במחיר של 50 סנט, נסחרת עתה ב-18 סנט - מחיר המשקף שווי של 100 מיליון דולר. בשיאה היה שווי החברה יותר מ-40 מיליארד דולר.

אקסודוס עוסקת באאוטסורסינג של שירותי אינטרנט לחברות. ב-40 מרכזי מידע ברחבי העולם, בהם התקינה ציוד, מארחת החברה אתרי אינטרנט עבור לקוחותיה, ולמעשה מספקת להם את כל צרכיהם בתחום האינטרנט.

אקסודוס נקלעה לקשיי מזומנים, ובחנה בתקופה האחרונה הסדרי מימון שונים. בין היתר ניסתה להשיג מימון מג'נרל אלקטריק , דויטשה בנק, ובנקים נוספים - במקביל לארגונה מחדש על ידי ביהמ"ש לפשיטות רגל.

נכון לסוף יוני, הסתכמו חובותיה של אקסודוס ב-3.5 מיליארד דולר, והיא החזיקה ב-600 מיליון דולר במזומן. לפי תחזיות החברה, היא צפויה לסיים את השנה עם 200 מיליון דולר במזומן, ונדרשים לה 400-500 מיליון דולר להמשך פעילותה.

סיפורה של אקסודוס הוא דוגמה מובהקת לנפילתן של אבני היסוד של הדוט.קום עם התנפצות האשליות מכלכלת האינטרנט. חברת שירותי תשתיות, למה שנועד להיות מהפכת הטכנולוגיה שתשנה את חוקי הכלכלה, הפגינה צמיחה מהירה בהכנסותיה, תוך התעלמות מהשורה התחתונה, צברה חובות, ולבסוף איבדה את דרכה.

ההכנסות השנתיות של אקסודוס ב-2001 היו חזויות להגיע ל-1.35 מיליארד דולר, לאחר שביולי העלתה החברה את תחזיותיה והפגינה צמיחה מרשימה ביותר בהכנסות במשך הרבעונים האחרונים. ההפסדים שלה, במקביל, תפחו. למעשה, ההפסד שלה בשנה החולפת הוא גדול מההכנסות הצפויות בשנת 2001: לפי נתוני יאהו פייננס, הוא היה 1.37 מיליארד דולר.

בסוף הרבעון השני החליטה אקסודוס לקצץ יותר מ-500 משרות מתוך צוות של 3,500 אנשים שהעסיקה. באוגוסט נפוצו בשוק שמועות כי החברה מועמדת להשתלטות, אך שום עסקה לא התגבשה. אלן הנקוק, המנכ"לית, עזבה לאחרונה יחד עם כמה מנהלים בכירים, לאחר שהתחוור כי הספינה מועדת לשרטון. נשיא החברה, דון קייסי, התפטר כבר במאי השנה.

למי שחושב שהלקח הצורב של אקסודוס ראוי להיחקק על ליבם של המשקיעים, יכול להציץ במניית WebEx. ספקית שירותי התקשורת העסקית האינטראקטיווית נסחרת היום בעלייה של 8.3%, במחיר המשקף שווי של 950 מיליון דולר. בשיאה נסחרה מניית WebEx (סימול WEBX) במחיר כפול - כך שנפילתה לא היתה כשל המתחרות.

האם WebEx, שעסקיה דומים למדי לאלו של אקסודוס, היא חברה רווחית יותר? לא. היא צפויה להפסיד השנה 46 סנט למניה - כ-17 מיליון דולר, והכנסותיה צפויות להגיע ל-144 מיליון דולר. האם המספרים הצנועים הללו מצדיקים את ההתלהבות? הגורם העכשווי להתלהבות זו קשור בעובדה שהחברה מארחת פגישות וידיאו עסקיות - החוסכות לאנשי עסקים את הכורח הטורדני לסכן את חייהם בטיסות.

ל-WebEx יש מודל עסקי לא ייחודי, מתחרים עזים כ-NetMeeting שבבעלות מיקרוסופט, וסיכויים מעטים להוציא הכנסות משמעותיות (חלק מהלקוחות הנוכחיים כלל אינם משלמים). גם אם העליות של היום הן כיסוי שורטים, כפי שסבורים מספר משקיפים, המקרה של WebEx ואקסודוס ממחיש יפה את האימרה: פראיירים אינם מתים, הם רק מתחלפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully