וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות האלימות בנצרת ואום אל פחם הסתיימו

הארץ

1.10.2001 / 14:30

ח"כים, ראש התנועה האיסלאמית וראש העיר נצרת סייעו בפיזור המהומות, שבהן השתתפו כ-200 צעירים

מאת ג'לאל בנא, אורי ניר ושירות "הארץ"

בנצרת ובאום אל פחם השתתפו בצהריים כ-200 צעירים תקריות אלימות בשולי אירועי יום הזיכרון ל-13 הערבים שנהרגו מירי המשטרה באוקטובר אשתקד. בנצרת התעמתו כמה עשרות מפגינים עם שוטרים. הם זרקו אבנים על השוטרים, שברו חלונות ראווה והציתו פחי אשפה ודוכן של מפעל הפיס. השוטרים ירו לעברם גז מדמיע. הצעירים גם זרקו אבנים על תחנת המשטרה בעיר וניפצו את חלונות סניף הדואר. ראש העיר רמאז ג'רייסי וסגניו פעלו להרגעת הרוחות, ויידוי האבנים נפסק.

בצומת אום אל פחם נזרקו אבנים ואוטובוס ניזוק מפגיעת אבן. כמאה צעירים התגודדו על גבעה בכניסה הצפון-מערבית לעיר, והשליכו אבנים על כביש ואדי ערה. למקום הוזעקו יחידות מיוחדות של מג"ב ויס"מ, וקטע הכביש שבין צומת עירון למושרייפה נחסם לשעה קלה. כוח משטרה הוצב מול המפגינים על הכביש, אך לא השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.

במשך זמן מה סירבו הצעירים להישמע לבקשות אישי ציבור, חברי כנסת ואנשי דת מהעיר המבקשים מהם להתפזר. חלק מהם אף השליכו אבנים לכיוון הנכבדים. הצעירים עשו את דרכם לכביש ואדי ערה בסיום טקס האזכרה לשלושת הצעירים הערבים שנהרגו בהתנגשויות במקום לפני שנה בדיוק. באזכרה קראו המשתתפים ססמאות חריפות, ובהן "מוות ליהודים" וקריאות תמיכה באוסאמה בן לאדן.

שר המשטרה עוזי לנדאו הביע שביעות רצון מתפקוד המשטרה והציבור הערבי, ואמר כי כביש ואדי ערה נסגר רק לזמן קצר, והאירועים לא יצאו משליטה. לדברי לנדאו, גם בנצרת פעלה המנהיגות כדי להרגיע את הבריונים.

שביתה כללית

ועדת המעקב הכריזה על שביתה כללית, אך במקומות רבים, כמו אבו סנאן ועכו העתיקה, נמשכים העסקים כרגיל. ביישובי הגליל המערבי, לעומת זאת, נשמרת השביתה במלואה. בנצרת נסגרו רוב החנויות ואזור התעשייה.

ועדת המעקב גם קראה לאוכלוסייה הערבית לעמוד דקה דומייה לזכר 13 הערבים שנהרגו במהומות לפני שנה, להסיר את הלוט מעל לאנדרטאות שהוקמו לזכר ההרוגים ביישובים השונים, ולקיים תהלוכות אל בתי הקברות.

בימים האחרונים קראו ועדת המעקב ואישי ציבור ערבים לאיפוק, הן מצד המפגינים והן מצד כוחות המשטרה. המנהיגים הערבים ומפקדי המשטרה קיימו במרוצת השבועות והימים האחרונים מגעים שוטפים כדי לתאם דרכים למניעת חיכוך. ההסכמה שהושגה ברוב המקרים היא שכוחות המשטרה לא ייכנסו ליישובים הערביים, הסדר שננקט ביום האדמה שצוין בחודש מארס והוכח כיעיל. כמו כן סוכם כי תהלוכות האבל יתקיימו בתוך היישובים עצמם, רחוק ככל האפשר מן הכבישים הראשיים.

ביישובים אחדים הוקמו ועדות מיוחדות לשמירה על הסדר באירועי השנה. התנועות הפוליטיות השונות כמו גם ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, ארגון הגג של הנהגת הציבור הערבי, העבירו לאוכלוסייה הערבית מסרים ברורים בדבר שמירה על הסדר הציבורי ועל השקט. כמה מנהיגי ציבור אמרו כי המסר שלהם לצעירים הוא שעליהם "להימנע מפרובוקציות, כשם שהמשטרה התחייבה להימנע מפרובוקציות".

גם בשטחים הוכרזה היום שביתת מסחר, לאות הזדהות עם האירועים בישראל. הנהגת האינתיפאדה אירגנה תהלוכות בהשתתפות תלמידים בערים המרכזיות בשטחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully